13 February 2007

Myvi: Satu lagi penipuan Kerajaan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Apa lagi la perkara pelik dan ajaib akan berlaku di Malaysia? Selepas ini semua kenaikan gaji dan juga bonus tidak akan disalurkan kepada individu, tetapi kerajaan akan menyalurkannya kepada rumah anak yatim. Aku bangga dengan keprihatinan kerajaan. Aku bangga!

------------------------------------------------------------------------------------------------

'Myvi untuk pemohon MyKad satu idea bodoh'
13-02-2007 01:26:53 PM

PUTRAJAYA: Kerajaan menarik balik semua cabutan bertuah termasuk hadiah utama sebuah kereta Perodua Myvi untuk pemohon MyKad, kata Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad hari ini.

Menyifatkan langkah untuk memberikan hadiah bagi permohonan kad pengenalan sebagai "suatu tindakan bodoh", beliau berkata kesemua hadiah termasuk kereta berkenaan akan didermakan kepada rumah anak yatim.

"Nak kena upah. Nak tukar MyKad kena buat cabutan bertuah baru orang ramai nak datang. Itu semua mengarut," katanya kepada pemberita selepas menghadiri perhimpunan bulanan kementerian di ibu pejabat Jabatan Imigresen di sini.

"Ia satu tindakan bodoh untuk menawarkan sesuatu kepada rakyat Malaysia supaya hadir dan menukar MyKad," katanya.

Beliau berkata rakyat Malaysia sepatutnya lebih bertanggungjawab dan jujur serta ikhlas untuk mendapatkan kad pengenalan mereka, satu dokumen diri yang amat penting.

Ditanya tidakkah kerajaan takut akan dilabel sebagai "penipu" kerana menarik balik cabutan bertuah berkenaan, Radzi berkata: "Kami tidak berbohong. Kami hanya meminta orang ramai melupakannya (cabutan bertuah).

Pada Ogos 2005, Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri sebelum ini Datuk Seri Azmi Khalid mengumumkan cabutan bertuah yang meliputi hadiah bernilai sejumlah RM300,000 dan satu hadiah utama RM50,000 Perodua Myvi kepada 16 juta pemilik MyKad dan pemohon sebelum 30 Nov 2005.

Azmi berkata kerajaan bercadang melaksanakan cabutan bertuah untuk menggalakkan dua juta rakyat Malaysia yang belum memiliki MyKad untuk memohonnya dan tidak menunggu sehingga tarikh tamat pada 31 Dis 2005.

Dua cabutan bertuah dilakukan pada penghujung September dan Oktober 2005 menawarkan sebanyak 80 hadiah bernilai RM100,000 setiap bulan. Hadiah berkenaan termasuk sebuah skuter Suzuki 150cc bernilai RM6,500 setiap satu, televisyen 29inci, kamera digital, komputer peribadi dan telefon bimbit.

Bagaimanapun cabutan bertuah terakhir yang sepatutnya dilakukan pada penghujung November 2005, yang menawarkan 80 hadiah bernilai RM100,000 dan hadiah utama, tidak pernah diadakan sehingga hari ini.

Cabutan bertuah berkenaan dilakukan secara digital dan hadiah dihantar kepada pemenang berdasarkan alamat yang tertera pada MyKad mereka.

Cabutan bertuah itu tidak melibatkan kewangan kerajaan kerana ia ditaja oleh satu konsortium syarikat yang membekalkan perkakasan dan perisian MyKad.

Radzi, yang ditanya sama ada Kabinet tahu berhubung keputusannya untuk menarikbalik cabutan bertuah berkenaan, hanya mendiamkan diri apabila ditanya mengenainya.

Beliau berkata sejumlah 500,000 rakyat Malaysia belum lagi memohon MyKad sehingga hari ini dan kebanyakan mereka terdiri daripada penghuni pusat serenti, hospital bahagia dan warga tua. BERNAMA

-----------------------------------------------------------------------------------------------
p/s: Kebetulan aku buat Kad Pengenalan dalam jangkawaktu ni jugak. Tapi bukan dengan niat nak dapat Myvi, sebab aku terpaksa untuk menukar alamat mengundi di Terengganu. Adalah sikit harapan nak dapat Myvi bila tau ada cabutan bertuah ni. Sekarang semuanya hancur! Aku takkan percaya lagi janji manis kerajaan BN nih! Jangan Percaya!!!

Dulu, kini dan selamanya tidak akan aku percayai BN!

No comments: