10 September 2007

Apa Yang Pelik Dalam Drama Keganasan Polis?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Penat betul aku menerima sms dan call dari kawan-kawan bertanyakan pasal peristiwa Drama Keganasan Polis di Batu Buruk. Seawal jam 9.30 lagi aku telah menerima call bertanyakan suasana di Batu Buruk. Jika yang aku terima call, aku akan layan sebaiknya. Namun, jika soalan dalam bentuk sms aku agak liat sedikit. Namun, beberapa soalan yang lazim telah aku siapkan jawapan dari awal lagi. Maklumat semuanya diperolehi dari kawan-kawan di Terengganu yang senantiasa aku hubungi. Sehinggalah aku terima sms amaran dari **l***. Aku senyum, tapi mula 'takut' nak call kawan-kawan lagi.

Bila mendengar cerita dari kawan-kawan, dan selepas membaca berita akhbar dan TV, maka aku nampak beberapa perkara pelik dan sumbang dalam apa yang dinamakan mereka sebagai rusuhan itu. Apa yang aku nampak adalah sebuah Drama Keganasan Polis!! Mula-mula aku mahu simpan sahaja syak aku itu, tetapi setelah didedahkan oleh Cikgu Mustafa Ali, Pesuruhjaya PAS Terengganu tentang wujud apa yang dinamakan "Pre-plan", maka aku terus yakin apa yang aku syak itu ada asasnya.

Pertama yang aku terkejut bila akhbar melaporkan selain batu dan kayu yang dilempar oleh 'perusuh', turut dilemparkan adalah BOM PETROL. Kewujudan BOM PETROL ini pada aku pelik kerana ceramah yang dianjurkan BERSIH itu hanya diketahui DIBATALKAN bilamana penyokong gagasan BERSIH sampai ke tapak program. Cuma mungkin ada beberapa orang sahaja yang tahu ceramah tersebut dibatalkan. Kewujudan BOM PETROL pada aku menunjukkan SUDAH ADA persiapan dan persediaan dilakukan oleh pihak tertentu untuk melawan KEGANASAN yang akan dicetuskan oleh pihak polis. Orang yang sudah tahu ini sudah tentu orang yang berpakat untuk mencetuskan huru-hara itu.

Mungkin ada yang mengatakan BOM PETROL ini mudah sahaja penyediaannya. Ambik botol dan bubuh minyak petrol sahaja. Maka siap. (Ni hanyalah andaian aku sahaja. Aku langsung tidak tahu tatacara penyediaan BOM PETROL yang sebenarnya)

Keduanya, bentuk 'rusuhan sebenar' yang berlaku selepas kekacauan yang timbul. Aku paling tertarik bila melihat satu gambar seorang pemuda yang memakai topi keledar dan membakar Jalur Gemilang. Aku tidak hairan sekiranya mereka yang bergelar pemuda PAS membakar bendera UMNO jika berada dalam situasi ini, tetapi membakar Jalur Gemilang pada aku bukan sifat pemuda PAS khususnya. Apatah lagi dengan memakai helmet, dan berpakaian bukan mahu mendengar ceramah, tetapi mahu membuat onar dan kekacauan. Perbezaan boleh dilihat pada pakaian orang lain yang berada berhampiran yang biasanya berkain pelikat, berkopiah dan berbaju Melayu. (biasanya datang selepas solat Isyak dari surau/ masjid berdekatan). Lihat gambar bawah:

Gambar di atas jelas menunjukkan wujud satu puak yang memang datang selepas Mr Director berkata "action!". Kedatangan memang hanya untuk membuat kekacauan dan kekeliruan. Beberapa kawan yang dihubungi sekitar jam 1.30 pagi hari kejadian memberitahu, mereka tidak tahu bagaimana tiba-tiba muncul sekumpulan pemuda yang membuat kekacauan. Kumpulan ini cuba dicamkan, tetapi gagal kerana tiada satu pun ahli kumpulan terbabit dilihat familiar dalam apa jua program / mahupun ceramah PAS sebelum ini. Mereka datang dan melakukan kekacauan sebelum berlalu begitu sahaja.

Ketiganya, aku cukup pelik kenapa pihak polis tidak menggunakan pimpinan BERSIH yang berada di tempat kejadian bagi membincangkan pengunduran penyokong-penyokong mereka. Ini adalah perkara biasa yang dilakukan oleh mana-mana polis sebelum ini dalam mengundurkan penyokong sesuatu puak dalam perhimpunan umum biasanya. Arahan diberikan kepada pimpinan tertinggi yang ada di tempat kejadian supaya peserta / penyokong berundur dan bersurai secara aman. Ini kerana pihak polis tahu suara / arahan mereka tidak akan dilayan sepenuhnya. Seolah-olah sengaja perkara ini dibiarkan bagi berlaku ketegangan dan pertempuran. Cukup terancang!! Siapa pengarah Drama yang cukup licik ini?

Keempatnya, bila terbaca akhbar dan melihat berita yang tersiar, aku tertanya-tanya, di mana kenyataan pimpinan pembangkang khususnya PAS Terengganu?. Sinar Harian memetik sedikit sahaja kata-kata Dato' Pesuruhjaya Negeri yang berkata ini adalah satu kejadian yang paling buruk dan tindakan pihak polis yang paling kasar (menggunakan peluru hidup). Selebihnya kenyataan pimpinan UMNO / BN termasuk Ketua Polis Terengganu yang langsung tidak berada di tempat kejadian, tetapi mengeluarkan kenyataan seolah-olah satu 'siasatan' telah dilakukan dengan menunding jari kepada pembangkang! Apa salahnya jika polis yang melepaskan tembakan itu ditahan kerana melepaskan peluru hidup kepada orang awam yang tidak bersenjata? Atau paling kurang menyatakan akan menyiasat dengan lebih terperinci? Ini tidak, kenyataan yang dibuat terus dengan menyalahkan mereka yang ditembak. Salah kerana ditembak, tetapi yang menembak tidak bersalah. Mudahnya mereka membuat kesimpulan itu.

Itu belum memetik beberapa kenyataan pimpinan UMNO seperti Najib yang cepat bersuara seolah-olah tindakan polis TEPAT dan BETUL apabila mengambil tindakan kepada pembangkang sebegitu. Walau dihujung kenyataanya dia mengakui belum menerima laporan berkenaan hal terbabit. Juga Hishamudin yang cepat melatah apabila dikhabarkan Sang Saka Bangsanya dibakar walau mungkin yang melakukan pihaknya sendiri!

Banyak pula keraguan yang ada. Akhirnya cukuplah tindakan yang dilakukan polis kepada wartawan yang ada di sekitar kejadian malam itu menjadi penapis terhadap segala keganasan dan tindakan jahat yang diarahkan UMNO dan BN. Bayangkan cameraman dan wartawan yang bertugas turut ditahan bagi MEMADAMKAN apa sebenarnya yang berlaku. Hasilnya lihatlah apa yang keluar di dada akhbar. Bukan sahaja gambar dan berita yang berat sebelah, malahan tuduhan melulu terhadap pembangkang melebihi apa yang patut.

Apapun drama keganasan polis ini hampir berjaya sebenarnya. Aku dapat rasakan pada mulanya mereka cukup puas hati atas kejayaan drama terbabit. Tetapi kegatalan seorang polis yang memetik picu dan melepaskan tembakan peluru hidup mungkin menyebabkan drama ini dilihat pincang dan bermasalah untuk diterima penonton. Sebab itulah berita perihal tembakan ini kurang disebut dan mahu disembunyikan sebenarnya oleh pihak polis dan yang bersekongkol dengan mereka. Akhbar seolah-olah dilarang menyiarkan berita ini walaupun pelbagai pihak sudah mendedahkannya di internet dan kebenaran berita itu juga memang disahkan sendiri oleh polis. Cuma meraka takut situasi yang ditunjukkan polis itu akan lebih mencalarkan imej polis yang sudah dilihat buruk oleh masyarakat.

Tahniah kepada mereka yang turut sama membantu menjayakan Drama Keganasan Polis ini. Aku sebenarnya tidak sekali-kali menyalahkan 100% kepada pihak polis, tetapi tunduk dan patuhnya polis terhadap pihak yang 'mengkambinghitamkan' mereka menunjukkan polis hilang identiti yang bersih dan betul. Turutlah apa yang patut dan perlu, tetapi jangan sampai menjadi BARUA. Apa la sangat setakat tembak dengan pistol, bom dengan C4 pun rakyat tak heran. Peliknya rakyat Malaysia.

Makluman: Sebelum ini tiada sebarang kekacauan dan kekecohan yang timbul dalam apa jua aktiviti / ceramah PAS melainkan dengan kehadiran pihak polis. Kedatangan polis membuktikan wujud satu peranan dalam membentuk satu tekanan dan mewujudkan provokasi. Apa salahnya membiarkan PAS ceramah (walau tanpa permit sekalipun) sekiranya apa yang disampaikan itu baik untuk pengetahuan masyarakat? Hanya kerana tak baik untuk UMNO jer menyebabkan polis selalu hilang kawalan.

Nota: **l*** di atas adalah merujuk kepada Celcom yang memberi amaran tempoh panggilan berada dalam keadaan maksima. Bila takut di BAR, maka aku terpaksa slow menghubungi orang lain. Biar maklumat je masuk. sengihnampakgigisengihnampakgigisengihnampakgigi

p/s: Mohon sebarkan maklumat yang diperolehi / dibaca kerana akhbar perdana LANGSUNG tiada memberi ruang kepada pembangkang menjelaskan isu. Manakala kebanyakan laman web pro- pembangkang tidak dapat dilayari kerana kesibukan yang melampau!

No comments: