21 September 2007

Terdesaknya Umno Terengganu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam aku menerima satu email dari seorang pegawai kerajaan di Terengganu. Aku tidak kenal, dan dia juga tidak berhasrat memperkenalkan diri dia. Aku tahu, semuanya kerana dia merasakan mahu dirinya selamat dan sudah tentu tidak mahu dilihat menentang walaupun sebenarnya dia menentang dasar kerajaan Hadhari ini. Email yang kurang tersusun itu menceritakan bagaimana terdesaknya UMNO Terengganu menggunakan kuasa dan mengarahkan pegawai-pegawai turun ke majlis penerangan yang mereka anjurkan. Berikut adalah isi email yang aku terima dan aku telah ubah bagi memudahkan pemahaman anda sekalian..

------------------------------------------------------------------

Assalamualaikum Encik amdang, pertamanya tahniah saya ucapkan kerana keberanian encik menjelaskan isu sebenar yang berlaku di Batu Buruk 8 September yang lalu. Sebelum ini saya tidak pernah menyedari kewujudan blog encik amdang sehinggalah tercetusnya peristiwa di Batu buruk itu.

Semalam saya mengikuti satu majlis penerangan yang dinamakan penjelasan Isu Rusuhan 8 Sept 2007. Majlis ini adalah majlis penerangan oleh kerajaan Negeri Terengganu. Di sini saya cuba ceritakan sedikit program semalam. Harap info ini berguna. Mohon tidak disebut sumber ini dari saya. Harap sangat rahsiakan tentang saya.

Program : Majlis Penjelasan Isu Rusuhan 8 Sept. 2007.
Tarikh : 19 Sept 2007.
Tempat : DB WDI, KT
Peserta : Kakitangan kjaan negeri, pusat dan agensi2.
Anggaran : 1500 org. (dewan penuh)
Cara jemput: paksa/diwajibkan.

Ini bukan majlis penjelasan kali pertama, sehari sebelumnya telah berlangsung majlis penerangan kepada JKK dan sehari sebelum itu penerangan kepada pegawai kanan jabatan. YB Rosol dalam ucapannya telah menyebut ucapan terima kasih kepada KPN kerana sibuk selama seminggu ini untuk memberi penjelasan berkenaan isu ini. (kan aku dah kata ada kerjasama UMNO dan polis dalam drama insiden keganasan itu!!!! --tulisan aku ni)

Semasa pendaftaran, peserta diminta menulis nama dan nombor telefon. Setiap peserta diberi risalah dan poster-poster antaranya berbunyi "PAS & pembangkang ganas!", "Kerugian yang ditanggung rakyat RM 1 juta: PAS Ganas - Khianati harta awam" dan beberapa risalah dakyah yang lain termasuk Warta Hadhari bil 6/2007, sekeping VCD "Rusuhan, Kami tak mahu, Kami sayang negeri kami (47:34 minit)"

Selepas mengambil tempat, sebelum majlis bermula peserta ditayangkan dengan VCD Demonstrasi dan serahan memorandum bantahan perampasan tanah RTB di Dungun baru-baru ini. Majlis dimulakan oleh pengerusi kira-kira jam 2.35 petang. Seawal majlis, kami dihidang dengan VCD "PAS Mengganas lagi" dan diulas oleh KPN (ada vcd ucapan KPN utk majlis sebelumnya. saya rasa ucapannya tak byk beza) Penjelasan itu dibuat mengikut beberapa turutan:

Bab 1: Insiden rusuhan
Mulakan dengan permohonan permit ceramah. KPN kata tak pernah tolak beri permit ceramah kepada PAS. Mereka dakwa mereka ada statistik berkenaan permit ceramah yang dikeluarkan kepada PAS. Namun KPN tidak nafikan adanya ceramah yang dibuat tanpa permit dan dakwa KPN lagi ceramah tanpa permit lebih banyak dari yang ada permit. Pada pendapat saya, ceramah PAS yang tiada permit dibuat di kawasan persendirian. Sebab itu tidak perlu kepada permit.

Antara tajuk slide yang dibentangkan adalah:
a) Senario kejadian.
b) Alasan penolakan.
c) Punca insiden.
d) Ancaman terhadap polis.
e) Urutan rusuhan.
f) Penyokong tiba
g) Sekatan jalanraya.
h) Kemusnahan/kerugian
i) Bakar Jalur Gemilang
j) Polis cedera
k)Putus urat jari
l) Antara 27 yg ditangkap
m) Serang
n) Ratusan penyokong


Bab 2: kejadian tembakan guna peluru hidup.
Mengikut KPN penggunaan peluru hidup adalah untuk mempertahan diri setelah diserang sekumpulan orang awam. Jika polis berkenaan memberi keterangan yang salah, anggota terbabit akan ambil tindakan oleh pihak polis.

Namun saya hairan bilamana polis sehingga sekarang masih tidak menahan atau berbuat apa-apa ke atas anggota polis yang melepaskan peluru berkenaan. Seperti kata saudara amdang, pihak polis terbabit perlu dibersihkan terlebih dahulu kerana dia akan dianggap salah oleh masyarakat. Kenapa perlu sibuk mencari puluhan dan mungkin ada lagi selepas ini orang awam yang akan dipaparkan mukanya bagi membantu mencari pembakar bendera. Dakwa sahaja dulu anggota ini. Pada masa yang sama barulah dicari pembakar bendera terbabit. Di sinilah saya lihat satu agenda politik antara UMNO dan polis wujud. Seperti kata saudara, pihak polis sengaja mengelirukan masyarakat dengan isu Jalur Gemilang berbanding isu penggunaan peluru hidup kepada orang awam.

Sessi Soal Jawab

Penyoal pertama dengan 3 soalan:

Soalan 1: Tatacata pohon permit. ada panduan tak, berapa tempoh masa nak lulus.
Soalan 2: Tatacara anggota guna senjata, polis berpakaian preman bawa senjata api.
Soalan 3: Saya lupa soalannya. (apa da pakcik!! - aku gurau je)

Penyoal ini agak cool. Saya rasa dia ikhlas bertanya dan tidak berpihak mana-mana pihak. Memakai baju korporat putih, ada sulaman 50 thn merdeka dan tertulis Integrasi Nasional. Umur dia saya kira sekitar 35 tahun.

Penyoal ke-2: 1 soalan.
Soalan 1: Permohonan ceramah belum lulus, tapi kenapa poster-poster ceramah PAS sudah ditampal di sana sini? kenapa?

Penyoal kedua ini saya anggap seorang yg pro umno kerana soalannya agak provokatif, dan meminta polis bertindak tegas banteras ceramah. (tengok, hanya UMNO je tak suka ceramah PAS. So, dah tentu ada tangan-tangan UMNO yang halang ceramah BERSIH di Batu Buruk! - aku tambah ni) Memakai kot, berusia juga lingkungan 35thn.

Dalam mengulas jawapan, KPN ada berkata yang kelmarin ketika majlis taklimat kpd JKK, ada soalan/permintaan dr JKK supaya dikurangkan ceramah kerana mengganggu anak-anak yang mahu menghadapi PMR. (Tengok la mentaliti orang JKK. Hehehe - aku komen ni)

Satu lagi kata JKK terbabit, kejadian 8 Sept itu berlaku di Kuala Terengganu sahaja, bagaimana sekiranya kejadian itu berlaku di setiap daerah. Apakah polis boleh menanganinya?
(jawapan aku - Kalaulah PAS ni betul-betul ganas dan nak lakukan rusuhan, PAS tak akan serang polis-polis tu. Lebih baik serang pejabat UMNO terus. Paling tidak rampas Wisma Darul Iman. Tapi PAS tidak mengamalkan budaya itu dan amat menghormati undang-undang. Kerana itu PAS menolak tuduhan yang dilemparkan PAS ganas kerana sejarah membuktikan ceramah PAS tidak pernah berlaku kekacauan kecuali dengan kehadiran pihak polis yang mengganggu.)

Jawab KPN, dia akan tetap berikan permit jika patuhi syarat. Ini adalah kerana Malaysia mengamalkan demokrasi, ada hak bersuara dan sebagainya. Pembangkang tidak diberi tempat dalam media arus perdana dan TV, jadi ceramah merupakan medium kepada mereka. Kalu diberi stadium mudahlah. (lebih kurg gitulah dia ucap)

KPN sambung lagi dan bertanya kepada audien adakah audien setuju jika tak diberi permit. Audien senyap je. Adalah 2,3 org kat belakang yg kata setuju. Selebihnya langsung tak berminat nak menjawabnya. Mungkin malu atau tidak setuju larangan ceramah. (Aku rasa ramai orang PAS je yang dijemput dalam majlis semalam tu. Hehehe. Silap la UMNO nak perbodohkan rakyat begitu je - nota aku ni. )


Dato' SUK memulakan ucapan kira-kira jam 3.5o petang. SUK mengingatkan hadirin tentang General Order (perintah Am) dan memberi amaran kepada semua kakitangan awam supaya jangan merosakkan nama baik. Pihak kerajaan tidak akan teragak-agak akan ambil tindakan jika dapat tahu ada yg terlibat. Siasatan akan dijalankan bagi mengenalpasti kakitangan negeri atau persekutuan yg terlibat dalam insiden rusuhan 8 sept. Dato' SUK minta ketua2 jabatan adakan penjelasan/ingatan kpd anak2 buah masing2. (Ugut lagi!!)


Ucapan YB Dato' Rosol 4.10 pm. (Ini Rosol yang tiada wahyu. Hehehe. -aku komen ni)
baca ayat quran: lain syakartum... - sekiranya kamu tidak bersyukur.....
baca hadith: man lam yashkurinnass... -Sesiapa yang tidak bersyukur kepada manusia....
Rosol ni tekankan bukan mudah utk bina negara. 50 tahun bina. Mudah dan boleh runtuh dalam sekelip mata. Turut menyatakan rasa kesal & sedih dengan pembakaran Jalur Gemilang. Saya melihat suatu kebodohan YB Rosol adalah apabila menuduh perbuatan khianat di atas adalah perbuatan PAS dengan membuktikan seluar dalam hijau yang dipakai seorang pemuda.

Kemudian Rosol turut menambah pertanyaan kepada audien tentang adakah wajar seorang yang berserban dan berjubah mengambil batu dan membaling kepada polis? "ssaboh ke dok?". Hadirin tidak berapa mahu menjawab persoalan itu. Rosol terus menyerang dengan mengatakan semua yang menyerah diri kepada polis adalah orang PAS. Salah seorang darinya adalah dari Alor Tuman. Ini "pior PAS" katanya.

Semasa berucap dipaparkan gambar-gambar dan kata-kata di 3 skrin. Rosol juga cuba menunjukkan Dato Mustafa Ali sebagai tidak bertanggungjawab.
Mustaffa Ali kata apa di Suhakam : "I was not there", sedangkan ditunjukkan gambar yg mana Cikgu Pa ada berunding nak masuk ke rumah tempat ceramah. Maksudnya Cikgu PA berbohong katanya. (Cikgu Pa merujuk kepada tempat tembakan dan keganasan polis berlaku. Itu dinyatakan bagi menunjukkan betapa tempat ceramah dan tempat kejadian berlaku adalah agak jauh. Turut menuduh pimpinan PAS tidak bertanggungjawab apabila masuk ke rumah tempat ceramah, sedangkan tidak ambik tahu apa yang berlaku di luar.

Semasa Rosol berucap ditayangkan beberapa slide; antaranya bertajuk :

PAS BAKAR JALUR GEMILANG,
PAS GANAS,
KENAPA PEMBANGKANG BENCI JALUR GEMILANG,
KERANA UMNO MERDEKAKAN TANAH MELAYU,
PAS CUBA LEBONG RAKYAT (yg ni gambor Cikgu PA di tempat ceramah), dll.

Majlis berakhir kira-kira jam 4.25 petang. Sejurus keluar, disediakan kain rentang bagi menandatangani mengutuk pembakaran Jalur Gemilang. Sini dilihat tak ramai bersungguh nak sign. Semua macam terpaksa sahaja.

Itu sahaja laporan saya. Saya kira cukup panjang jika mahu menceritakan semuanya. Semoga Encik amdang dapat berbuat sesuatu atau mendedahkan program yang dilaksanakan itu kepada masyarakat luar. Ini pada saya menunjukkan UMNO Terengganu benar-benar terdesak dan cuba menangguk dengan insiden yang berlaku. Jika dikatakan insiden itu sebuah drama yang dirancang pun, saya amat bersetuju.

-----------------------------------------------------------------------

Email di atas telah diedit dengan pengolahan ayat aku sendiri. Cuma di hujung / akhir email aku dah tak larat nak ubah sangat. Aku banyak gunakan perkataan asal dan susun semula sahaja. Apapun, aku susun tu tak lari sangat maksudnya. Iaitu nak tunjuk UMNO Terengganu berusaha memperdaya rakyat dengan cerita dan drama yang mereka rekacipta.

Penat dah edit. So, aku nak tidur awal. Wassalam.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks