19 March 2008

10 Sebab Kenapa Deris Mesti Kekal Sebagai MB

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Perlu ke tukar MB Terengganu? Pada aku Deris Jusoh sudah cukup baik dan penuh dedikasi dalam melaksanakan tugasnya sebagai MB sepenggal yang lalu. Bukan mudah nak jumpa MB yang berkarisma dan baik sebegitu. Rakyat Terengganu sepatutnya bersyukur kerana punya MB seperti Deris. Aku kira Deris sewajarnya dikekalkan menjadi MB. Mungkin 10 sebab ini perlu direnungi bersama bagi mengekalkan Deris sebagai MB Terengganu bagi penggal kedua.

1. Untung rakyat Terengganu mendapat MB seberani Deris. Berani sungguh Deris ini sehinggakan dia sanggup merobohkan rumah Allah. Berani sungguh Deris. Jika Deris tidak lagi menjadi MB dikhuatiri penggantinya cuba berlagak berani merobohkan rumah Allah yang lain. Cukuplah seorang MB Terengganu yang merobohkan rumah Allah. Kekalkan Deris yang berani ini.

2. Tidak pernah sebelum ini Terengganu mendapat MB yang sungguh bijak. Bijaknya Deris kerana cuba memperdaya Sultan dalam Program Khatam Al-Quran. Dikatakan 2010 kanak-kanak khatam Quran, namun sebenarnya mereka itu hanya tahu mengenal huruf dan baris sahaja. Bijaknya Deris dalam bab menipu.

3. Deris ini baik orangnya. Lihatlah Patrick Lim yang tiada sedara mara di Terengganu dilayan dengan cukup baik. Cuma kebaikan Deris tidak melimpah kepada rakyat Terengganu. Kesannya rakyat Terengganu jatuh paling miskin di negeri Semenanjung Malaysia ini. Baik Deris ini diumpamakan kera (bukan Khairy! jika dibaca dengan Khairy, aku tidak bertanggungjawab) di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan. Baiknya Deris.

4. Deris Jusoh ni alim orangnya. Jika tidak masakan dia sanggup berhabis duit membina Masjid Kristal yang indah itu. Bukan dia tidak sedar di Pulau Wan Man itu tiada penduduk. Cuma kerana terlampau alim, dia cuba memastikan jin-jin yang berkampung di Pulau Wan Man itu turut solat berjemaah. Masalahnya jin disuruh solat di masjid, tetapi rakyat dihidang dengan hiburan dan maksiat yang melalaikan dan merosakkan. Alimnya Deris mengikut pandangan jin.

5. Deris Jusoh orangnya berstrategi. Lihatlah bagaimana Monsoon Cup berjaya memberi pulangan kepada nelayan di Musin Tengkujuh. Hasilnya si nelayan Patrick Lim berjaya mendapat RM 300 juta setahun. Itulah hikmahnya bila MB berstrategi dipilih. BN menang, Patrick Lim senang. Banyak la engkau punya strategi Deris oooii.

6. Deris ini mulia orangnya. Tanah yang dibahagikan di zaman PAS, dirampas dan diroboh rumah yang ada. Rakyat yang sedia susah disusahkan berganda-ganda jadinya. Di negeri lain, setinggan yang menumpang tanah kerajaan biasanya menjadi mangsa, tapi di sini tanah yang sudah hampir menjadi hak rakyat pun dinafikan lagi. Mulianya Deris kepada rakyat.

7. Syukurnya dengan pemerintahan Deris. Peluang pekerjaan berganda-ganda banyaknya sehingga tiada langsung pengangguran di Terengganu. Melimpah-limpah warga Bangladesh, Indonesia dan Myanmar datang memenuhi Terengganu. Stesyen minyak, Mydin Mall dan Giant sukar sekali mahu dicari pekerja Terengganu. Hatta Pulau Wan Man pun buruhnya bukan orang Terengganu. Alhamdulillah banyaknya peluang kerja.

8. Deris Jusoh MB yang prihatin. Semua pekerja pun dia sayang. Jika tidak masakan dia sanggup pasang CCTV nak jaga pegawainya. Nak menguap pun terasa macam bersalah. Kesian pegawai kerana terlebih prihatin oleh Deris. Begitu juga waktu minum pagi. Dulu jika mengantuk boleh ke cafe sambil bersenam urat kaki. Kini kacau aje kopi kat pantry. TERs dan RICE dua term yang cukup buat pegawai terasa tiada keseronokan dalam bekerja. Macam si pesalah dalam penjara sahaja. Deris memang MB yang prihatin.

9. Deris ini setiakawan orangnya. Setiap keputusan mesti adil dan saksama. Jarang ada kawan-kawan yang terluka dengan sifatnya. Begitu juga dengan pembahagian projek-projek utama. Projek itu untuk kawannya si A, projek ini untuk kawannya si B. Dalam diam-diam dia juga tidak lupa dapatkan tender untuk JE syarikatnya. Baguslah jika kekal MB begini. Rakyat yang mahu bersaing dengan sihat selalu jadi mangsa. Agaknya sebab itu DEB perlu dikekalkan supaya pemimpin besar kekal kenyang. Kekalkan pemimpin sebegini.

10. Eloklah Deris kekal MB. Keturunan dia bukan sebarangan. Terkenal kawan dan juga lawan. Kaki samseng dan kaki pukul orang. Patah kaki patah lengan la siapa yang cuba menghalang. Polis itu pun umpama kawan. Jika tidak masakan selamba je diorang tembak orang awam. Jika pemerintah gedebe (samseng), pak turut kena turut sama tunjukkan gedebenya. Kekalkanlah Deris untuk keamanan Terengganu. Hanya yang gedebe sahaja yang mampu menjaga keamanan. Hidup Deris!!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks