30 March 2010

Bangunan UMT Pula Runtuh... Seorang Maut.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Copy dari Awang Harun











‘Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional’…RUNTUH!..dan TUMBANG!...dan TERSUNGKUR!..menyembah bumi di negeri Terengganu Darul Runtuh.




Justeru itu, Terengganu sekali lagi melengkapkan koleksinya sebagai sebuah negeri yang paling kerap berlaku struktur bangunan runtuh serta tumbang meski pun tidak berlaku gempa bumi berskala ‘0’ richter.

Malunya…dan di manakah Awang hendak letak muka ini apabila dihubungi oleh kawan-kawan dan bertanyakan apa lagi yang runtuh, telah runtuh dan bakal runtuh.?

Kejadian terbaru berlaku apabila bangunan Institut Oceangrafi dan Institut Akuakultur di Universiti Malaysia Terengganu(UMT) runtuh pada jam 5.15 petang tadi bertarikh 29 Mac 2010.

Dalam tragedi tersebut seorang pekerja asing warga Bangldesh yang tidak ‘berdosa’ dan datang ke negara ini ingin mencari rezeki yang halal maut ditimpa konkrit bangunan.

Manakala, empat lagi rakannya cedera parah yang kini menerima rawatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Sumber Awang memberitahu sewaktu kejadian berlaku dipercayai lapan pekerja asing terbabit sedang menjalankan kerja-kerja pembinaan di tapak konkrit di bangunan empat tingkat tersebut.

Ekoran kejadian tersebut, seorang maut selepas tertimbus dengan konkrit simen, seorang lagi tersepit di celah besi penahan dan tiga lagi berjaya diselamatkan oleh Jabatan Bomba Dan penyelamat.

Menurut saksi kejadian, Encik Sharif Dollah, 33, berkata kejadian berlaku dengan pantas dan menyebabkan pekerja gagal menyelamatkan diri.

Beliau yang juga Penyelia Tapak Projek menjelaskan punca kejadian berlaku apabila besi penahan tiba-tiba patah serta menghempap pekerja berkenaan.

“Masa itu tengah buat kerja, tiba-tiba ‘stagin’ patah dan menghempap pekerja yang sedang mengisi simen hendak buat tangki air, seorang mati dan seorang lagi tersepit, semua dari Bangladesh,” ujarnya.

Bagaimanakah pula dengan nasib ahli keluarga warga Bangladesh yang malang tersebut yang mungkin anak bininya sedang menunggu kepulangan serta rezeki yang akan dihantar oleh ayahnya atau ibubapanya di kampung halaman di sana.

Mungkin, esoknya ahli keluarga mangsa kejadian itu akan menerima berita kematian tersebut dengan 1001 macam persoalan dan jawapannya.

Awing dimaklumkan oleh penduduk setempat mangsa yang meninggal dunia itu seorang muslim yang baik serta menjado ahli jemaah di sebuah surau berhampiran dengan lokasi kejadian di UMT.

Untuk itu, dengan rendah hati dan penuh keinsafan marilah sama-sama kita atau pembaca blog ‘apa orang kata’ ini menghadiahkan AL-FATIHAH kepada mangsa yang terkorban itu.

Sementara itu, Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad Said menyifatkan kejadian tersebut berlaku akibat kecuaian pekerja sendiri.

Kenyataan MB tersebut banyak komen yang Awang terima sebagai tidak bertanggungjawab dan jawapan ‘politik’ pimpinan Umno_BN Terengganu untuk menutup kesalahan.

Pada hal, jika kita lihat kepada gambar dan rakaman video yang diambil bukan masalah ‘stagin’ yang runtuh tetapi masalah lain yang menimpa ‘stagin’ tersebut lalu runtuh dan jatuh ke bawah menimpa mangsa terbabit.

Manakala, Pengarah Bomba Terengganu, Mohd Fauzan Ahmad menjelaskan, mangsa yang tersepit berjaya dikeluarkan kira-kira jam 6.15 petang.

Katanya, operasi pembersihan masih dijalankan bagi memastikan tiada lagi nyawa serta sebarang kejadian baru berlaku lagi.

Sementara itu, Yang Dipertua PAS Kuala Nerus, Ustaz Abu Bakar Abdullah menggesa pihak bertanggungjawab melakukan siasatan terperinci bagi mengenal pasti punca kejadian tersebut.

Ini kerana, katanya kebimbangan juga terhadap semua bangunan-bangunan yang baru dibina setahun dua kebelakangan ini terutama melalui projek dana khas.

“Kami (PAS) minta pihak bertanggungjawab itu buat siasatan terperinci sebab-sebab keruntuhan dan kita (PAS) masih ragu-ragu dengan keselamatan bangunan-bangunan baru dibina setahun dua ini.

“Kita (PAS) lihat juga selepas kejadian Masjid Bujal dirobohkan, satu persatu bangunan-bangunan kerajaan roboh dan runtuh,” jelasnya.

Menurutnya, peristiwa yang berlaku di UMT ini ekoran kejadian yang sama pernah menimpa dewan sekolah di Wakaf Tapai, bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin, makmal komputer, bumbung Masjid di Kertih dan banyak lagi.

Tinjauan yang Awang buat mendapati struktur bangunan yang runtuh tersebut berhampiran dengan bangunan kuliah dan ketika itu penuntut UMT sedang belajar.

Kontraktor utama projek pembinaan tersebut adalah Pembinaan M.A.N Sdn Bhd yang beralamat di Kampung Losong Masjid dan tarikh pembinaannya bermula 15 Disember 2008 dan dijangka siap 18 Oktober 2010.

Akhir kata, negeri Terengganu barang kali boleh dianugerahkan suatu pingat baru iaitu ‘PINGAT JASA RUNTUH’ (p.j.r) atau ‘SIJIL CEMERLANG RUNTUH’ (SCR) untuk ISO 2008-2010 dan untuk itu tepukan paling gemuruh khas untuk Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) Terengganu.

No comments: