30 September 2007

Aku kembali!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pertamanya jangan memandai mengatakan aku ditahan polis sebab muka aku keluar akhbar. Jangan sama sekali. Aku tak menghilang pun, cuma terpaksa menahan rindu kepada blog aku kerana beberapa sebab.

Pertamanya aku mengikuti satu program di luar kawasan. Jadi, kawasan yang aku tuju itu tiada kemudahan internet, maka terputuslah aku dengan dunia maya ini. Tapi kalu ada kemudahan internet pun belum tentu punya masa untuk menaip patah-patah kata. Program tidak terlalu padat, namun kesempatan bersama kawan-kawan tak mungkin aku sia-siakan.

Sehabis program terbabit, aku terpaksa mengurus satu program pula. Yang tadi, aku menjadi peserta dan sekarang aku pula yang menjadi urusetia. Seharian juga aku menguruskan program. Dari persiapan tempat, pendaftaran, pengerusi majlis dan mengemaskan kembali peralatan yang digunakan. Alhamdulillah walaupun sedikit penat, namun pertolongan dan kerjasama dari kawan-kawan membuat kerja yang tidak seberapa itu menjadi mudah dan lancar.

Apapun, aku dapat satu pengalaman baru supaya lebih pandai mengatur kata dan bicara. Aku sewaktu di bangku sekolah rendah sebenarnya agak aktif dalam aktiviti yang melibatkan berdiri di hadapan khalayak dan menyampaikan cerita. Seingat aku, sejak dari tadika lagi. Cerita yang aku biasa bawa ketika itu adalah "Singa dan Tikus". Kelakar jika dikenang apa yang pernah dilalui dahulu.

Di sekolah rendah juga aku pernah ikuti pertandingan Bahas dan menang di peringkat daerah. Malangnya aku hanya simpanan dan tidak pernah diturunkan.sengihnampakgigi. Itu ketika aku di darjah Enam. Pertama kalinya aku menyertai pertandingan bahas setelah bertahun-tahun mewakili sekolah dalam pertandingan bercerita. Pernah juga sekali aku menyertai pertandingan nasyid. Sewaktu pemilihan peringkat sekolah, aku menyanyikan lagu "Masih Aku Terasa-Man Bai" di depan guru muzik. Lawaknya ingat zaman dulu-dulu.

Alamak, sikit tersasar. Sebetulnya aku nak ceritakan betapa aku perlu biasakan diri melakukan pengucapan awam. Terutamanya bilamana melibatkan protokol. Semalam bukanlah kali pertama aku lupa memberi aluan dan menyebut nama-nama yang perlu disebut sebelum memulakan kata aluan. Aku kira agak kerap juga berlaku. Namun tetap juga berlaku semalam. Teruknya!! malu

Dulu rasanya pengucapan aku tidak seteruk ini. Walaupun aku pernah terlebih bahasa Terengganu dalam ucapan suatu ketika dulu. Mungkin sebab terlalu lama tidak membiasakan menghadiri program yang memerlukan berbicara, maka aku makin tidak pandai berkata-kata. Huhuhu..

Apapun, elok tidak pandai berkata-kata dari pandai berbohong nista. Sekurang-kurangnya aku tidak menipu orang ramai yang aku menembak orang awam sebabkan aku diserang. Aku juga tidak berbohong berapa bilangan peluru yang dilepaskan. Aku juga tidak akan berbohong berapa jumlah kerugian sebenar hasil kerosakan yang dilakukan polis. ALhamdulillah jika itu yang tersirat di sebalik aku makin tidak pandai berkata-kata.

Keduanya sebab PC aku tidak dapat berfungsi dengan baik. Entah bagaimana Keyboard seolah-olah tidak berfungsi. Sekejap nyala lampu, sekejap rosak. Itulah yang membuatkan aku paling malas untuk menaip.

Wallahua'lam.

No comments: