14 February 2007

Harta Kita Bukan Hak Kita?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Faham tak tajuk tu? Aku pun tak pasti betul atau tidak ayat aku tu. Cuma apa yang aku nak maksudkan di sini hanyalah perbezaan antara Hak dan Milik. Berbeza ke? Perkataan hak dan milik ni biasanya digunakan beriringan. Makna setiap satu hampir sama, tetapi bila digabung menjadi lebih kuat. Ye ke? Sesekali sokonglah statement aku. Hehehe.

Hari ni sebaik sahaja baiki motor yang pancit, aku lepak kat opis. Terkejut gak tukar tiub tayar pun kena caj RM10. Mahal tul!. Aku rasa masa duk KL dulu takde la sampai mahal macam ni. Paling mahal pun seingat aku RM9 jer. Ikut hati, mahu je aku bersoal banyak dengan brother yg repair motor tu. Aku pergi kedai dia sebab ingat nak tolong Melayu. Tapi, kalu gini la cara Melayu cari rezeki, aku rasa sampai bila pun susah nak maju. Customer baru nak kenal dah blah!

So, sesape duk area KT, jangan pergi kedai motor dekat Bulatan Batu Bersurat (Bulatan Ladang). Situ ada dua kedai jika datang dari Kuantan/hospital. Kedai yang first tu OK, yang tak OK kedai no 2 tu. Dua-dua pun Melayu. Kedai 1st tu suruh aku gi kedai no 2 tu sebab masa tu dia ada customer. Dia tak nak aku menunggu lama, so dia cadangkan aku kedai depan. Itulah kisahnya. Bukan bermaksud nak khianat dia, tapi nak suruh berniaga biar jujur. Aku dah tengok jelas-jelas harga dia tampal kat dinding RM9, tiba-tiba mintak RM10. Waktu pagi, aku malas la nak tegang urat. Lagipun aku baru jer duk sini.

Kisah tu sebahagian dari fokus tajuk. Maknanya duit kita tu akhirnya terpaksa kita beri kepada orang lain. Tu satu peristiwa. Peristiwa kedua, sebaik sahaja aku keluarkan duit dari bank, sesampai di rumah petang tadi ada pulak orang datang minta derma. Katanya pelajar Tahfiz dari Johor. Cakap pelat macam bukan orang Malaysia. Ikut hati mahu je tasmi' dia. Hehehehe. Masuk kali ni dah 2 kali kebetulan aku keluarkan duit, ada je orang datang minta sumbangan / derma. Bagusnya aku tak sia-siakan dia kalu dia betul-betul berhajat. Yang kurang bagus, lepas balik dari bank, mana ada duit kecik. Takkan nak bagitau dia "maaf, tak de duit kecik!". Jadi hulur tu dalam separa ikhlas la jugak. Hahhahah. Apapun tetap cuba ikhlaskan sebaik mungkin. Itulah yang aku nak maksudkan "harta kita bukan hak kita".

Pada aku, harta hanyalah milik jer, bukan hak. Milik ni mudah bertukar tangan. Hak tu macam agak mutlak. Susah nak bertukar ganti. So, setiap apa yang ada pada kita Hak Allah yang mutlak. Kita ni pemilik sementara. Jadi perlulah menggunakan apa yang kita ada untuk kebaikan orang lain juga. Sebab kalu kita tak gunakan untuk kebaikan orang lain, mungkin rezeki (harta) kita tu akan diambil Allah melalui cara yang lain macam tayar pancit, accident, duit hilang dan sebagainya. Wallahua'lam.

p/s: Syukurlah dengan apa yang berlaku kerana semua tu adalah Rahmat Ujian (pinjam lagu kesukaan g-bah skit).


0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks