22 January 2008

Cikgu dan Ustaz J-Qaf ditipu JPN Terengganu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam, 21 Januari 2008 satu majlis Terima Kasih Cikgu Bersama MB Terengganu telah diadakan di Wisma Darul Iman. Program yang bermula jam 2.30 petang itu sekali lagi memperlihatkan bagaimana Jabatan Pendidikan Negeri bersekongkol dengan UMNO menghasut guru dalam mencari undi menjelang Pilihanraya Umum ke 12.

Klik Untuk Besarkan Gambar
Dato' Seri Idris menerima salinan Ikrar 2008 Warga Guru Terengganu daripada Pengarah Pendidikan Negeri sempena majlis `Terima Kasih Cikgu'.

Mengikut surat yang dihantar ke sekolah-sekolah, 5 orang guru setiap sekolah hendaklah dihantar ke majlis tersebut. Sekolah yang terlibat termasuklah sekolah rendah dan menengah di seluruh negeri. Dalam majlis itu juga diadakan bacaan ikrar guru-guru yang kononnya mahukan pemerintahan Terengganu kekal di bawah Idris Jusoh.

Klik Untuk Besarkan Gambar
Dato' Seri Idris menerima resolusi guru J-Qaf daripada Razali sambil disaksikan Dato' Rosli pada majlis di Wisma Darul Iman.

Seminggu lalu (13 Januari) juga telah diadakan himpunan yang hampir serupa, tetapi melibatkan Ustaz-ustazah J-Qaf seluruh Terengganu. Lebih malang lagi himpunan Ustaz-ustazah J-Qaf itu turut diserikan dengan nyanyian penyayi wanita pada kemuncak majlis. Menggaru kepala seorang sahabat bilamana melihat penyanyi wanita berdiri di depan mejanya yang tidak jauh dari pentas. Nak dipusing kepala, takut dikatakan tidak hormat majlis. "Nasib baik lawa" Katanya tersenyum.

Namun secara keseluruhan, rata-rata menolak jika inilah Islam Hadhari yang diperkatakan. Umpama tidak menghormati Imam di Putrajaya yang dihidangkan dengan lagu-lagu asli, begitulah sama Idris melayan para Ustaz-ustazah J-Qaf ini. Di akhir program barulah ustaz-ustazah itu dimaklumkan program dari petang ke malam itu yang di WAJIBkan oleh JPN adalah dengan kerjasama Biro Pendidikan UMNO.

Dato' Razali, AP Kuala Terengganu yang turut berucap dalam majlis J-Qaf itu turut menempelak para guru J-Qaf dengan mengatakan para JKK kampung lebih tahu apa itu Ulul alBab. Jika mahu tahu apa itu Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik, tanyalah para JKK kampung katanya. Beliau juga meminta hadirin bertepuk tangan apabila para Ustaz-Ustazah yang hadir dilihat lebih suka mendengar dari memberi respon kepada ucapannya itu.

Dalam kedua-dua majlis tersebut, para guru telah dibekalkan dengan buku Ucap Negeri, manakala semalam di wisma turut diedarkan buku Masihkah Kau Ingat yang mengfitnah PAS Terengganu semasa memerintah.

Di sini aku sertakan Ikrar yang jelas cuba membodek Deris oleh JPN Terengganu dan Resolusi Ustaz J-Qaf yang kononnya dibuat oleh mereka, tetapi hakikatnya telah siap sedia sejak awal lagi. "Lain yang dibincangkan, lain pula resolusi yang keluar" Keluh seorang sahabat yang kesal terpaksa datang dari Besut semata-mata mendengar perkara yang sia-sia itu. Dia turut menyatakan sekiranya tahu turut dianjurkan oleh Biro Pendidikan UMNO, sudah tentu dia tidak datang.

IKRAR GURU YANG MEMBODEK

BAHAWASANYA KAMI
WARGA GURU TERENGGANU
BERJANJI DAN BERIKRAR
MENJUNJUNG WAWASAN PENDIDIKAN
MAMBINA TAMADUN BANGSA

KAMI WARGA GURU TERENGGANU
AKAN TERUS PERTINGKATKAN ILMU
MEMPERKASAKAN KOMITMEN
MELONJAKKAN KECEMERLANGAN
PENDIDIKAN NEGERI TERENGGANU
DARUL IMAN

PADA HARI INI
KAMI WARGA GURU TERENGGANU
BERDIRI TEGUH
DENGAN PENUH KEUTUHAN
MENEGASKAN SETIA KAMI
MENYATAKAN SOKONGAN KAMI
KEPADA KEPIMPINAN NEGERI
DI BAWAH TERAJU
YANG AMAT BERHORMAT
DATO’ SERI HAJI IDRIS JUSOH
MENTERI BESAR TERENGGANU

Ini pula Resolusi Palsu Ustaz J-Qaf;

RESOLUSI GURU J-QAF NEGERI TERENGGANU


KAMI GURU-GURU J-QAF NEGERI TERENGGANU YANG BERHIMPUN PADA HARI INI DENGAN IKHLAS DAN SETIA MUAFAKAT MENJUNJUNG TINGGI AGENDA PENDIDIKAN NEGARA DAN AGENDA PENDIDIKAN NEGERI TERENGGANU UNTUK MELAHIRKAN UMMAH CEMERLANG DAN TERBILANG SELARAS DENGAN HASRAT DAN CITA-CITA FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN.

KAMI GURU-GURU J-QAF NEGERI TERENGGANU BERSATU DAN MUAFAKAT MEMATUHI ETIKA DAN MEMELIHARA SERTA MENJAGA NAMA BAIK PROFESION PERGURUAN DAN PENDIDIKAN SEPANJANG MASA.

KAMI GURU-GURU J-QAF NEGERI TERENGGANU MENYATAKAN SOKONGAN. KEPATUHAN DAN SETIA AKUR KAMI KEPADA KEPIMPINAN NEGARA DAN KEPIMPINAN NEGERI TERENGGANU DARUL IMAN.

Betapa teruknya mereka cuba meraih sokongan dari penjawat Awam. Bukan sahaja dilihat jelik dan kotor caranya, tetapi langsung tidak beradab dengan Ustaz dan guru yang mulia dalam memberikan ilmu kepada masyarakat.

amdang: Aku harap hanya Guru 25hb sahaja yang boleh ditipu oleh Deris dan konco-konconya.

No comments: