21 September 2007

Khutbah Hadhari kutuk Keganasan Polis

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku kira semua khatib di negeri Terengganu hari ini membacakan khutbah yang sama. Khutbah yang aku tidak pasti tajuknya, tetapi memberi maksud menolak keganasan. Turut disebut dengan jelas adalah tarikh 8 September di manamerupakan hari kejadian polis melakukan keganasan dan melepaskan tembakan kepada orang awam.

Walaupun dalam khutbah terbabit tidak disebut dengan jelas tentang polis melepaskan tembakan dan melakukan keganasan, namun aku kira semua rakyat Terengganu yang mendengar khutbah terbabit faham dan mengerti maksud yang hendak disampaikan. Turut disebut adalah bagaimana keganasan yang dicetuskan itu boleh mengundang kemudharatan dan keselamatan negara. Sewajarnya aku kira pihak polis mengambil ikhtibar dari khutbah yang disampaikan itu. Keganasan dan penggunaan peluru hidup ke atas orang awam tidak akan diredhai dan akan tetap ditentang oleh orang awam yang cintakan kedamaian dan keamanan.

Ajaran Islam melarang melakukan keganasan. Melarang lakukan provokasi dan menggalakkan mesyuarah dan perbincangan bagi menyelesaikan sesuatu masalah. Di sinilah aku lihat kegagalan pihak polis mengawal anggota mereka dalam menghadapi rakyat yang mahukan jawapan kenapa perhimpunan aman mereka untuk mendengar ceramah diganggu dan tidak diberi permit.

Rakyat percaya semuanya berpunca dari arahan pihak atasan yang tidak mahu rakyat bebas dan terbuka mendengar penerangan dari pihak BERSIH. BERSIH yang menuntut keadilan dan ketelusan dalam pilihnaraya merupakan gabungan parti yang berdaftar dan sah bersama NGO yang turut sah di sisi undang-undang dinafikan hak untuk memberi penerangan oleh kerajaan UMNO Terengganu. Aku kira di sinilah punca utama kenapa berlaku keganasan oleh pihak polis dan seterusnya keganasan itu ditentang oleh rakyat terbanyak. Wallahua'lam.

Nota: Aku tak tidur masa khutbah tadi! sengihnampakgigi

No comments: