05 February 2007

Burqini Menggantikan Bikini

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Islam menepati seluruh zaman. Seluruh umat dan bangsa. Tidak timbul Islam itu hanya wujud dan sesuai diamalkan di zaman unta sahaja. Islam juga tidak hanya khusus untuk Bangsa Arab di padang pasir sana. Bila disebut Islam, amalannya bukan sekadar ibadah khusus, malah lengkap seluruh gaya hidup dan ruang lingkup manusia. Kesyumulannya melengkapi dari sekecil-kecil benda di celah gigi sehinggalah kepada mentadbir alam ini.

Selepas membaca berita pasal Burqini (aku rasa Burqa + Bikini), aku terus membuat carian di yahoo. Alhamdulillah terjumpa satu laman web berkenaan Burqini ini. Klik. Terasa syukur sangat kerana wujud insan yang berinisiatif tinggi bagi memperkenalkan pakaian sebegini di kala ramai wanita muda khususnya memilih baju yang menampakkan pusat dan lurah (samada depan atau belakang tak kisah laa. Dua-dua pun tak halal).

Tentu ada yang tertanya-tanya kenapa pakaian sebegini tidak dimulakan di Malaysia. Adakah orang Malaysia tidak pernah terfikir untuk berbuat demikian? Kenapa mesti di Australia yang majoriti umat Islamnya kecil berbanding di sini?.

Jawapannya mudah. Di sini, kita tidak perlu kepada Burqini. Kita akan tetap mengamalkan bikini dan berkemban. Di sana Islam dan kufur bagaikan langit dan bumi. Berbeza. Tetapi di sini semuanya sama. Orang Islam di sini tidak segan berbikini. Tidak segan separuh bogel di padang. Orang Islam di sini terbuka fikirannya. Waktu solat, solatlah. Waktu di padang atau berenang apa salahnya berbikini atau berseluar dalam.

Pelik? Tiada apa yang nak dipelikkan. Di sini Islam Hadhari. Buatlah apa sahaja asal niat baik, insyaAllah berpahala. Rasuah? Tidak mengapa kerana ianya sebahagian dari mencari rezeki. Riba' itupun sebahagian dari perniagaan. Bukankah Nabi s.a.w galakkan umatnya berniaga?. Berlakon pun mencari rezeki. Asalkan niat baik berpahala. Pakaian kerana kehendak skrip. Bersukan? Inikan untuk membanggakan nama negara. Tidakkah ini dikira jihad? Mengangkat nama negara di persada dunia. Meninggikan slogan Malaysia Boleh! dan sekarang Cemerlang, Gemilang dan Terbilang!. InsyaAllah semuanya berpahala.

Sebab itu tidak hairan apabila ada yang bangga berenang merentas Selat Inggeris walaupun tidak mengerjakan solat. Tidak kurang juga yang berjam-jam membentang belanjawan negara tanpa ada masa untuk solat Asar. Semuanya kerana Islam Hadhari membenarkan.

Maka tiada lagi fikiran mahu mengubah sesuatu yang tidak sesuai dengan agama kepada mencari yang terbaik demi agama. Yang tinggal hanyalah membenarkan semua keadaan dengan agama. Tak kira keadaan itu baik atau tidak. Itulah realistiknya Islam Hadhari. Anggap sahaja Islam Hadhari sama dengan Bikini!

p/s: Soal pakaian sebegitu mengikut syarak atau tidak, aku rasa eloklah orang lain yang mengulasnya. Pada aku, itu lebih baik dari Islam Berbikini!




No comments: