11 January 2008

Penduduk Terengganu Kian Tersepit

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Suka untuk aku kongsi dengan kalian suatu berita dari Laman Web Rasmi Kerajaan Negeri Terengganu. Suatu artikel yang aku kira memaparkan betapa rakyat Terengganu kini sebenarnya terhimpit dan semakin menderita. KLIK.

Akhir tahun lalu, sebelum pelancaran ECER di Terengganu, kita didedahkan dengan pendedahan yang cukup menyedihkan rakyat Terengganu. Terengganu dikelaskan sebagai negeri kedua paling kaya di Malaysia, namun rakyat Terengganu merupakan kedua termiskin. Lebih teruk lagi bilamana dilaporkan juga kos sara hidup bagi rakyat Terengganu adalah kedua paling tinggi.

Berbalik kepada artikel berkenaan, aku tidak menafikan hari ini kuasa beli rakyat Terengganu masih tinggi. Ini berikutan ketiadaan kos-kos lain sepertimana yang terpaksa ditanggung oleh penduduk di bandaraya lain. Hari ini, parking kereta masih dalam kadar RM 0.60 - RM 1 sahaja sejam. Tol sudah lama dihapuskan oleh PAS. Cukai itu dan ini masih pada kadar yang biasa. Sebahagiannya dihapuskan di zaman PAS.

Sesuatu yang mungkin tidak disedari adalah harga makanan di sini cukup mahal berbanding negeri lain. Suatu ketika dahulu, Kuantan dikatakan tempat makan yang agak mahal. Seorang kawan yang datang dari Kuantan mengeluh bila makan di Terengganu. Itu belum diambil kira mereka yang datang dari Kelantan yang diketahui umum harga makannya cukup murah. Aku jika berada di Kelantan tidak terasa takut untuk makan. Namun di Terengganu, aku akan kira duit dalam poket sebelum memasuki kedai makan. Sungguh!. Pada aku, berada di Terengganu dan KL seolah tiada beza pada harga makanan. Mungkin harga air sahaja yang murah RM 0.20.

Tidak dapat dinafikan, kos bahan mentah menjadi faktor utama kenapa harga barang makanan mahal. Kelantan terkenal dengan pelbagai produk dari negara jiran seperti beras siam, sayuran, buah-buahan dan ikan turut diperolehi dari sana. Ini banyak membantu penduduk Kelantan dari segi kos hidup. Mungkin sebahagian lain dari dalam negeri sendiri. Kos sara hidup yang rendah di sana memungkinkan kuasa beli mereka tinggi.

(ini berdasarkan satu anugerah kepada KB Mall sempena majlis anugerah "Retail Development" bagi kategori kompleks membeli belah di Malaysia pada tahun lalu. KB Mall dipilih sebagai pusat membeli belah terunggul kerana jumlah pengunjung teramai, jumlah nilai perniagaan yang tertinggi serta sumbangannya kepada sektor pelancongan di Malaysia.)

Selain bahan mentah, faktor pengurusan dan sewa bangunan turut menjadi faktor penentu kepada harga sesuatu barangan. Kini, di Terengganu sewa premis memang dikatakan sudah mulai meningkat seperti laporan dari Web Terengganu itu, maka kesianlah rakyat yang sederhana hidupnya. Bimbang mereka makin terpinggir dari arus bandaraya yang arusnya deras. Maklum sahaja Bandaraya Air.

Hari ini masih ramai Melayu yang kekal di Bandaraya KT ini, namun nasib mereka mungkin berubah bilamana Idris Jusoh turut menjanjikan "penyusunan semula" penempatan rakyat sepertimana yang terdapat dalam perancangan Bandaraya Kuala Terengganu. Bimbang pula aku teratak kayu yang umpama setinggan ini dikatakan tiada ciri warisan dan mahu dirobohkan. Maklum sahaja warisan pada mereka adalah yang diluluskan oleh Wan Hisham. Mujur sahaja nama bandaraya ini bukan Bandaraya Wan Hisham.

No comments: