15 September 2007

PAS Mengganas?

Seorang kawan yang bekerja di Unit Komunikasi Negeri (UKOM) menyerahkan sekeping CD terbitan UKOM. Aku panggil dia Abg Mat je. Kadang-kadang aku biasa diajak minum sambil dia ceritakan tentang kerajaan negeri. Soal ketidakpuasan hati pegawai ditekan dan dikawal sebegitu rupa. Cuma ada juga mulai lupa penderitaan setelah digula-gulakan dengan lawatan ke sana ke mari.

Tajuk CD yang diberi amat ngeri iaitu PAS GANAS!. CD itu adalah siri penerangan yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Terengganu dan Polis Diraja Malaysia. (Molek je kerjasama diorang ni.. bila kita kata diorang berpakat tak nak ngaku! Klik untuk lihat kerjasama Polis dan UMNO). Isi CD tersebut merupakan satu fitnah dan satu pandangan berat sebelah terhadap insiden di Batu Buruk. Dalam CD itu turut dimuatkan beberapa peristiwa lalu yang turut melibatkan Batu Enam dan juga di Kg Bujal, Kemaman.

Rakaman video tu menunjukkan seolah-olah yang melakukan keganasan dan huru-hara adalah dimulakan oleh PAS. Namun, sebenarnya ramai yang tidak tahu insiden yang berlaku di atas sebenarnya adalah apa yang dinamakan kemarahan bilamana 2 orang pemuda telah DITEMBAK oleh pihak polis. Bayangkan bilamana hadirin yang datang dari jauh mahu mendengar ceramah, tiba-tiba dihalang polis. Sudahlah ceramah tidak dibenarkan, dihalang pula, dihalau malah DITEMBAK!!!. Inilah sebenarnya kemuncak kesabaran mereka ini bilamana kerjasama dan toleransi tidak ditunjukkan oleh pihak polis.

Mungkin polis berkata PERMIT tidak dikeluarkan dengan beberapa alasan, namun perlu DIFAHAMI bahawa Mahkamah, SUHAKAM, dan Suruhanjaya Siasatan Independen terhadap Aduan dan Salahlaku Polis ataupun IPCMC telah membenarkan sebarang perhimpunan jika ianya dilakukan di TEMPAT PERSENDIRIAN. Maka tidak perlu timbul soal permit atau tidak. PAS selaku tuan rumah pada malam itu memohon permit sebagai satu ADAB dalam memaklumkan kepada polis apa aktiviti yang dilakukan.

Aku kira orang awam yang setia mahu masuk dan menuju tempat ceramah adalah BENAR dan tidak salah kerana MEREKA BERHAK berbuat demikian menurut undang-undang yang sedia ada. Masalah yang timbul bilamana wujud Akta Polis yang selalu disalahgunakan oleh polis. Ini bukan pertama kali kekacauan ditimbulkan oleh pihak polis, namun polis masih degil dan berkeras seolah-olah mereka tetap dilindungi dan sebenarnya MEMANG DILINDUNGI oleh UMNO dan BN yang memperkuda mereka.

Rakyat bangkit melawan polis dalam video yang ditunjukkan sebenarnya adalah selepas ada yang ditembak, ada yang dilanyak, disepak dan turut ditangkap. UMPAMA bila kita dilayan seperti rakyat Palestin oleh Israel, maka perlu kita bangkit seperti rakyat Palestin menentang Israel! Apa ditangan, BALING! Jumpa kayu, PEGANG!!, dapat tangkap tentera Israel, HANCUR!!. Namun alhamdulillah apa yang berlaku tidak sampai kepada membunuh. TETAPI pihak polis yang telah melakukan percubaan MEMBUNUH orang awam yang tidak bersenjata. Penggunaan PELURU HIDUP adalah amat tidak wajar bagi berhadapan dengan orang awam dan perbuatan ini mesti DIKUTUK! Aku kira orang awam masih rasional dalam tindakan mereka. Sebab mereka tahu polis hanyalah suruhan kepada UMNO dan BN! Cuma polis sahaja yang tidak sedar diri dan selalu lupa diri dengan menjadi BESAR KEPALA!.

Sebenarnya CD terbabit bukan setakat rakaman video sahaja, tetapi turut dimuatkan beberapa DAKYAH JAHAT UMNO / BN dalam menipu dan menghasut rakyat membenci PAS yang sudah mula dilihat akan mentadbir semula Terengganu. Ketakutan dan kebimbangan itulah yang membuatkan perancangan dan persiapan rapi dilakukan UMNO dan polis bagi mencipta Insiden ini. Persoalan bagaimana insiden ini dicetuskan bukan lagi pelik bagi polis Malaysia sebenarnya. Banyak kes penangkapan, pembunuhan suspek dan apa jua kes dicipta BUKTI bagi menimbulkan kepercayaan orang ramai. Inilah hebatnya polis Malaysia!!

Aku secara peribadi tidak bersetuju dengan sikap segelintir individu yang telah melakukan kemusnahan harta benda. Tetapi bila difikir secara rasional, aku tertanya-tanya siapakah sebenarnya yang telah merosakkan kesemuanya?? Mungkin ada yg nakal telah melakukan keganasan itu, namun, siapa yang melakukan provokasi?? Kenyataan TG Presiden PAS tentang kemunculan sekumpulan pemuda yang datang melakukan kemusnahan perlu disiasat dan diselidiki.

Akhirnya, anda bertanyalah pada diri di manakah gambar polis memukul yang mangsa? Di manakah gambar polis melanyak mangsa? Kenapa tidak diselit gambar polis yang MELEPASKAN TEMBAKAN? dan adakah hanya 3 bom pemedih mata dan sekali pancut sahaja semburan air dilakukan?? Jika anda tidak nampak jawapannya, SAH anda berjaya DITIPU oleh UMNO/BN dan Polis yang ditunggangi mereka!

Nota: Polis telah melepaskan 4 atau 5 das tembakan kepada orang awam, tetapi kenapa berita bakar bendera yang digembar-gemburkan? Jika ini bukan MUAFAKAT POLIS dan UMNO, maka apalagi???

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks