27 February 2007

Menakutkan!! Apa dah jadi?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Menakutkan!! 886 daripada 887 mengaku bersetubuh!. Aku pasti selepas ini akan ada dikalangan menteri dan orang-orang besar membantah kajian ini. Akan timbullah kenyataan bahawa kenyataan ini tidak tepat, tidak menyeluruh dan pelbagai lagi jawapan yang 'menyedapkan' keadaan. Silap-silap, pihak akhbar pun akan disalahkan kerana menyiarkan berita 'palsu' ini.

Aku berani berkata begini kerana beberapa pernyataan sebelum ini sudah pun dikeluarkan oleh beberapa menteri dan orang-orang besar yang lain. Lihat sahaja isu murtad, isu pelajar tidak tahu rakaat solat di Terengganu, isu 'samurai' dan pelbagai lagi isu yang bilamana didedahkan kepada umum, maka ada dan wujud mulut-mulut yang mahu membela 'golongan bermasalah' ini.

Itu semua tak betul. Akhbar hanya menyedapkan cerita. Orang kita mudah terpengaruh dengan berita negatif. Abaikan berita sebegitu. Rakyat perlu hidup aman. Tidak perlu risau pun apa yang berlaku di sekeliling. Rakyat mesti teruskan kehidupan seperti biasa. Anggap aje apa yang berlaku hanyalah 'setitik nila' dalam lautan susu. Tidak akan menjejaskan susu. Kenapa dibesarkan perkara yang terpencil? Kita mahu membangun, banyak lagi program kemajuan yang perlu kita laksanakan. Jangan cuba mengalih tumpuan kerajaan! - ini antara nada yang sering wujud di negara Islam Hadhari ini. Suara-suara sebegini cuba memadamkan sensitiviti rakyat. Biar rakyat tenang selamanya.

Suara mereka suara menteri. Orang besar berpangkat. Kadang-kadang orang suratkhabar pun hormat (tunduk takut!). Apa yang tidak betul menjadi betul. Batu hitam pun meraka boleh kata putih!. Mereka akan terus persoalkan kebenaran fakta. Memang kajian tidak selamanya tepat. Tapi sekurang-kurangnya menjadi satu asas dalam melihat masalah keseluruhan.

Orang-orang besar ini akan mencari kesalahan orang yang mendedahkan. Bukan mencari penyelesaian kepada masalah yang ada. Apa yang mereka nampak, jangan wujudkan 'masalah' dengan mendedahkan masalah!. Masalah akan menjadi 'kebiasaan' jika semua orang diam dan senyap. Jika semua anggap masalah itu perkara yang biasa dan 'boleh' berlaku, maka tiada lagi masalah!.

Itu perbuatan orang yang keparat!. Apapun, aku mahu tunggu jika ada lagi si celaka yang berani mempersoalkan kajian seumpama ini. Aku akan tunggu!! Cuma aku amat berharap kiranya kali ini aku silap. Aku ingin sekali menunggu munculnya si celaka, namun aku masih mengharapkan semua menyokong dan sama-sama memikirkan cara mengatasi masalah ini.. Wallahua'lam.

-------------------------------------------------------------------------------

Pelajar amal seks bebas


Kajian UKM dedah 886 daripada 887 gadis mengaku bersetubuh


KUALA LUMPUR: Kajian mengenai moral remaja perempuan oleh seorang ahli akademik tempatan menghasilkan penemuan yang mengejutkan apabila 886 daripada 887 pelajar perempuan dalam kategori ‘berisiko tinggi’ yang menuntut di sekolah menengah di sebuah negeri mengaku pernah melakukan hubungan seks.

Kajian tiga bulan berakhir Disember 2006 membabitkan pelajar tingkatan satu hingga lima dengan 20 pelajar berisiko tinggi daripada setiap sekolah yang dipilih kaunselor sebagai responden.

Mereka terdiri daripada pelajar perempuan yang mempunyai masalah disiplin serta berlatarbelakangkan keluarga bermasalah.

Pakar Psikologi Kanak-Kanak dan Remaja, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Khaidzir Ismail, berkata Kajian Profil Remaja Perempuan Risiko Tinggi Terhadap Remaja Perempuan Berisiko Tinggi Atau Bermasalah, berkata penemuan itu menunjukkan kemerosotan mendadak nilai moral remaja perempuan di negara ini.

“Sungguh menyedihkan dan mengejutkan kerana daripada semua responden yang ditemu bual itu hanya seorang mengaku tidak pernah melakukan hubungan seks.

“Keputusan ini amat memeritkan, namun ia realiti yang harus kita terima,” katanya kepada Bernama.

Difahamkan kajian itu dilakukan hasil inisiatif kerajaan negeri berkenaan yang menyedari mengenai kemerosotan moral remaja di negeri itu berdasarkan pendedahan media.

Hasil kajian itu diharap dapat membantu kerajaan negeri terbabit merangka modul latihan khas terancang dan teliti yang sesuai diterapkan kepada golongan itu.

Khaidzir berkata kajian juga mendapati pelajar perempuan berumur lingkungan 15 dan 16 tahun adalah paling berisiko terjerumus dalam pelbagai masalah disiplin termasuk untuk mencuba melakukan hubungan seks buat kali pertama.

Beliau berkata selain terbabit dalam hubungan seks, kajian mendapati 98 peratus daripada mereka mengaku mengambil dadah, terbabit dalam kongsi gelap (98 peratus), bahan lucah (97.3 peratus), berjudi (96.8 peratus), vandalisme (85.4 peratus) dan ponteng sekolah (77.2 peratus).

Katanya, kebanyakan pelajar mempunyai kekurangan dari aspek kemahiran akademik, komunikasi, memiliki kendiri rendah, kawalan diri yang rendah dan kemahiran penyelesaian masalah yang rendah. – Bernama
--------------------------------------------------------------------------------

p/s: Kalu korang baca paper hari ni jugak ada tajuk "
Malaysia tawar bangunkan modal insan di Aceh".. Aku rasa Malaysia ni syok sendiri je. Seluar sendiri koyak, mahu tawarkan diri jahit seluar orang lain. Kalu ye laa nak tolong pun, jahit la seluar sendiri dulu.. Takpun tampal je dengan apa-apa yang leh tutup ******* yang terdedah tuu.. Kena plak tu Hishamudin yang berkata-kata.. hehehhe alahai, malangnya aku punya pemimpin yang begini..



0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks