14 September 2007

Pecat Imam: Kerana himpunan atau kerana PAS?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Imam dipecat -- Kita ada bukti dia terlibat dalam rusuhan itu – Rosol

Sebelum ini aku kesian dengan Pak Lah yang dilihat mengulas beberapa isu yang berlaku seumpama seorang pengerusi JKK sahaja layaknya. Bayangkan bilamana ditanya isu keganasan polis di Batu Buruk, cepat je Pak Lah menuduh pembangkang yang mulakan. Sepatutnya sebagai seorang pimpinan Utama negara, Pak Lah perlu lebih terbuka dan minta semua pihak bertenang dan minta diadakan siasatan. Tetapi jawapan melulu Pak Lah itu bukan sahaja dilihat Pak Lah begitu bernafsu, malah dilihat cukup tidak selesa dengan kedudukan yang berlaku sekarang.

Hari ini, kesian aku berpaling pula kepada pimpinan UMNO / BN Terengganu. Pihak mahkamah belum pun mengambil apa-apa keputusan dan tindakan, tetapi UMNO terus mahu menghukum. Sepatutnya kenyataan itu dibuat dengan berpandukan kepada keputusan yang akan ada nanti dan bukan mengambil tindakan melulu. Gelojoh mungkin, atau juga sifat ingin menunjuk-nunjuk sudah mula dilaksanakan. Apatah lagi bila DJ menyebut ramai muka baru yang akan bertanding dalam PRU-12 nanti.

Aku turut bersimpati dengan Imam terbabit bilamana dituduh seolah-olah terlalu lapar dengan elaun Imam yang tidak seberapa seperti yang disiarkan dalam akhbar yang lain. Aku berani berkata begini kerana sepanjang yang aku kenal beberapa Imam yang pro kepada PAS langsung tidak lapar dan berkehendak kepada elaun Imam tersebut. Mereka menjalankan kewajipan sebagai menjalankan amanah Allah untuk memimpin masyarakat. Mereka punya pekerjaan lain yang sememangnya sudah mampu meyara hidup.

Jika seorang Imam berada dalam situasi 'himpunan' tersebut digambarkan sebagai contoh tidak elok, kenapa dibiarkan pelaku-pelaku maksiat dan pengamal rasuah menjadi pengerusi-pengerusi masjid? Bagaimana pula DJ boleh dilantik menjadi MB sedangkan DJ seorang yang terkenal dengan sifat korup dan kronisme? Sedangkan Imam itu ditangkap dalam situasi yang berbeza dengan sebilangan mereka yang melakukan kekacauan pada malam itu. Warung Pak Mydin Batu Buruk terletak lebih kurang 0.6 KM dari Permai Inn.

Aku percaya Imam terbabit ditangkap ketika mana Dato Mustafa Ali mahu masuk ke tapak ceramah, dan bukan di depan Permai Inn. Ini kerana ketika itu juga bekas YB Kuala Nerus juga ditangkap. Mereka ditangkap kerana mahu masuk ke kawasan ceramah. Mereka ditangkap kerana mahu mengiringi pimpinan ke tapak ceramah. Itu sahaja! Maka adalah lebih baik Rosol berkata "Imam ini akan dipecat sebab bersama-sama dengan perjuangan Islam PAS dan tidak bersama-sama dengan Islam Hadhari!"

No comments: