28 January 2008

Negara Berkebajikan: Kerajaan Untuk Rakyat

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Negara berkebajikan? bukan ke dulu PAS perjuangkan Negara Islam?

Itu adalah antara butir-butir perbualan yang mula diperkatakan. Samada diperkatakan mahu mempersenda, mahupun memang berhajat untuk tahu. Secara peribadi, aku belum lagi melihat Manifesto PAS di peringkat pusat itu. Namun, lebih teruk bilamana UMNO dilihat amat takut dengan perkataan Negara Berkebajikan tersebut.

Sebenarnya Negara Berkebajikan yang diperkatakan pada hari ini bukan baru dilaungkan oleh PAS. Sebenarnya ianya adalah bersekali dengan Pelancaran Dokumen Negara Islam yang pernah dilancarkan suatu ketika dahulu (Ramadhan / 12 November 2003). Namun kerana ketika itu PAS dilihat agak kedepan dalam soal pelaksanaan hukum dan perundangan, maka Konsep Negara Islam lebih dekat kepada perundangan Islam berbanding lain-lain isi yang terkandung di dalamnya. Maka tenggelamlah Negara Berkebajikan PAS ketika itu. (Rujuk Dokumen Negara Islam)

Hari ini, isu dan perkataan berkenaan kebajikan cukup sensitif. Yuran percuma misalnya, dilihat suatu anugerah kepada rakyat walaupun hakikatnya adalah penipuan semata. Begitu juga dengan Wang Ehsan dan dana itu dan ini dilihat cukup 'dikejar dan ditunggu' oleh sesetengah golongan. Apatah lagi di Terengganu ini merupakan rakyat ke 2 termiskin dan kedua kos sara hidup paling tinggi di Malaysia.

Bilamana PAS menyebut Negara Berkebajikan di saat kenaikan harga barang, yuran percuma yang menipu, kenaikan tambang bas sekolah, dan pelbagai kenaikan dan bakal naik, maka PAS dilihat cukup mengetuk pintu hati masyarakat. Bilamana PAS dilihat mula diberi perhatian dan respon masyarakat marhaen terhadap isu kebajikan ini cukup berkesan, maka UMNO/ BN semakin gelisah dan mula gelabah.

Negeri Yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan Yang Maha Pengampun!. - Surah Saba, Ayat 15

Aku sempat mengikuti suatu perbincangan berkenaan isu Negara Berkebajikan di dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia pada pagi Sabtu yang lalu. Tetamu undangan adalah YB Shabery Chik, Ahli Parlimen Kemaman dan seorang lagi adalah seorang Pensyarah universiti tempatan.

Apa yang menarik minat aku adalah bilamana kedua-dua tetamu ini memberi suatu ketakutan rakyatterhadap Negara Berkebajikan. Seolah-olah Negara Berkebajikan ini adalah sesuatu yang sukar dicapai dan tidak mampu dicapai sama sekali. Terkejut juga bilamana pensyarah terbabit yang mengaku pakar di dalam ekonomi melihat kepada kesan ekonomi yang teruk kepada negara jika konsep Negara Berkebajikan ini dilaksanakan.

Shabery Chik dilihat cuba menakut-nakutkan penonton dengan membayangkan bagaimana ketidakadilan bakal berlaku bilamana orang-orang kaya akan dipaksa membayar cukai yang tinggi bagi 'menanggung orang yang susah'. Suatu fitnah yang tidak berasas sama sekali. Dia lupa agaknya konsep BERKAT yang ada di dalam Islam. Keberkatan datang melalui pelbagai cara. Minyak bertambah mungkin, tanah menjadi semakin subur, ternakan membiak dengan banyak dan pelbagai lagi. Semuanya hanya dengan kuasa Allah!. (Mungkin ada yang nakal akan mengatakan, Shabery Chik tu penganut Ajaran Hadhari, dia tak tahu makna berkat.)

Apakebenda Negara Berkebajikan tu?

Jika aku ditanya, aku akan mengatakan Negara Berkebajikan itu adalah kerajaan untuk Rakyat. Bukan kerajaan untuk kroni, family dan anak bini. Setiap pembangunan, tindakan, dan apa jua yang dilakukan akan dibuat berdasarkan keperluan rakyat terbanyak. Bermakna, tiada pembaziran seperti bangunan sekolah yang tidak perlu, pagar-pagar sekolah yang melampau, bilboard yang tidak perlu dan sebagainya. Tiada pembaziran bermakna ada lebihan wang untuk rakyat.

Negara Berkebajikan juga boleh digambarkan sebagai negara yang mendokong semangat untuk membantu dan membela rakyat. Rakyat dibantu dan dibela. Bukan ditipu dan ditindas seperti hari ini. Ambik satu sikap PAS Terengganu semasa memerintah memberikan tanah kepada mereka yang tidak mempunyai tanah untuk tapak rumah dan pertanian. Itu adalah sifat berkebajikan yang mesti diterap dan ditanam.

Mungkin aku tidak terlalu tepat dan pandai untuk menghuraikan Negara Berkebajikan ini memandangkan ianya bukan di dalam bidang aku. Namun, suka untuk aku ringkaskan, bilamana rakyat menjadi tuan kepada negara / negeri, sudah tentu ianya menjadi suatu yang lebih bermakna berbanding Yb, Yb dan orang-orang tertentu sahaja mendapat manfaat dari kemajuan dan hasil bumi di negara kita ini. Hidup Rakyat!!

amdang: Aku masih ingat, bagaimana RAKUSNYA UMNO BN merobohkan RUMAH RAKYAT dan MASJID BUJAL...

nota: mungkin pandangan sebegini boleh dinilai oleh kalian KLIK.

No comments: