20 September 2007

Takziah buat Jazimin sekeluarga

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Pertamanya, Al-Faatihah buat arwah adik Nurin Jazlin. Aku sebenarnya tidak begitu mengikuti perkembangan kehilangan adik Nurin Jazlin ini. Maklum sahaja aku di Terengganu, dan kehilangan disyaki di KL. Bila jarak yang ada terlalu jauh, sukar rasanya mahu memberikan pertolongan secara langsung. Namun, sebagai umat Islam, aku turut mendoakan agar Nurin Jazlin segera dipertemukan semula dengan keluarganya.

Dua minggu sudah aku berada di KL. Kesempatan yang ada aku luangkan untuk ke rumah seorang kawan di Sri Rampai. Ketika keluar minum, aku dapat lihat banyak poster arwah di tampal di merata-rata. Sri Rampai dan Wangsa Maju (tempat kejadian) memang tidak jauh. Aku biasa ulang alik dari Sri Rampai ke Wangsa Maju untuk mendapatkan perkhidmatan LRT.

Sedih bilamana dari berita kehilangan, berakhir dengan perjumpaan yang tragis dan ngilu. Bukan setakat sedih kerana arwah sudah tiada, tetapi turut sedih dengan perlakuan binatang yang melakukan durjana ke atas arwah. Sungguh celaka! Kasarkah bahasa aku terhadap binatang itu?

Sebenarnya aku sendiri punya dua orang anak saudara yang agak hampir namanya dengan Nurin Jazlin. Seorang Nurin Nuha dan seorang lagi Nuri Amani. Namun kedua-duanya masih kecil dan belum bersekolah. Tak dapat aku bayangkan bagaimana hati binatang yang melakukan perbuatan terkutuk itu terhadap arwah. Ah, aku tak dapat bayangkan! Memang bukan perbuatan manusia yang waras. Gila!! Memang gila!!

Ini bukan pertama kali sebenarnya kanak-kanak menjadi mangsa. Apakah ini bala yang menimpa kita semua?. Hilang rasa aman di negara ini. Menakutkan. Cukup takut!! Seorang kawan yang ada di oversea sempat berkata, dia tidak fikir Malaysia tempat selamat untuk dia besarkan anak-anak. Al-Faatihah sekali lagi..

No comments: