28 December 2010

1Sudu dan 1Malaysia

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

1Sudu

Ketika ini aku percaya ramai ibubapa bergelut dengan persiapan persekolahan anak. Ketika inilah ramai yang kalut nak pakai duit lebih. Ganti pakaian lama, beli baju baru, atau beli buku baru dan pelbagai lagi keperluan sekolah. Tidak kurang juga yang baru dapat orang baru macam aku, terpaksa fikir belanja diaper, belanja pengasuh dan sebagainya. Lebih parah apabila kita baru sahaja menerima kenaikan harga barangan baru-baru ini.

Walaupun isu kenaikan harga barang terkesan kepada semua pihak, tapi isu ini tidak diperbesarkan. Pembaca berita hanya berpesan supaya berbelanja dengan berhemah dan jangan membazir. Itu sahaja. Nasihat lain adalah 1 sudu sudah cukup, kurang lebih baik. Alahai Malaysia.

1Malaysia atau 2Malaysia?

Berbalik kepada isu 1Malaysia yang sekarang ini muncul dengan beberapa isu. Satunya 1Malaysia dikatakan berinspirasikan 1Israel, dicetuskan ideanya oleh APCO. Keduanya isu Kerajaan Selangor yang tidak mesra lambang 1Malaysia. Mungkin selepas ini isu ini wujud di Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang?

Aku tinggalkan dahulu perihal 1Malaysia dan APCO. Aku pejamkan mata seketika 1Malaysia dan 1Israel. Aku lebih suka melihat apakah 1Malaysia itu benar-benar bukan alat politik menarik sokongan seperti mana didakwa Najib? Apakah 1Malaysia itu?



1Malaysia jika dirujuk kepada laman web 1Malaysia tidak lebih dan tidak bukan hanyalah satu laman web peribadi Najib. Web tersebut menjadi satu platform bagi Najib mendapatkan maklum balas rakyat terhadap pelbagai isu. Konon kerana membuka maklum balas rakyat inilah slogan "Rakyat Di dahulukan" disebut-sebut sebelum ini. Apakah masih kedengaran slogan tersebut?

Jika dirujuk pula kepada matlamat 1Malaysia adalah untuk mengekalkan dan meningkatkan perpaduan di dalam kepelbagaian ini yang selama ini menjadi kekuatan kita dan akan kekal sebagai bekalan terbaik kita untuk masa hadapan.

Semuanya nampak baik bukan?

Aku tertarik dengan tulisan Faekah Husin, SU Politik MB Selangor yang disiarkan di Malaysiakini. Beberapa pendedahan juga menunjukkan 1Malaysia tidak ke mana. Tidak lebih dari retorik semata apabila menunjukkan 1Malaysia mempunyai bayang-bayangnya.

Pada pendapat aku, sudah jelas lagi bersuluh tentang 1Malaysia yang tidak lebih dari menarik populariti politik semata. Jika Pak Lah ketika menjadi PM memperkenalkan "Islam Hadhari", begitu jugalah Najib. Tidak lebih dari itu. Akhirnya Islam Hadhari ditelanjangkan oleh Pak Lah sendiri. Begitulah yang sedang berlaku kepada 1Malaysia sekarang.



Dengan menggunakan slogan 1Malaysia, Najib dengan terang dan jelas berkempen bagi UMNO dan BN. Kewujudan NGO 1Malaysia untuk berkempen bagi pihak UMNO mendedahkannya. Himpunan atau apa jua program 1Malaysia adalah program UMNO dan BN. Tanyalah siapa sahaja, dan aku percaya mereka akan mengiyakannya. Kenapa perlu ada 1UMNO dan 1BN?

Jika benar 1Malaysia itu bertujuan kepada perpaduan, kenapa royalti Terengganu dan Kelantan tidak dipulangkan. Jika benar 1Malaysia itu mendengar suara bawahan, kenapa harga barang terus dinaikkan?

1Malaysia cukup-cukuplah... Tiada lebih baik!

01 December 2010

Radix Fried Chicken (RFC) kini di Kuala Terengganu!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.

Penantian kita untuk menyaksikan rangkaian restoran makanan segera yang dimiliki oleh orang Islam tertunai akhirnya. Radix Fried Chicken (RFC) yang dikendalikan oleh salah satu anak syarikat HPA Sdn. Bhd. akan beroperasi sepenuhnya mulai 2 Disember 2010.

RFC yang kedua di Pantai Timur (selepas Kubang Kerian) bertempat di Wisma CH Kee bersebelahan dengan cawangan HPA Kuala Terengganu. Menu-menu RFC amat menarik dengan penggunaan ayam organik yang diternak sendiri oleh HPA Farm. Minuman juga menggunakan produk HPA seperti Cola Radix, Jus Roselle, Jus Guava, Kopi dan Koko Radix serta banyak lagi menu yang memberi kita banyak pilihan.

Peta Lokasi ke RFC (klik pada gambar untuk besarkan)

Sumber: http://hpakt.wordpress.com/2010/12/01/rfc-kuala-terengganu/

25 November 2010

Permata Hatiku: Kerenah 2 Anak.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Alhamdulillah, hari ini sudah masuk hari ke 28 Izzah dilahirkan. Secara jujurnya, sangat kurang masa yang dapat aku luangkan untuk bersama Izzah. Mandikan Izzah tidak pernah. Salin lampin dan pakaikan baju adalah beberapa kali. Menyusukan, hanya 2 kali rasanya (susu badan yang dimasukkan ke dalam botol. Aku tidak mengambil pil / suntikan bagi mengeluarkan susu!). Paling kerap pun tidurkan Izzah atau mendukung Izzah dan melarikannya dari serangan Balqis!. Apatah lagi kali ini aku memberi peluang untuk isteriku berpantang di rumah ibunya. Makin jaranglah kami berkumpul.

Dalam 28 hari ini juga, aku lebihkan banyak masa terhadap Balqis. Biarlah Izzah dengan uminya. Balqis aku bawa balik ke rumah sewaku, ada kalanya turut membawa dia ke pejabat. Hujung minggu pula aku selalu larikan Balqis ke rumah mak dan ayah aku. Awal-awal kelahiran Izzah, Balqis aku lihat cukup 'terasa' yang dia dipinggirkan. Apa tidaknya, pintu bilik sentiasa ditutup bagi mengelakkan Balqis mengganggu Izzah. Gurauannya agak kasar. Kepala adik akan ditampar setelah menggosok perlahan beberapa kali.

Alhamdulillah, perkembangan Izzah sebaik Balqis. Cuma tidak sebaik Balqis. Kedua-duanya tidak terkena kuning. Sihat dan sangat menyenangkan. Cuma jika nak dibandingkan, Balqis sudah tentu menang dengan kebaikannya.

Hari pertama pulang dari HSNZ, Izzah menangis hampir sepanjang malam. Suatu trauma bagi kami yang tidak pernah mengalaminya sebelum ini. Jika dibandingkan dengan Balqis, sungguh mudah. Tidur sahaja kerjanya. Siang dan malam. Laungan Izzah pula bukannya perlahan. Sekali nangis, terus masuk gear 5 kata isteriku.

Rupanya mimpi ngeri itu tidaklah berlarutan. Hanya semalaman itu sahaja Izzah menangis. Malam-malam lain, dia akan terjaga ketika mahukan susu dan merengek-rengek. Disuakan apa yang diingini, senyaplah dia. Begitu juga dengan siang hari. Cuma Izzah lebih kuat menyusu.

Balqis, kami ajar tidur tanpa buaian. Alhamdulillah ianya berjaya. Kami tiarapkan Balqis supaya tidurnya lebih lena. Berbanding Izzah, kerana agak sukar tidur kadang-kala, memaksa Tok Ma (ibu Mertuaku) membuka kembali buaian yang sudah lama disimpan di dalam stor. Tapi Izzah cuba dielakkan dengan buaian. Cuma jika tidak tahan dia terjaga dan mendukungnya, barulah dibuaikan. Terfikir juga, apakah Izzah selepas ini akan bergantung kepada buaian?

Membezakan kedua-dua anak ini, melahirkan rasa syukur yang amat sangat terhadap kurniaan Allah. Allah melebihkan kedua-dua anakku dengan kelebihan masing-masing, diuji dengan ujian yang berbeza-beza. Semoga Allah memelihara kedua-dua anakku ini dengan melindungi mereka dari fitnah dunia dan kerosakan manusia. Semoga Allah memberi kami kekuatan dalam menunaikan tanggungjawab yang ditambah ini. Wallahua'lam.

P/s: Aku pernah ditegur seorang kawan berpangkat ustaz. Katanya, dulu ketika bujang aku rajin update blog. Selepas kahwin makin kurang. Agaknya sekarang dia akan kata selepas anak sorang, dah makin kurang, bila anak dua laagiii jarang. ; )

08 November 2010

Menyambut Kelahiran Puteri ke 2

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

28 Oktober 2010, Khamis.

Jam 5.00 pagi aku menerima SMS dari isteri yang sudah berada di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ). Katanya semakin sakit. Terdahulu, kira-kira jam 2 pagi isteriku sudah menghantar SMS mengatakan bukaan faraj sudah 2cm. Mengikut pengalaman lalu, aku menjangkakan pagi esoknya bukaannya akan lebih besar. Jadi, tiada apa yang perlu dibimbangkan. Aku mengambil keputusan untuk tidur sahaja.

Jam 7.00 pagi aku menerima SMS lagi. "cepatlah mari!". Ketika itu aku sedang bersiap-siap untuk ke Hospital. Tapi masih di rumah. Aku teringat yang aku ada mesyuarat jam 9.00 pagi. Segera aku SMS minta dibatalkan mesyuarat tersebut.

Jam 7.20 pagi ketika dalam perjalanan ke hospital, aku terima panggilan dari isteriku mengatakan dia sudah hendak dibawa masuk ke Dewan Bersalin. Aku melajukan kereta.

Alhamdulillah, ruangan parking di waktu itu masih banyak yang kosong. Kebiasaannya aku terpaksa mengelilingi beberapa kali sebelum menjumpai ruangan parking. Paling tidak, aku parking sahaja di belakang kenderaan lain dengan membiarkan gear dalam keadaan free dan tidak mengangkat brek tangan. Dalam pemerhatian aku, ada juga yang meletakkan kenderaan di belakang kenderaan lain, tetapi tidak membiarkan gear free dan menarik brek tangan. Ada juga yang menyusun kereta agak rapat antara satu sama lain sehinggakan sukar untuk kereta dialihkan.

7.30 pagi aku bertembung dengan isteri di tangga tingkat 1. Dia baru keluar wad untuk masuk ke Dewan Bersalin. Aku diminta misi yang menolak isteriku untuk tunggu di luar sehingga nama dipanggil. Kata mereka, isteriku perlu diperiksa dan disiapkan terlebih dahulu. Bosan menunggu, aku SMS saudara terdekat mengkhabarkan hal isteriku.

9.00 Pagi barulah aku dipanggil masuk. Aku diminta membaca peraturan di situ, dan diminta memakai pakaian khas. Terus aku dibawa ke ruangan 5. Aku lihat isteriku mengaduh kesakitan. Aku duduk di kerusi yang disediakan di tepi katil. Aku pegang tangan isteriku sambil mencium kepalanya.

Dari perbualan petugas di ruang tersebut, bukaan faraj ketika itu sudah 8cm. Dalam kepala aku, aku mencongak "insyaAllah pukul 10 lebih nanti keluarlah baby tu".

10.00 Pagi masih pada bukaan 8cm. Isteriku menangis kesakitan. Aku pula terasa lebih berdebar menghadapi situasi kali ini berbanding ketika kali pertama dahulu. Aku selawat di telinga isteriku sambil diselangi dengan La ila ha illa anta subha naka inni kuntu minadzolimin. Bacaan-bacaan lain juga aku baca. Aku ketika itu tidak tahu bagaimana mahu menenangkan isteriku.

Aku bergilir memeluk kepala, mencium tangan dan pipi isteriku sambil membisikkan kata-kata semangat dan doa. Ketika itu misi terus memeriksa keadaan isteriku. Sekejap datang, sekejap pergi.

Suara-suara bayi yang baru dilahirkan silih berganti di ruangan sebelah. Isteriku masih terus menahan kesakitan.

"Mengiring ke kiri, sikit lagi nak bukak tu" Itulah perkataan yang selalu diulang oleh misi-misi di situ. Aku yang berada di kiri isteriku pula setia memaut tangannya untuk mengiring.

11.00 Pagi tiada perubahan yang ketara. Cuma isteriku mengadu hendak 'meneran'. Misi-misi melarang kerana pada mereka belum sampai masanya. Menurut misi-misi yang bertugas itu bukaan masih pada 8cm.

12.00 Tengahari masih pada bukaan 8cm. Aku penat kerana belum sarapan. Mengantuk juga ada kerana malamnya hanya tidur seketika. Ketika itu kedengaran suara-suara perbincangan dari misi-misi. Melalui perbincangan mereka, jika 12.15 bukaan masih pada tahap sama, mereka terpaksa melakukan bukaan dengan cara 'paksa'.

Jam 12.20 katil sudah dikelilingi misi dan doktor bertugas. Seorang misi pelatih pada mulanya ditugaskan untuk menyambut bayi keduaku. Namun, setelah didapati gagal dan masih 'penakut', maka tugas tersebut diambil alih oleh seorang misi yang lain. Walaupun pada pandangan aku, perlakuan misi tersebut agak kasar, namun aku percaya apa yang dilakukan oleh mereka adalah untuk kebaikan isteriku dan anak yang bakal lahir.

Tepat jam 1.00 petang, lahirlah seorang bayi puteri yang comel. Setelah dibersihkan, aku diberikan bayi tersebut untuk dilaungkan azan dan iqamah. Alhamdulillah, syukur padaMu ya Allah di atas kurniaan yang besar dan sangat bermakna ini.

Hari ini sudah 12 hari bayi yang comel itu melihat dunia. Kami namakannya Izzah yang membawa maksud kemuliaan. Pada kami nama yang ringkas ini memudahkan mereka didoakan.

Di sini aku kongsikan video dan gambar-gambar Izzah dan Kak Long Balqis.

video
Kasih sayang seorang Kak Long

Hari Pertama

Kak Long Balqis juga mahu dimanja

Hari ke 7 - Cukur kepala.

21 October 2010

Celakanya Rosmah, Dayusnya Najib!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku tidak mahu berbicara panjang. Cukup untuk aku kongsi link ini bersama kalian.

Celaka Rosmah dan Dayusnya Najib! <--- Klik situ.

Nota: Satu Himpunan Membantah Rosmah Mansor akan diadakan di Masjid Batu Rakit dan Masjid Pengadang Baru selepas solat Jumaat esok. Harap dapat disebarkan dan ambil prihatin.

Wallahua'lam.

16 October 2010

Belanjawan Seluar Dalam?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ketika Belanjawan 2011 sedang dibentang Najib semalam, aku dan beberapa sahabat sedang berada di majlis usrah. Sebelum TV ditutup bagi memulakan usrah di rumah seorang sahabat, apa yang sempat aku lihat adalah seorang wanita Melayu bertudung jambul tersengih-sengih di belakang Najib.

Hari ini aku membuat tinjauan secara umum tentang belanjawan yang telah dibentangkan semalam. Secara kasarnya, umum mengatakan belanjawan yang dibentang Najib adalah belanjawan seluar dalam, belanjawan Rosmah Mansor dan tidak kurang yang memuji Najib dengan beberapa manipulasi angka yang dibentangkan.

Secara peribadi, aku percaya setiap warga Malaysia yang mengikuti belanjawan tersebut (samada secara langsung, atau ambil intipati sahaja) mahukan sesuatu yang boleh meyakinkan mereka bahawa belanjawan tersebut benar-benar memberi manfaat yang besar kepada rakyat terbanyak.

Dalam banyak-banyak pendapat yang aku intai, aku paling sukakan pandangan Tuan Guru Presiden PAS yang aku lihat istiqamah menegur perkara yang sama saban tahun. TG Presiden menegur belanjawan yang disebut juta-juta itu ke mana hala tujunya. Dengan menyentuh pembinaan manusia yang semacam diabaikan, sedangkan itulah bencana yang sedang dihadapi negara.

Mahfuz Omar yang terkenal dengan kenakalannya antara yang paling awal 'mengusik' Najib dengan kenyataan belanjawan Seluar Dalam. Usikan itu nampaknya mudah difahami oleh kebanyakan rakyat. Ditambah pula peruntukan untuk PERMATA yang tidak dapat diterima oleh banyak pihak yang menamakan ianya adalah belanjawan Rosmah Mansor (RM).

Lain kali sahaja menyambung tentang pencakar langit dan pelbagai projek-projek yang langsung tidak menguntungkan Pak Leh Timun, Ah Seng Tiub dan Sulivan Surat Khabar lama.

Wallahua'lam.

p/s: selalu tidak berkesempatan menulis.

27 September 2010

Update: Tentatif Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum w.b.t

Di sini disertakan tentatif penuh Ijtima' Tarbawi Pemuda PAS Peringkat Kebangsaan 2010 yang akan diadakan pada 1 - 3 Oktober 2010 / 22 - 24 Syawal 1431H di Masjid Rusila, Marang, Terengganu Darul Iman. Dengan tema "Melonjak Tarbiyyah, Memimpin Kemenangan", program 3 hari dan 2 malam ini akan membariskan pengisian dari kepimpinan tertinggi PAS.

Antara kepimpinan yang turut hadir dalam mengisi program adalah seperti Tuan Guru Mursyidul Am, Tuan Guru Timbalan Mursyidul Am, Tuan Guru Presiden, dan turut sama beberapa mantan Ketua Pemuda PAS Pusat. Turut sama murabbi Ustaz Dato Yahya Othman.

Klik untuk besarkan

07 September 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1431H

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...



Aku mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin kepada semua pengunjung blog aku ini. Sebagai seorang insan, sudah tentu terdapat banyak kekurangan, kelemahan dan kesilapan yang aku lakukan samada secara sengaja, mahupun tanpa sengaja.

Mungkin sepanjang berkenalan dengan aku dan blog ini, ada bahasa yang aku gunakan agak keras, mungkin pedas, mungkin keterlaluan dan pelbagai kemungkinan lagi. Begitu juga dengan gambar-gambar yang disiar di blog ini. Mungkin ada yang terkena batang hidung, sexy, dan mungkin juga gambar tersebut menyebabkan loading menjadi lambat.

Begitu juga dengan soal pengisian blog ini. Akhir-akhir ini menjadi semakin santai dan agak kosong. Tanpa update, tanpa info. Maaf juga kerana hal ini.

Dan atas segalanya yang boleh dikira salah dan patut diminta maaf.

Wallahua'lam.

30 August 2010

Undangan Perkahwinan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah, semuanya adalah rezeki dan kehendak Allah jua. Dengan ini terimalah kad ini seadanya. Semua dijemput deh.

Klik pada gambar untuk besarkan.






Raya ni aku menerima beberapa undangan perkahwinan, jadi insyaAllah undangan-undangan tersebut akan aku cuba tunaikan.

Wallahua'lam.

Merdeka dan 10 Malam Terakhir.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ramadhan (pemuda UMNO menyebut RamaDahan) ni bulan berkat. Alhamdulillah kerana keberkatan Ramadhan inilah pihak-pihak berwajib yang biasanya menyambut malam Merdeka dengan konsert dan hiburan melalaikan menangguhkan semua program tersebut. Kerana keberkatan Ramadhan jugalah ada pihak yang tidak putus-putus memainkan isu agama sebagai modal politik sempit mereka.

Merdeka selalu dikaitkan dengan penjajah. Cuma dalam konteks Malaysia, penjajah adalah Jepun, British, Komunis dan parti pembangkang. Malaysia adalah merdeka bilamana UMNO yang memerintah. Itulah takrifan merdeka di Malaysia. Sebab itu tidak ramai yang mengibarkan Jalur Gemilang samada di kereta, rumah mahupun premis perniagaan.

Definisi merdeka disempitkan. Begitu juga dengan Islam dan ibadah itu sendiri. Ibadah di Malaysia ini hanya berlaku pada bulan Ramadhan, malam Jumaat dan pada hari-hari kebesaran Islam. Juga pada kematian dan majlis pernikahan. Itupun sudah bercampur gaul antara agama dan adat. Tapi, inilah realiti Malaysia hari ini. Itu tidak termasuk menyempitkan ibadah pada masjid dan surau sahaja.

Bercerita tentang masjid dan surau, kini bising lagi isu masjid dan surau dicemari oleh golongan non-muslim memasukinya. Kata pihak-pihak tertentu, ianya perbuatan mencemarkan. Apatah lagi wanita non-muslim tersebut tidak menutup aurat (memakai tudung) ketika dalam masjid tersebut. Heboh jugalah satu Malaysia. Pembaca berita di Buletin Utama yang tidak memakai tudung pun menyebut non-muslim tersebut tidak menutup aurat. Malaysia oh Malaysia.

Apabila isu wanita non-muslim tersebut disebut-sebut, pihak penyokong Pakatan Rakyat mempersoalkan tindakan Rosmah (Ibu UMNO) yang sangat sukar dilihat memakai tudung dengan sempurna dalam mana-mana majlis, hatta di surau dan masjid. Bahkan, ketika menghadiri Majlis Tilawah Al-Quran peringkat Antarabangsa pun Rosmah tidak bertudung dengan sempurna.

Malu, kecewa, geram dan marah rasanya melihat tindakan pelampau-pelampau Melayu yang sengaja mengapi-apikan isu sebegini yang boleh memberi gambaran buruk kepada non-muslim terhadap Islam dan Umat Islam. Jika kita berterusan bertindak begini, bagaimana kita mahu merapati dan menyebarkan Islam di kalangan non-muslim.


Percayalah, pihak-pihak yang rasis dan sempit politik ini akan terus mencetuskan isu-isu yang kita tidak terfikir, malah melampau batas-batas norma masyarakat Malaysia. Walaupun di satu sudut kita melihat mereka bodoh, melampau dan gila, tetapi percayalah, mereka yakin tindakan mereka sebenarnya tetap berjaya untuk mengukuhkan kedudukan mereka. Keyakinan mereka sudah tentu dipadukan dengan nasihat daripada APCO!.

Selamat menyambut Hari Kemerdekaan dan selamat meneruskan ibadah di penghujung Ramadhan ini.

Wallahua'lam.

26 August 2010

Selamat Hari Lahir ke 2 Balqis!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam aku berhajat untuk mengambil beberapa keping gambar terbaru Balqis untuk posting kali ini. Namun, kerana kesian melihat Balqis masih demam dan selsema, maka aku batalkan sahaja hasrat tersebut. Demam nak besar agaknya.

Alhamdulillah, perkembangan Balqis semakin baik. Sekarang, Balqis dah boleh berjalan walaupun ada kalanya terhuyung-hayang. Mengikut pemerhatian aku, Balqis lebih stabil bila berjalan memakai kasut berbanding berkaki ayam. Tidak pula dia mengkhabarkan kepada aku apa masalahnya.

video
Video diambil awal bulan lalu.

Kebolehan berjalan ini juga memaksa aku memagar ruang dapur dari dimasuki Balqis. Jika tidak, dia akan membantu dengan kerja-kerja yang tidak diperlukan. Paling disukai Balqis adalah bermain dapur!. Penat juga rasanya mengejar dia sesekali. Ketika mula-mula pagar itu siap, Balqis seakan-akan protes dengan pagar tersebut. Beberapa kali dia bercakap dalam 'bahasanya' yang tidak dapat difahami sambil menunjuk-nunjuk ke arah pagar tersebut. Jelas wajahnya kecewa tidak dapat membantu di dapur.

Sekarang nampaknya kami perlu pula menumpukan kepada kebolehan komunikasi Balqis. Sehingga hari ini kami belum dipanggil Umi dan Abi. Antara perkataan yang pernah diajar yang mampu diikut setakat ini hanyalah perkataan MA MA. Apabila dialih kepada perkataan lain, terus dia tidak ikut. Teringin gak nak dapatkan liptrainer. Mana tahu ianya mampu mempercepatkan proses percakapan Balqis.

Semoga dengan meningkat umur ini, Balqis kena lebih rajin belajar. Fokus dan tidak lagi 'mengemaskan' pakaian di dalam almari. Abi dan Umi juga berjanji akan terus melayan kerenah Balqis, tetap akan sayang dan jaga Balqis sebaiknya walaupun Balqis bakal mendapat adik di akhir Oktober nanti.

Raya nanti jangan lupa salam dengan semua Mak sedara dan Pak sedara dan minta duit raya banyak-banyak tau! ;)

p/s: Cepatnya masa berlalu...

01 August 2010

Anakku Sindrom Down

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pagi tadi aku terjumpa satu mesej dalam peti shoutbox:

"salam...saya jumpa blog ni masa cari blog tentang down sindrom, saya baru sebulan melahirkan baby sd, pls help me" - Annur Fitrah

Tarikh mesej tersebut masuk adalah 29 Julai. Nampaknya aku terlewat beberapa hari membaca mesej tersebut. Memang aku jarang menjenguk blog sendiri apabila tiada apa-apa yang ingin dilakukan pada blog.

Aku mengambil sedikit masa untuk berbicara tentang perasaan dengan pemilik blog Annur Fitrah tersebut. Aku mengalami perasaan tersebut ketika berdepan dengan situasi mula-mula Balqis dilahirkan. Aku juga percaya tidak semua ibubapa dapat menerima kehadiran insan istimewa sebegini dengan hati yang amat terbuka.

Aku kongsikan di sini semoga ianya bermanfaat kepada semua.

Assalamualaikum wbt...

Pertamanya, berbangga dan berbahagialahlah kerana Akak dikurniakan seorang anak yang merupakan AHLI SYURGA!

Keduanya, percayalah bahawa akak tidak akan kecewa menjaga anak yang CUKUP ISTIMEWA ini.

Alhamdulillah, untuk pengetahuan Akak sekeluarga, saya sekarang sudah hampir 2 tahun dikurniakan Allah seorang anak istimewa yang diberi nama Balqis. Balqis merupakan anak pertama dalam keluarga kecil kami.

Terkejut, sedih, kecewa dan pelbagai lagi perasaan sebenarnya timbul apabila saya dikhabarkan oleh nurse tentang Balqis mengalami Sindrome Down. Bayangkan betapa saya yang amat excited baru bergelar ayah, tiba-tiba mendapat khabar yang mengejutkan!(pendapat saya ketika itu, Astaghfirullah.)

Walaupun berat untuk menerima hakikat ketika itu, saya gagahkan juga. Saya buang perasaan sangka buruk dengan Allah, saya ambil wudhu' dan melakukan Sujud Syukur.

Wajib pada saya untuk bersyukur dengan Bayi Istimewa itu. Ianya pemberian Allah. Anak pertama kami.

Wajib saya bersyukur kerana di saat ramai pasangan lain tidak mempunyai zuriat, saya dipilih Allah mempunyai zuriat.

Wajib untuk saya bersyukur kerana anak saya masih sempurna anggotanya. Malah di luar sana masih ramai yang diuji dengan ujian yang lebih teruk. Allah hanya menguji saya dengan ujian yang amat sedikit.

Percayalah, insan Istimewa ini akan mengajar kita untuk lebih memahami kehidupan di dunia ini. Soal kasih sayang, soal saling tolong menolong, soal perasaan dan sebagainya.

Apa yang lebih penting, mereka mengingatkan kita tentang hebatnya Allah SWT atas setiap kejadian makhluknya.

Selamat Datang ke Dunia yang Serba Indah!!

Salam Ikhlas dari:
http://amdang81.blogspot.com
Di hujung kalam, aku kongsikan laman Facebook: Sindrom Down: Kumpulan Sokongan

Wallahua'lam.

video
Video Terbaru Balqis.

28 July 2010

Daftar Pemilih: Apa PAS Terengganu buat?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku suka merujuk kepada jadual di bawah. Jadual tersebut menunjukkan jumlah pemilih yang didaftarkan oleh Penolong Pendaftar (PP) oleh parti-parti politik di Semenanjung Malaysia.



Ketika mula-mula melihat jadual di atas, terdetik juga di hati. Apakah PAS Terengganu begini teruk dan lemah berbanding negeri-negeri lain terutama Kedah dan Kelantan? Sekali dilihat, memang Terengganu agak kebelakang dalam mendaftar pengundi baru.

Mengikut rekod SPR, masih ada Kira-kira 28% atau 4.39 juta penduduk negara ini yang berusia lebih 21 tahun dan layak bergelar pengundi masih belum mendaftar sebagai pemilih sehingga akhir tahun lalu (2009). Daripada jumlah tersebut, 65% daripada mereka adalah Bumiputera. Daripada jumlah itu, Selangor mencatat jumlah yang paling tinggi iaitu seramai 787,000 orang, diikuti Johor (605,000), Perak (526,000), Sarawak (473,000) dan Kelantan (240,000). Manakala di Terengganu sekitar hanya 77,093 orang sahaja (12.3%) yang belum berdaftar.

Jadi, apabila dikaitkan pendaftaran pemilih dengan mereka yang belum mendaftar, Terengganu sebenarnya tidaklah jauh ke belakang. Cuma jika dilihat pada angka, memang ianya kurang pada bilangan.

Wallahua'lam.

p/s: Sekadar menjawab beberapa tulisan yang nakal dan tidak sudah-sudah mengkritik.

25 July 2010

Gambar Kenangan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Siapa kata UMNO Setiu berpecah? Gambar di bawah menjadi bukti bahawa mereka telah berbaik antara satu sama lain. Cuma gambar di bawah adalah gambar kenangan yang dipercayai hanyalah suatu lakonan semata.


Petikan Sinar Harian tahun lalu.

Video Muhyiddin di Setiu - KLIK.

21 July 2010

Ke Mana Pergi Subsidi Kami? - Dr Asri

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...



kalian rampas subsidi kami, entah ke mana dibawa lari
kalian beritahu, wang mesti dicatu, kita menuju maju...
kalian kata: jika tidak, semua menderita, habis harta negara...
kalian berbahasa: bukan barang naik harga, cuma subsidi turun sahaja...

kami orang desa, mungkin tidak pandai kira berjuta-juta...
kami orang kecil kota, mungkin tiada sedemikian harta...
jika kalian tipu sebegitu, biasanya kami diam selalu...
tapi dapatkah kami dibohongi, tentang suapan saban hari?

apalah yang dapat diberitahu anak ke sekolah?
papa semakin parah? wang semakin lelah?
jika semalam berlauk, hari cuma berkuah...
kerana kerajaan kita sedang susah?
maka subsidi kita terpaksa diserah...
jika semalam kau makan sepinggan, hari ini saparuh
kerana barang makin angkuh, wang papa makin rapuh...
apa yang dapat dibisik pada anak berkopiah ke madrasah?
makananmu sayang, sebahagiannya sudah hilang...
jika mereka bertanya siapa yang bawa lari
kepada siapa patut kami tuding jari?
janganlah nanti mereka membenci pertiwi...
akibat pencuri harta bumi rakyat marhaen ini..
atau kami jadi insan curang...
kami beritahu; cuma subsidi sahaja yang kurang?
tiada apa yang hilang, nanti akan datang wang melayang...

dengar sini wahai yang tidak memijak bumi!
pernahkah kalian mengintipi kehidupan kami...
pernahkah kalian ngerti makna derita dan susah hati...
kami yang semput bagai melukut di kota kedekut
kami yang bekerja hingga senja di desa yang makin terseksa
bertarung nyawa dan masa, menghitung setiap belanja

pernahkah kau merasa?
rumah bocor yang lanjut usia...
baju dan kasut anak yang koyak
tinggal dalam rumah yang berasak-asak
siang kami sebak, malam kami sesak...

sedangkan kalian manusia angkasa...
istana permata dibina, kereta berjuta dirasa...
elaun di serata, dari isteri sehingga seluruh keluarga...
hidangan istimewa, konon meraya kemakmuran negara...

tapi kami masih di sini..di teratak ini...
dengan lauk semalam..
dengan hidangan yang tidak bertalam...
dengan rumah yang suram...
dengan wang yang hampir padam...

tiada istana lawa...tiada kereta berharga...
tiada layanan diraja..tiada baju bergaya
tiada kediaman menteri...tiada hidangan vip...
tiada persen di sana-sini...tiada bahagian anak dan bini...

tiba-tiba kalian kata: kamilah beban negara...
aduhai celaka bahasa yang kalian guna...
kalian yang belasah, kami yang bersalah...
kalian buat untung, hutang kami tanggung...
kalian mewah melimpah, kami susah parah
kalian hilangkan wang, poket kami yang terbang...
kalian bina istana, rumah kami jadi mangsa...
kalian makan isi, kami dijadikan abdi...

lantas, kalian rampas lagi subsidi...
ke mana wang itu pergi nanti?
jika kalian berhati suci, wajib mengganti buat kami...
jika tidak pun buat gula konon merbahaya
mengapa tidak beras diturun harga?
jika tidak untuk minyak kereta...
mengapa tambang tidak potong sahaja...
tapi entah berapa kali janji...
konon: nanti kami ganti, kami ganti, kami ganti...
hari demi hari, ceritanya pun tidak berbunyi lagi...
kami terus termanggu di sini...
kalian juga yang nikmati...
kami hanya menggigit jari...

kembalikanlah kepada kami harta negara...
jangan hanya kalian sahaja yang merasa...

16 July 2010

Kenaikan Harga Barang: Apa Najib Kata?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Berikut adalah kenyataan penuh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung keputusan kabinet mengenai harga bahan api, terutamanya petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, yang diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi.



Sejak mengambil alih teraju kepimpinan negara pada tahun lepas, kerajaan di bawah pimpinan saya telah memberi tumpuan kepada usaha-usaha untuk melonjakkan pertumbuhan ekonomi ke tahap yang lebih tinggi.

Kita telah membuka sektor-sektor penting dalam ekonomi untuk pelabur asing, menyediakan persekitaran pelaburan yang lebih kondusif, mengurangkan perbelanjaan kerajaan sebanyak 24 bilion, mengurangkan pembaziran dan menangani ketidakcekapan. Hasilnya, kita dapat melihat kebangkitan ekonomi dengan pertumbuhan sebanyak 10.1% dalam suku pertama 2010, pencapaian terbaik kita dalam dekad ini.

Ketika mengumumkan Rancangan Malaysia Ke-10, saya telah mengatakan bahawa matlamat negara bukanlah semata-mata untuk mengeluarkan kita dari krisis ekonomi. Cita-cita kita untuk negara dan masyarakat adalah lebih tinggi dari itu. Kita ingin menjadi negara berpendapatan tinggi dan maju, berdaya tahan dan berdaya saing untuk meningkatkan kesejahteraan kerana rakyat.

Model Baru Ekonomi (MBE) memperuntukkan cadangan untuk melabur dan mengembangkan sektor strategik yang penting, mengemas kini infrastruktur dan mewujudkan peluang pelaburan bagi sektor swasta yang bertujuan meningkatkan Pendapatan Negara Kasar. Namun begitu, pertumbuhan sahaja tidak akan membantu kita mencapai matlamat MBE. Kerajaan telah menyatakan bahawa kita mesti mengkaji semula pemberian subsidi bagi mengelak herotan dalam dagangan. Ia bagi memastikan subsidi diberikan kepada golongan yang layak dan membolehkan lebih banyak hasil negara digunakan untuk pelaburan yang akan memberikan faedah jangka panjang bagi keseluruhan rakyat.

Selaras dengan itu, Kabinet telah mengambil keputusan bahawa berkuat kuasa pada 16 Julai 2010, harga bagi bahan api, terutamanya petrol, diesel dan Petroleum Gas Cecair (LPG), dan juga gula, akan diselaraskan semula sebagai sebahagian dari Program Rasionalisasi Subsidi. [tm1] Penyelarasan semula harga barang ini akan membolehkan kerajaan mengurangkan perbelanjaannya melebihi RM750 juta untuk tahun ini.

Keputusan untuk menyelaraskan harga minyak dan gula ini khususnya diasaskan daripada tiga perkara penting:

a. Pertama, kesemua subsidi ini tidak menepati sasaran – ia memberi faedah juga kepada pihak yang tidak layak, iaitu warga asing dan rakyat yang berpendapatan tinggi yakni mereka yang mampu untuk membayar petrol tanpa subsidi. Fokus kita sepatutnya ialah bagi membantu golongan yang berpendapatan rendah dan sederhana bukan mereka yang memandu kereta import yang mewah. Subsidi gula yang berlebihan pula memberi faedah kepada industri-industri dan bukannya keluarga. Hampir dua kali ganda subsidi gula ini digunakan oleh sektor perniagaan berbanding isi rumah.

b. Kedua, barangan yang bersubsidi tinggi selalunya membawa kepada aktiviti penyeludupan kerana pemberian subsidi telah menjadikan barangan ini paling murah di rantau ini. Pada tahun 2009 sahaja, ramai penyeludup telah ditangkap ketika cuba membawa keluar lebih 200 tan metrik gula. Sebenarnya, jumlah yang tidak dapat ditangkap kerana penyeludupan ini adalah lebih besar. Diesel terus diseludup dan dijual secara haram di negara jiran. Pihak berkuasa telah meningkatkan pengawalan untuk menghalang penyeludupan, tetapi selagi adanya perbezaan harga yang besar, penyeludup akan terus dengan kegiatan haram ini.

c. Ketiga, kita perlu menukar cara kita menggunakan bahan bakar dan gula. Penggunaan bahan bakar yang berlebihan akan mengurangkan sumber negara dengan cepat dan tidak menyumbang kepada usaha kita melindungi alam sekitar. Dengan 40 peratus rakyat Malaysia yang berlebihan berat badan atau obes – dan peningkatan jumlah penghidap diabetes – kita perlu menangani apa yang dilihat sebagai satu isu kesihatan. Mengurangkan penggunaan gula di kalangan anak-anak khususnya, adalah langkah yang tepat.

7. Ini adalah sebahagian dari sebab kenapa kerajaan memilih untuk menyelaraskan semula harga gula dan bahan bakar. Sebaliknya, subsidi bagi bidang pelajaran dan kesihatan akan terus dipertahankan. Ini adalah bidang perkara yang penting bagi negara di mana kerajaan seharusnya melabur, menyediakan bantuan untuk mengembangkan kemahiran dan membina tenaga kerja untuk masa depan.

8. Keputusan untuk menyemak semula pemberian subsidi ini dibuat bersama rakyat melalui aktiviti yang dijalankan di bawah Program Rasionalisasi Subsidi. Kerajaan telah mengadakan proses perundingan dengan rakyat sebelum membuat keputusan ini. Tidak lagi hanya dengan pembuat dasar di Putrajaya, tetapi beribu-ribu rakyat Malaysia melalui Hari Terbuka Makmal Rasionalisasi Subsidi, undian on-line, undian pesanan ringkas dan borang maklum balas menyatakan sokongan bagi menyemak semula pemberian subsidi secara berperingkat.

9. Berdasarkan proses ini, kerajaan memutuskan harga petrol RON 95 dan diesel akan diselaraskan sebanyak 5 sen seliter bagi semua sektor. LPG akan diselaraskan sebanyak 10 sen sekilogram dan petrol RON 97 akan diapung secara terkawal. Bagi gula pula, harga akan diselaraskan sebanyak 25 sen sekilogram.

10. Walaupun harga barang ini diselaraskan, kerajaan masih lagi membelanjakan lebih kurang RM7.82 bilion setahun untuk subsidi bahan bakar dan gula. Harga bahan bakar dan gula di negara ini masih lagi yang paling rendah di rantau ini walaupun adanya penyelarasan harga ini.

11. Selain itu, penyelarasan harga barang ini akan menyumbang kepada usaha kita untuk mengukuhkan urusan kewangan kerajaan iaitu mengurangkan defisit kewangan negara. Ia membolehkan kita menyediakan perbelanjaan yang lebih kepada sektor yang lebih penting seperti pendidikan dan kesihatan. Ini termasuklah pengumuman kerajaan baru-baru ini bahawa semua pelajar yang mendapat 9A+ dan pelajar miskin yang layak mendapat biasiswa dan meningkatkan perbelanjaan untuk menyediakan kemudahan kesihatan seperti Klinik 1Malaysia, termasuk klinik bergerak 1Malaysia. Selain itu, kerajaan akan meneruskan Projek Penyeragaman Harga Barang Perlu di Sabah dan Sarawak bagi mengurangkan beban rakyat luar bandar.

12. Sebenarnya, penyelarasan harga bahan api dan gula ini adalah yang paling minima berbanding dengan cadangan yang telah dikemukakan oleh Makmal Rasionalisasi Subsidi kerana kerajaan mahu mengimbangi di antara kepentingan rakyat dan keperluan menguruskan defisit negara.

13 July 2010

Selamat Tinggal Afrika, Selamat Beradu Tok De

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Lama sungguh tidak menconteng blog. Terasa semacam 'segan' sedikit untuk menulis dan terus menulis di blog ini. Segan kerana terlampau lama membisu.

Jika mahu dikatakan sibuk, tidaklah terlalu sibuk. Entah kenapa, jika di rumah sekarang ini sudah amat malas mahu membuka laptop. Aku rasa lebih selesa mengadap TV sambil bermain-main dengan Balqis. Apatah lagi Balqis akhir-akhir ini amat aktif dan memang memerlukan perhatian yang lebih.

Jika aku duduk di atas sofa, Balqis akan datang dekat dan mengangkat sebelah kakinya untuk memanjat naik. Ada kalanya berjaya (dengan sedikit sokongan). Jika tidak berjaya, dia akan menangis sehinggalah aku menaikkannya di atas sofa, atau dia diam sendiri jika tidak dipedulikan.

Alhamdulillah, Piala Dunia sudah melabuhkan tirai. Harapnya semua akan kembali normal dan tenang-tenang sahaja. Tiada lagi hendaknya anak-anak muda bertempik di tengah malam sehingga mengganggu tidur Tok De (Mak Sedara yang mengasuh Balqis). Sepanyol sudah menang, Belanda juga cemerlang dan Jerman juga bukan sebarangan. Selamat Tinggal Afrika.

Wallahua'lam.

p/s: Catatan Kosong semata. Maaf, jika ianya mencuri masa.

28 June 2010

Gertak Oh Gertak

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Razali Idris, Pengerusi Gertak

Kata Pengerusi Gertak si Razali Idris, 'gertak' adalah jambatan dalam bahasa Terengganu. Gertak memberi maksud untuk menghubung antara satu sama lain. Tetapi, Razali terlupa yang perkataan gertak itu sebenarnya hanya merujuk kepada jambatan kecil. Agaknya kerana perkataan gertak itu jugalah hanya sebilangan kecil sahaja Melayu UMNO berhimpun di himpunan Melayu UMNO Bangkit yang mensasarkan sehingga 10 000 orang.

Kata Razali Idris lagi, Gertak juga tidak beri sebarang insentif seperti duit minyak dan baju-T. Bahkan makan tengahari juga tidak disediakan dalam program Melayu UMNO Bangkit itu. Agak Razali, itulah sebabnya orang tidak mahu datang.

Selepas gagal dua kali dalam program Melayu UMNO Bangkit, kali ini Razali masih cuba memainkan sentimen Melayu UMNO dengan merancang akan menganjurkan Forum Hak Melayu pula. Bagusnya Razali pada kali ini hanya membuat sasaran yang kecil iaitu sekitar 500 peserta sahaja. Mungkin Razali baru sedar yang gertaknya hanyalah sebuah jambatan yang kecil sahaja.

Biarlah Razali dengan gertaknya. Semoga gertaknya tidak putus, dan Razali tidak jatuh ke dalam sungai.

(Nota: Dalam pencarian gambar Razali Idris, terjumpa gambar di atas. Apabila cuba disimpan dalam hard disc, nama failnya adalah zaliganja.jpg. Pelik juga dengan nama GANJA di belakang nama Razali ni. Mungkin orang-orang Marang lebih tahu kisah zaliGANJA ini)

14 June 2010

Ustaz Hassan Shukri Dalam Kenangan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Oleh: Azamin Amin

Pemergian Ustaz Hassan Syukri mengejutkan ramai pihak khasnya di dalam PAS. Ia merupakan satu kehilangan besar kepada PAS dan negara. Berikut adalah tulisan yang pernah dibuat wartawan AZAMIN AMIN yang disiarkan oleh akhbar Siasah Oktober 2009.


Almarhum Ustaz Hassan Shukri

Belum sempat pun pejuang-pejuang Sungai Manik tiba di Kuala Selangor untuk turun ‘bermandi darah’ di Kuala Lumpur dalam peristiwa 13 mei, dia sudah terpacul tegap menantikan kedatangan mereka. Ketika berdiri di jeti Feri Kuala Selangor dengan badan tegap laksana panglima, dia secara tenang meminta para pejuang itu pulang semula ke Perak.

Niatnya hanya satu, mengelakkan lebih banyak nyawa yang terbunuh dan tidak mahu Sungai Klang bertukar merah. Tanpa perlu berpencak atau menghunus sunding yang tersisip di pinggangnya, dia bersuara penuh tertib dan tegas gayanya.

08 June 2010

Kronologi Lesen Judi Piala Dunia

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Berikut adalah kronologi Lesen Judi Piala Dunia yang sempat dipetik dari beberapa sumber akhbar:

Mac 2010
- DS Najib ketika di Hong Kong pada Persidangan Pelaburan Asia Credits Suisse ke 13 telah membayangkan kepada wartawan untuk meluluskan Lesen Judi Bola Sepak sempena Piala Dunia.

6 Mei 2010
- Kementerian Kewangan yang dipimpin Dato' Seri Najib telah mengeluarkan kenyataan melalui Dato' Dr Awang Adek bahawa kerajaan akan meluluskan Lesen Judi Piala Dunia.

"jika kerajaan tidak mengeluarkan lesen kepada pihak yang memohon, aktiviti perjudian dan pertaruhan haram tetap berlaku tanpa kawalan dan pemantauan pihak berkuasa."

11 Mei 2010
- Kementerian Kewangan secara rasminya memberi lesen judi Piala Dunia kepada Kumpulan BERJAYA – (Sin Chew, 12 Mei 2010)

- BERJAYA menjadi syarikat tunggal pertaruhan bolasepak di negara ini yang mempunyai lesen. Ia dijangka akan menggunakan lebih dua ratus kedai pertaruhan Toto yang dimilikinya itu untuk menerima pertaruhan. - Malaysiakini

12 Mei 2010
- Pelbagai pihak mengeluarkan kenyataan membantah kelulusan Lesen Judi Piala Dunia. Selain parti dari Pakatan Rakyat, NGO seperti Abim (13 Mei 2010), PPIM (15 Mei 2010), turut sama membantah lesen judi tersebut.

- Kelulusan Lesen Judi turut ditentang oleh beberapa tokoh sukan tempatan seperti bekas pemain bola sepak kebangsaan, Datuk Abdul Ghani Minhat dan Presiden Persatuan Bola Sepak Terengganu, Datuk Che Mat Jusoh.

14 Mei 2010
- Demonstrasi Aman membantah Lesen Judi Piala Dunia diadakan di Masjid Jamek Kg. Baru oleh Pemuda Wilayah selepas Solat Jumaat.

15 Mei 2010
- Ahli parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan mempertahankan tindakan kerajaan membenarkan pertaruhan bolasepak Piala Dunia.

18 Mei 2010
– Dewan Pemuda PAS Pusat mengumumkan akan menggerakkan Himpunan Besar-Besaran bagi penyerahan memorandum membantah kelulusan Lesen Judi Piala Dunia ke Istana Negara pada 3 Julai 2010.

- Pertubuhan Mantan Wakil Rakyat Umno (PAKKU) mendesak kerajaan membatalkan serta merta lesen perjudian Piala Dunia.

20 Mei 2010
– Najib mengambil sikap membisu apabila ditanya wartawan berkenaan isu kelulusan Lesen Judi yang berada di bawah kementeriannya.

- PAS terus mendesak para menteri dan mufti negeri-negeri supaya menegur kerajaan dalam isu kelulusan Lesen Judi.

- Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan memerangi habis-habisan mereka yang mengambil kesempatan mengaut keuntungan dengan menjalankan perjudian haram membabitkan wang pertaruhan sempena Piala Dunia - Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin

21 Mei 2010
– Siri Bantah Judi: 5 Demonstrasi Bantah Judi diadakan selepas Solat Jumaat di Terengganu, Perak, Pulau Pinang, N. Sembilan dan Selangor.

22 Mei 2010
– Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi mengatakan tindakan kerajaan Malaysia meluluskan Lesen Judi Piala Dunia adalah tidak boleh diterima.

23 mei 2010
- Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan akan meneliti reaksi masyarakat berhubung pemberian semula lesen menjalankan kegiatan pertaruhan pada kejohanan bola sepak Piala Dunia 2010 kepada Berjaya Group baru-baru ini. (Lesen Judi Sukan dibatalkan oleh Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika menjadi Perdana Menteri)

- Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menggesa Kerajaan Pusat untuk mengkaji semula dasar judi kebangsaan.

24 Mei 2010
- PAS hari ini menyerahkan memorandum kepada Raja-raja Melayu melaui Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja bagi memohon campur tangan baginda dalam isu pemberian lesen judi bolasepak. Memorandum berkenaan disampaikan kepada Tan Sri Engku Ibrahim Engku Ngah.

25 Mei 2010
– Gerakan Mansuhkan Judi (GMJ) dibentuk di Kedah dan akan digerakkan ke seluruh Negara. Turut sama adalah PUM, ABIM dan TERAS. Turut terlibat adalah Pemuda Gerakan selain pemuda komponen Pakatan Rakyat.

26 Mei 2010 – Mufti Negeri Kedah dan Johor telah menerima memorandum supaya berperanan dalam memberi pendapat kepada kerajaan Pusat dalam isu Lesen Judi Piala Dunia.

27 Mei 2010
– Selangor mengumumkan akan bertindak membekukan lesen premis pertaruhan yang menawarkan judi sukan.

28 Mei 2010
– Siri Demonstrasi membantah Lesen Judi diteruskan selepas Solat Jumaat di beberapa buah negeri termasuk di Bachok, Kelantan sebagai simbolik kepada penolakan cadangan Dato’ Dr Awang Adek yang merupakan Timbalan Menteri Kewangan.

- Pulau Pinang turut mengumumkan akan membekukan lesen premis perjudian yang melibatkan Judi Bola Piala Dunia.

5 Jun 2010
– Pelancaran Kempen Mansuhkan Judi oleh GMJ di Sogo.

- Hartawan Vincent Tan berjanji akan mendermakan RM 525 juta untuk tujuan kebajikan melalui yayasannya Better Malaysia Foundation.

7 Jun 2010
- Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein meminta semua pihak tampil menyumbang idea untuk mencegah isu perjudian haram.

- Bagi memantau kegiatan perjudian haram Piala Dunia, Hishammuddin berkata beliau telah meminta Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Datuk Koh Hong Sun membantu pasukan khas yang diketuai Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Mohd Bakri Zinin.

- Kerajaan belum memuktamadkan perbincangan mengenai syarat-syarat dan terma-terma pelesenan dengan syarikat Ascot Sports bagi menjalankan operasi pertaruhan bookie di malaysia. Kerajaan masih mendapatkan maklumbalas/pandangan pelbagai pihak terhadap cadangan pelesenan pertaruhan bookie di Malaysia dengan hasrat untuk mengurang dan seterusnya menghapuskan perjudian tanpa lesen di Malaysia – Jawapan bertulis di Parlimen.

8 Jun 2010
– GMJ mengumumkan 50% dari kempennya sudah berjaya.

13 Julai 2010
- Demonstrasi Aman Membantah Judi yang dirancang Pemuda PAS bersama Pakatan Rakyat dan GMJ.

NOTA: Kronologi ini sebagai nota peribadi. Maklumat akan dikemaskini semula.

Laman Web CIMB Pula Dipalsukan...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kita biasa dengar laman web bank yang palsu adalah 'milik Maybank'. Sudah ramai yang terkena, dan sudah ramai yang sengsara kerana penipuan tersebut. Hari ini aku menerima satu lagi laman web palsu yang dimiliki oleh 'CIMB' pula.

Sebagai peringatan bersama, dan ingatkan sahabat-sahabat dan saudara mara. Teringat pula Kak Ummi yang terkena beberapa bulan lalu.


Email yang diterima

Apabila di klik pada Clicking Here pada email berkenaan, aku dibawa ke laman Web di bawah. Perkara yang jarang kita lihat adalah URL web tersebut untuk memastikan ianya asli atau palsu. Jika sekali lihat, ianya memang merupakan halaman utama bagi laluan masuk ke akaun CimbClicks.


Jangan lupa perhatikan URL setiap laman yang dimasuki bagi memastikan kesahihannya.

http://0x5bba00d0/cimbclicks.com.my/ibbb/- URL Palsu. Mungkin banyak lagi URL lain yang akan membawa ke halaman di atas. Biasanya laman ini tidak lama wujud kerana akan disekat kerana menyalahi peraturan.

https://www.cimbclicks.com.my/ibk/- URL Sebenar

Wallahua'lam.

03 June 2010

Maklumat Terkini Demonstrasi Anti Israel (4 Jun 2010)

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...



Demontrasi Anti Israel anjuran Pakatan Rakyat dan NGO yang akan diadakan pada 4 Jun 2010 (Jumaat) akan bermula selepas Solat Jumaat di Masjid Jamek Kampung Baru. Peserta akan berarak ke Kedutaan Amerika, di Jalan Ampang.

Perarakan ini akan dipimpin oleh Presiden PAS, YB. Dato' Seri Hj. Abdul Hadi Awang bersama YB. Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR) dan YB Lim Kit Siang (DAP) serta pimpinan-pimpinan NGO. Wakil Konvoi Freedom Flotilla juga akan turut hadir bersama.

Para peserta yang menyertai Demontrasi ini digalakan membawa bendera Palestin, Placard dan Banner yang menunjukan bantahan rakyat Malaysia secara aman.

Sebarang keterangan lanjut bolehlah berhubung dengan Setiausaha Pemuda PAS Pusat, Sdr. Kamaruzaman Mohamad-0192828536.

Nota: Himpunan yang bermula di Tabung Haji atau Masjid KLCC anjuran pihak lain.

Soalan Tambahan: Kenapa mesti 'berpecah' sedangkan matlamatnya sama?

Jawapan: Nampak macam sama, tapi tidak sama. Satu dengan nasihat APCO, manakala satu lagi tidak. Harap faham.

02 June 2010

1Tahun Stadium Runtuh, 1Terengganu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Setahun sudah berlalu. Hari ini genap setahun. Kini 'mayat' Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin belum diuruskan. Walaupun tidak berbau busuk menusuk hidung, tetapi baunya menjengah cuping telinga dengan 'Darul Runtuh'. Tidak cukup dengan bau ke cuping telinga, memualkan pandangan selain turut meloyakan mulut untuk bercakap dan terus bercakap tentang keruntuhan demi keruntuhan yang berlaku di Terengganu.


01 June 2010

Agaknya Kerana Takut Dikatakan Zalim Macam Yahudi....

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Tak jadi naik la... dapat maklumat Najib minta hold dulu... Sia-sia aku kena kerja malam ni.." SMS dari Tukang SMS yang memaklumkan harga minyak naik sebelum ini.

Apapun, aku percaya dengan maklumat yang disampaikan berdasarkan kenalnya aku dengan individu tersebut. Apatah lagi maklumat yang disampaikan tersebut adalah dalam ruang maklumat yang berkaitan dengan bidang kuasa beliau. Cuma, maklumat tersebut BENAR dan BETUL pada ketika ianya belum diumumkan. Apabila ianya tidak jadi diumumkan, barulah maklumat tersebut menjadi tidak benar.

Sebenarnya ada rasional harga minyak nak diumumkan tengah malam tadi selepas isu subsidi dibangkitkan beberapa hari lalu. Cuma, berkebetulan hari ini kita digemparkan dengan tragedi di Gaza, Palestin maka aku percaya Najib berubah fikiran.

Bayangkan jika Najib meneruskan niatnya untuk menaikkan harga minyak, sudah tentu Najib disamakan dengan Rejim Zionis yang menyerang Konvoi Gaza di sana. Bermacam-macam serangan yang sudah tentu Najib tidak terdaya melawan dan menerimanya. Jadi, agaknya atas nasihat APCO, maka Najib menangguhkan dulu pengumuman kenaikan harga minyak tersebut.

Apapun, aku memohon kemaafan sekiranya maklumat yang diberikan sebelum ini telah menyebabkan beberapa kesulitan yang timbul pada kalian. Seperti yang aku sebut di atas, keyakinan aku pada si penyampai maklumat adalah berdasarkan kredibiliti yang dimilikinya dalam bab harga barang.

Masih tidak puas hati dengan aku? Apa kata kalian bayar harga minyak pada hari ini dengan harga lebih 20 sen bagi seliter. ;)

Wallahua'lam.

31 May 2010

Harga Minyak Naik Lagi Jam 12 Malam Ini?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Minyak naik pukul 12 malam ni.. isi penuh tangki masing-masing" Satu SMS diterima dari sahabat yang sumbernya boleh dipercayai.

Bila ditanya berapa kenaikan, dijawab sekitar 20 - 30 sen.

Nak isi minyak dulu, atau nak tunggu kerajaan umum? Terpulanglah.

Hidup Najib!! Rakyat didahulukan.. Rakyat didahulukan.. rakyat didahulukan..

Wallahua'lam.

27 May 2010

Kisah Aku dan Judi

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Iklan: Bantah Judi! Semua dijemput hadir

Aku tidak pasti samada kisah yang aku cuba coretkan ini ada kaitan dengan Lesen Judi yang telah diluluskan atau tidak. Aku juga tidak pasti samada kisah aku ini mampu memberi impak atau tidak kepada kaki judi di luar sana. Namun, apa yang aku mahu kongsi di sini adalah satu kisah dari catatan hidup aku yang pernah menjadi kaki judi. Cuma aku tidak pasti samada aku ini layak digelar Raja Judi atau tidak.

Aku tidak pasti sebenarnya sejak bila aku mula terjebak dengan aktiviti judi ini. Cuma, setakat yang aku ingat, bilamana aku mula pandai ke kedai runcit di kampung aku, aku tertarik dengan hadiah-hadiah permainan 'tikam' yang dipamerkan. Ketika itu manalah aku tahu itu adalah satu bentuk judi.


26 May 2010

Umno Vs Al-Arqam: Siapa Lebih Bahaya?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

KUALA LUMPUR, 26 Mei: Dewan Pemuda PAS Pusat berpendapat bahawa bukan hanya Pertubuhan Al-Arqam (Al-Arqam) sahaja yang patut dipantau oleh kerajaan akan tetapi harus melihat kepada Umno juga.

Ketuanya, Nasrudin Hassan at-Tantawi (gambar) berkata, ini kerana Umno sebuah parti yang pada dasarnya memperjuangkan bangsa melebihi agama dilihat lebih merbahayakan akidah daripada Al-Arqam.

Katanya, kenyataan itu berdasarkan ucapan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Dan Pendatang Tanpa Izin kali ketiga di Putrajaya tempoh hari yang meminta agar kerajaan memantau kegiatan bekas pemimpin Al-Arqam bagi memastikan pertubuhan yang diharamkan itu tidak dihidupkan semula.

23 May 2010

Kartunis Ujang dan Facebooknya..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Sejak mempunyai akaun Facebook, aku sebenarnya semakin jarang meng'update' blog. Aku lebih suka mengintai-ngintai pandangan ramai tentang pelbagai perkara di FB sahaja. Berbanding blog, pengguna FB jauh lebih ramai dan lebih selesa melontarkan pandangan. Kerana selesanya melontarkan pandanganlah baru-baru ini ada beberapa pihak telah dilaporkan kepada polis kerana melakukan kesalahan 'bergurau' di FB.

20 May 2010

Terengganu Catat Jumlah Penagih Paling Tinggi Di Malaysia

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Terengganu Catat Jumlah Penagih Paling Tinggi Di Malaysia - Bernama

KUALA TERENGGANU, 19 Mei (Bernama)-- Terengganu mencatatkan jumlah penagih dadah paling ramai di negara ini dengan 10,000 tangkapan dicatatkan sepanjang tahun lepas.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri Supt Roslan Abd Wahid berkata berdasarkan jumlah penduduk seramai 1.2 juta di negeri ini, nisbah penagih dadah ialah seorang daripada 100 penduduk.

"Hasil mesyuarat Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik seluruh negara yang diadakan di Bukit Aman awal bulan ini mendapati Terengganu mencatatkan angka penagih dadah yang tertinggi di Malaysia dengan 10,000 tangkapan dilakukan tahun lepas diikuti dengan Kuala Lumpur dan Pulau Pinang

"Angka itu menunjukkan masalah penagihan dadah di negeri ini dalam keadaan yang amat serius dan memerlukan perhatian pihak berkuasa dan rakyat di negeri ini," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini Rabu.

13 May 2010

Judi Bola: Umno Bawa Negara Mundur ke Belakang

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Satu artikel tulisan TG Presiden PAS. Dipetik dari Harakahdaily.

Langkah pihak kerajaan ingin memperkenalkan lesen judi sukan dalam negara kita pada masa sekarang ini adalah satu tindakan yang jauh menyimpang dari ajaran Islam dan tatacara kehidupan yang diterima dalam masyarakat Malaysia pada waktu ini.

Ianya menggambarkan bahawa kerajaan pimpinan Umno-BN yang ada pada waktu sekarang ini telah bankrap idea dan sedang membawa negara mundur ke belakang ke arah yang lebih jauh dari ajaran Islam.

Inilah yang dirancang oleh penjajah dan Umno yang menjadi tulang belakang kerajaan yang ada di waktu ini telah membawa semakin banyak perkara-perkara negatif selepas negara mencapai kemerdekaan, malah lebih banyak dari yang dilaksanakan oleh penjajah itu sendiri.

Hasilnya wajah Islam yang cuba dibawa oleh Umno dengan mendirikan masjid, pusat islam dan aktiviti keagamaan ini menjadi topeng dan tempelan kosmetik sahaja, dan dalam masa yang sama mereka merobek Islam dari belakang. Akibatnya Umno juga telah menunjukkan satu wajah yang sangat salah dengan hakikat tasawwur ajaran Islam yang sebenar.

Maka sudah tiba masanya bagi orang melayu beragama Islam untuk memahami bahawa di sana terdapat perbezaan di antara Islam dengan bangsa. Islam adalah agama untuk seluruh manusia tanpa mengira bangsa dan kaum.

Dalam hal ini kita telah mendapat respon yang sangat baik dari kalangan orang bukan Islam, malah kita juga telah berjaya menarik sokongan rakan-rakan dari DAP dan PKR yang bukan Islam untuk menyokong bagi mengharamkan judi. Inilah kejayaan satu anjakan paradigma dalam aspek dakwah apabila kita memberi kefahaman kepada orang bukan Islam untuk menerima apa yang diharamkan oleh Islam.

PAS menyeru kepada penyokong-penyokong Umno yang cintakan agama untuk membuat muhasabah terhadap diri mereka supaya melaksanakan perubahan secara ilmu dan mengkaji kefahaman Islam yang betul melalui sumber-sumber Islam dan bukan melalui media-media yang memberikan maklumat yang salah yang terus menerus menjahilkan mereka dari ajaran Islam.

Abdul Hadi Awang,
Presiden PAS

09 May 2010

Jadual Perlawanan Badminton Piala Thomas & Uber 2010.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

PIALA THOMAS:
(9 Mei)
Kumpulan D - Indonesia lwn Australia - 12 tgh
Kumpulan A - China lwn Peru - 12 tgh
Kumpulan B - MALAYSIA lwn Nigeria - 6 ptg
Kumpulan C - Denmark lwn Poland - 6 ptg

(10 Mei)
Kumpulan D - India lwn Indonesia - 12 tgh
Kumpulan A - Korea Selatan lwn Peru - 12 tgh
Kumpulan C - Jerman lwn Poland - 6 ptg
Kumpulan B - Jepun lwn Nigeria - 6 ptg

(11 Mei)
Kumpulan A - China lwn Korea Selatan - 12 tgh
Kumpulan D - Indonesia lwn Australia - 12 tgh
Kumpulan B - MALAYSIA lwn Jepun - 6 ptg
Kumpulan C - Denmark lwn Jerman - 6 ptg

PIALA UBER:

(9 Mei)
Kumpulan B - Indonesia lwn Australia - 12 tgh
Kumpulan C - Jepun lwn Jerman - 12 tgh
Kumpulan A - China lwn Amerika Syarikat - 6 ptg
Kumpulan D - Korea Selatan lwn Afrika Selatan - 6 ptg

(10 Mei)
Kumpulan B - Denmark lwn Australia - 12 tgh
Kumpulan C - Russia lwn Jerman - 12 tgh
Kumpulan A - MALAYSIA lwn Amerika Syarikat - 6 ptg
Kumpulan D - India lwn Afrika Selatan - 6 ptg

(11 Mei)
Kumpulan B - Indonesia lwn Denmark - 12 tgh
Kumpulan C - Jepun lwn Russia - 12 tgh
Kumpulan A - China lwn MALAYSIA - 6 ptg
Kumpulan D - Korea Selatan lwn India - 6 ptg

Nota: DIHARAMKAN berjudi Piala Thomas & Uber...

07 May 2010

Arak, Judi, Baitul Mal dan Cukai Tanah.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

KHUTBAH 'CUKAI TANAH'
Betapa pada hari ini aku merasakan ruginya aku tidak tertidur ketika khatib membaca khutbah. Apa tidaknya, selesai memberi salam, khatib mengumumkan "Khutbah Jumaat pada hari ini bertajuk - Tanggungjawab Membayar Cukai Tanah". Terdetik juga untuk mengangkat punggung mencari masjid lain yang lebih 'politik' khutbahnya.

Khutbah Multimedia Terengganu

04 May 2010

Pembunuhan Aminulrasyid: Salahkan Yang Bersalah!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Aku pelik kenapa seorang pelajar boleh memandu kereta kakaknya di waktu malam"

"Budak bawah umur buat apa keluar malam-malam"

"Tak ada lesen, tapi boleh bawak kereta"

 
Itu antara beberapa dialog yang ditimbulkan sesetengah pihak. Bukan sedikit yang 'berfikir' seperti itu. Dari tinjauan aku, persoalan-persoalan ini sengaja dilontarkan oleh mereka yang cuba mengalih isu sebenar.Apatah lagi kejadian tersebut telah merobek sedikit sebanyak kepercayaan rakyat kepada pihak PDRM.

27 April 2010

"Jangan Bergerak! Jika Tidak Saya Tembak!"

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Apabila membaca berita mengenai kejadian tembak-menembak yang dilakukan oleh anggota polis, aku secara berprasangka merasakan tindakan mereka tidak betul. Bukanlah bermakna semua tindakan polis melepaskan tembakan tidak betul, tetapi seolah-olah tidak terkawal. Lihat sahaja dalam banyak berita yang dilaporkan seolah-olah apabila polis melepaskan tembakan, tiada 'penjenayah' yang hidup. Kebanyakan berita juga diletakkan perkataan 'polis terpaksa' melepaskan tembakan kerana itu dan itu.

Semalam kita dikejutkan lagi dengan insiden polis melepaskan tembakan. Kali ini seorang remaja yang menjadi sasaran. Peliknya polis yang melepaskan tembakan tersebut ditugaskan ke bahagian pejabat dan bukan diberi kenaikan pangkat. Kata Bos Polis, untuk dijalankan siasatan.

Hulu Selangor: Persepsi Dr Abu Hassan Hasbullah Ditolak?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Sesiapa yang menolak persepsi adalah primitif!" 

Itu antara perkataan yang dilontarkan oleh Dr Abu Hassan Hasbullah ketika mana dijemput PAS dalam satu program Seminar Memperkasa Parti pada 7 November 200 lalu di Taman Melewar. Ketika itu perkataan persepsi cukup mendapat tempat. Sehinggakan semacam ada yang bertuhankan dengan persepsi! Seolah-olah persepsi adalah segalanya.

20 April 2010

Malaysia Negara Islam: Semua PMnya Minum Arak?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

BN digesa menghentikan serangan peribadi terhadap calon Pakatan Rakyat Datuk Zaid Ibrahim - dengan terus mengaitkannya dengan isu minum arak - kerana perkara tersebut "melampau batas" dan menjadi budaya dalam Umno, parti terasnya sendiri.


Menyifatkan kempen sebegitu sebagai "tiada kelas", Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali mendakwa, semua perdana menteri Malaysia - kecuali Tun Abdullah Ahmad Badawi - terlibat dengan pengambilan minuman beralkohol.

"Tak ada seorang pun daripada mereka itu yang tak pernah minum arak, kecuali (Abdullah) Badawi. Pak Lah saya akui, yang saya tahu, tak minum arak.

18 April 2010

Catatan Hulu Selangor

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

UMNO - APCO - ISRAEL?

Idris Jusoh Menyampaikan Salam Mat Said di Hulu Selangor
Baru-baru ini aku berkesempatan singgah di Desa Maju, Felda Sungai Tengi. Kiranya area tersebut merupakan kawasan yang turut terlibat dalam PRK Hulu Selangor yang sudah memulakan tempoh berkempen mulai semalam. Antara yang mencuit hati aku adalah cerita-cerita penduduk di sana apabila diceritakan Idris Jusoh turut berceramah di kawasan felda berkenaan. Antara yang diceritakan oleh mereka seperti apa yang disebut oleh Idris Jusoh adalah:

08 April 2010

Gaya-gaya Balqis Tidur

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Orang kata,  Jika mahu melihat kecantikan seseorang, lihat rupanya selepas bangun dari tidur. Jika cantik wajahnya ketika itu, cantiklah dia. Aku tidak pasti gerangan apa pendapat sebegini wujud. Apakah kerana ketika baru bangun dari tidur seseorang itu biasanya tidak terurus, rambutnya mengerbang, mukanya tercalit air liur basi dan sebagainya. Wallahua'lam.

Aku kongsi dengan kalian gaya-gaya Balqis ketika tidur. Sedang membelek-belek gambar, tertarik pula mahu menyusun gambar-gambar Balqis sedang tidur. Sebenarnya aku cukup seronok lihat Balqis tidur. Pertamanya, sudah tentu dia tidak akan mengganggu aku lagi. Keduanya, aku suka merenung 'masa depannya' ketika melihat dia tidur.

 Ini gaya paling X-treme!

07 April 2010

Deco.. Deco.. Deco.. Opss.. APCO

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sesi APCO Worldwide
Editor iKDN | 28 Oktober 09 1:54am
Satu perjumpaan dengan konsultan media luar negara merupakan sesuatu yang ditunggu-tunggu. Ia bukan bertujuan mengagung-agungkan perunding media luar tetapi sebaliknya untuk melihat sejauhmana kepakaran dan pengalaman mereka boleh memberi manafaat kepada kita.


06 April 2010

Israel di Malaysia: 1Malaysia dan PDRM

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar hari ini mendedahkan kewujudan perisik Israel dalam pasukan Polis Diraja Diraja Malaysia (PDRM).
Katanya, perkara berkenaan sebelum ini telah disahkan sendiri oleh cawangan khas Bukit Aman.

Bercakap ketika membahaskan bajet tambahan Kementerian Dalam Negeri di Dewan Rakyat hari ini, Datuk Seri Anwar turut mengemukakan beberapa dokumen bagi menyokong dakwaannya itu.

Cerita Calon Hulu Selangor

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pilihanraya 2004, aku bertugas di DUN Gombak Setia, Parlimen Gombak. Calon PAS ketika itu adalah Dato' Ustaz Ismail Kamus yang merupakan penyandang kerusi DUN berkenaan ketika itu. Pada masa yang sama Ustaz Ismail Kamus turut diletakkan sebagai calon Parlimen Hulu Selangor pada tahun berkenaan. Derita 2004, kedua-dua kerusi yang ditandingi Dato' Ismail Kamus tewas.

Hari ini Pakatan Rakyat (PR) khususnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) sudah menyenarai pendek beberapa nama bagi dijadikan calon untuk bertanding di kerusi Parlimen Hulu Selangor. Walaupun Hulu Selangor adalah kerusi PKR sebelum ini, namun ianya tidak boleh dipandang mudah memandangkan 3 DUN di bawah Parlimen Hulu Selangor adalah diwakili BN.

05 April 2010

GST: Kakitangan Dirasuah Kenaikan Gaji

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Gaji penjawat awam boleh dinaikkan dengan syarat 1.2 juta penjawat awam meningkatkan produktiviti dan menyokong inisiatif kerajaan untuk Malaysia menjadi ekonomi berpendapatan tinggi, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Beliau berkata selagi produktiviti meningkat, gaji mereka akan diselaraskan seiring dengan ekonomi yang lebih kukuh.

"Gaji mereka akan diselaraskan mengikut perkembangan. Apa yang penting ialah dengan pengukuhan ekonomi, perolehan kerajaan juga meningkat," kata beliau dalam program "Setahun di Aras 5: Temubual Khas Bersama Perdana Menteri” yang disiarkan Bernama TV.

01 April 2010

Pengasingan Gerabak Lelaki dan Wanita: Ketinggalannya Malaysia!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Malaysia yang mengaku Negara Islam, tetapi dilihat agak ketinggalan dalam menjaga hak dan mengangkat maruah wanita. Walaupun punya menteri yang menjaga kebajikan wanita, tetapi apabila Islam tidak dijadikan sebagai panduan dan rujukan, maka wanita terus terabai kebajikan dan hak mereka.

Lihat sahaja cadangan untuk mengasingkan penumpang lelaki dan wanita. Tujuan dilakukan hanya untuk memberi keselesaan semata-mata, malah tidak langsung menurut Islam yang meminta dijaga perhubungan antara lelaki dan wanita. Agak malang pula kerana idea yang baik itu mahu dibuat kajian terlebih dahulu yang mengikut amalan biasa di Malaysia, kajian hanya tinggal kajian dan tidak berusaha untuk melaksanakannya.
 
Memetik dari Bernama: 

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bercadang untuk mewujudkan gerabak berasingan untuk penumpang lelaki dan wanita bagi perkhidmatan komuternya dalam usaha meningkatkan keselesaan para penumpangnya.

30 March 2010

Bangunan UMT Pula Runtuh... Seorang Maut.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Copy dari Awang Harun











‘Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional’…RUNTUH!..dan TUMBANG!...dan TERSUNGKUR!..menyembah bumi di negeri Terengganu Darul Runtuh.


 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks