10 September 2007

DJ Tiada Batu atau Batu Buruk?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Akhbar hari ini melaporkan berlaku rusuhan di Batu Buruk angkara pembangkang. Kejadian berlaku malam semalam. Aku ketika itu berada di KL, namun turut mengikuti perkembangan dari semasa ke semasa sampai pukul 2.30 pagi. Perasaan geram dan agak kecewa kerana tidak dapat bersama-sama menyaksikan keganasan polis amat terasa. (jangan memandai kata aku tak update blog sebab kena tangkap dah laa.. psssstt..). Siapa yang ganas dan merusuh sebenarnya? Siapa dalang sebenar kejadian ini?

Seawal jam 3 petang, polis telah menuju ke tapak ceramah dan merobohkan pentas ceramah. Polis ni kerjanya apa sehinggakan pentas ceramah pun mereka robohkan? Sepatutnya perobohan boleh dilakukan oleh pihak MPKT sekiranya binaan itu tidak menepati syarat dan ukuran mahupun tiada CF seperti mana robohnya chalet di Pulau Redang. Tapi kenapa pihak polis digunakan? Mengapa berlaku campurtangan politik dalam kuasa pihak polis?

Di Terengganu Bestari ini, DJ merupakan MB sekaligus merupakan Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri. Maka tidak pelik sekiranya DJ menggunakan kedudukannya untuk mengarahkan polis untuk bertindak menghalang dan membatalkan ceramah BERSIH anjuran pakatan pembangkang dan NGO. Ceramah BERSIH ini dilihat satu program yang BESAR dan akan menarik perhatian kebanyakan pengundi Barisan ALternatif dan Pembangkang. Apatah lagi sambutan HIMPIT dan Ijtima' yang diadakan di Rusila baru-baru ini menunjukkan satu gelombang rakyat terhadap program PAS. Maka di sinilah DJ menggunakan polis bagi membatalkan ceramah tersebut.

Suka untuk aku bawa kita melihat kes ini dari sudut politik. Sebab ini kes politik. Penggunaan polis dalam menggagalkan ceramah juga adalah tindakan politik DJ. Cuba kita fikirkan sejenak, apa untungnya polis jika membatalkan ceramah BERSIH ini, polis tiada apa-apa faedah pun. Untung tidak, rugi tidak. Bertambah bebanan kerja mungkin. Melainkan faedah yang dapat dengan membatalkan ceramah ini kembali kepada UMNO dan DJ yang makin tergugat. Inilah sahaja ALASAN ceramah tersebut dibatalkan. Alasan berdekatan dengan rumah pegawai kerajaan pun tidak boleh diterima kerana pegawai kerajaan BEBAS memilih warna apa untuk dipangkah!

Apa kesannya ceramah BERSIH pada pihak polis? BERSIH menuntut supaya undi pos dihapuskan, dan polis selepas ini akan dapat menikmati apa yang warganegara lain nikmati jika tuntutan itu diterima. Selain itu, BERSIH juga menuntut supaya penggunaan kuasa polis dan agensi-agensi kerajaan lain tidak digunakan sewenang-wenangnya oleh pemerintah. Di sini satu lagi KEMERDEKAAN bagi pihak polis yang tidak perlu tunduk pada pemerintah DIKTATOR yang makin menggila seperti DJ! Jadi, TIADA ALASAN polis menggagalkan ceramah melainkan dengan CAMPUR TANGAN UMNO dan DJ!

DJ akan dilihat bersih kerana bukan dia yang menungging berak. Tahi di punggung polis, dan DJ hanya menyuruh dan mengarah. Kesannya kepada PAS yang menjadi mangsa keadaan. Bau dan 'Gas Busuk' yang dilepaskan membuat penyokong PAS tidak senang. Apatah lagi suasana damai malam yang biasanya tenang dan menyenangkan tiba-tiba berkecamuk dan hiruk pikuk. 'Kencing Berasid' yang dipancut juga bukan selalu ada. Di Terengganu, hanya penyokong PAS dan rakyat sahaja yang menerima pancutan ini. Pergilah ke mana-mana konsert dan apa jua perhimpunan lain yang penuh dosa nista, amat aman dan sungguh tenteram. Tiada gangguan dan ancaman. Sungguh!! Sungguh! mereka amat membela dan melindungi mereka.

Suka aku sifatkan perlakuan dan tindakan DJ menggunakan polis dalam menggagalkan ceramah dan menghalang rakyat dari mendengar penjelasan dari pembangkang sebagai sesuatu yang amat patut dimalukan. Bukan sahaja memalukan, tetap tidak bertindak Jantan. Dalam bahasa yang agak kasar, tiada batu! atau lebih sopan, BATU BURUK!! (baca dengan sabdu pada perkataan BURUK menjadikan BURRUK).

Nota: Batu buruk lebih Mulia dari langsung tiada batu. Namun jika buruk itu dalam keadaan yang nazak dan amat kritikal (tidak berfungsi), maka batu yang buruk pun sama juga dengan tiada batu. Cuma lebih sedap disebut 'ada batu' cuma buruk jer.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks