23 January 2008

Respon Program Terima Kasih Cikgu Bersama MB

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sebaik sahaja aku menyiarkan tulisan aku di dalam blog berkenaan guru dan ustaz J-Qaf, aku menghubungi seorang kawan dengan telefon. Adapun tujuan aku call dia kerana mahu bertanya khabar kerana sudah lama tiada khabar berita.

Kawan aku ni bukan guru. Tetapi mempunyai ramai kawan yang bekerja sebagai guru. Aku berniat hanya sekadar bertanya khabar dan mahu tahu perkembangan dirinya, namun dia pula yang beria-ria menceritakan kisah yang berlaku di Wisma Darul Iman itu. Apapun, kerana isu itu masih panas diperkatakan oleh guru-guru yang menghadiri program tersebut, maka aku dengar juga. Apatah lagi aku kira elok aku dengar pendapat dari banyak pihak.

"Memang ramai la cikgu-cikgu hok marah. Ce mung bayang Deris boleh buat cikgu ni macam budak-budak tadika. Setara tu dia layan cikgu. Padahal depan dia tu bukan cikgu kecik-kecik je, cikgu-cikgu besar pun ada". Kawan aku tu mulakan cerita. Macam best je nih respon sebegini aku fikir.

"Apa maksud mung Deris layan cikgu macam budak tadika?" Aku sengaja bertanya. Walhal aku sudah ada maklumat berkenaan hal ini sebelum ini.

"Ye la, dia tayang slide Masihkah Kau Ingat dan dia boleh tanya cikgu-cikgu tu "Ingat dok?". Pastu kalu cikgu-cikgu tu senyap atau jawab slow je dia mula la bising suruh jawab kuat skit. Apa dia ingat cikgu-cikgu ni bodoh macam JKK ke?". Kawan aku mula semangat.

"Bakpe pulak bodoh macam JKK? Ada gok geng-geng JKK hok skoloh" Aku cuba mengusik.

"Ye la, cikgu-cikgu tu jenis skoloh. Tahu mana betul mana salah. Ada ke dia tunjuk kerangka Masjid Gemuruh hok tak siap dia kata ni la keje orang PAS. Buat masjid tapi dok siap. Walhal masjid tu berjalan je pembinaan dia masa PAS memerintah. Cuma zaman UMNO je UMNO tak mboh siapkan. Pastu Deris duk royak dia buat banyak masjid. Walhal ada antara masjid tu start buat zaman PAS lagi. Macam Masjid Penarik (Setiu), Masjid Marang (Bandar Marang) tu semuanya zaman PAS start buat. Agaknya saje dia tinggal Masjid Gemuruh tu sutir nak burukkan PAS". Sambung kawan aku. Aku gelak je.

"Pastu mung tahu dok, ari dia panggil tu kan hari kerja. Waktu tengahari plok tu. Cikgu-cikgu sini ngepek abis pasal kena saman parking. Doh ruang parking hok ada mana cukup kat wisma tu. Situ parking untuk staff ngan orang hok mari kadang-kadang ok la. Doh bila dia panggil ramai-ramai gitu serabut la jalan. Cikgu-cikgu ni ingat tak apa la parking bira jalan skit sebab program MB. Bahang saman jugak!" Dia ketawa. Aku tumpang gelak jer.

"Doh apa lagi isi Deris berucap?" Aku terus pancing dia.

"Stail dia tu la. Suruh orang tepuk la, apa la." Aku tiba-tiba teringat laporan dalam BuletinOnline yang menceritakan bagaimana Deris memperbodohkan Man Bakar dan Dr Alias. Dalam hati aku, "Padan la abis puak-puak dia pakat tak mboh doh Deris. Projek dia kaut, pastu orang lain beri hampas!"

Aku terus sambung bersembang bab lain hingga kira sejam. Habis la kredit aku. Huhuhu.

Dok leh lok doh awok-awok Deris ni.. Punooohh!!

No comments: