04 January 2009

Islam Hadhari menolak UMNO dan BN

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Artikel ini suka untuk aku kongsi dengan kalian. Pertamanya artikel ini meminta pengundi menolak pemimpin UMNO dan BN. Keduanya bagi aku artikel ini mendedahkan Islam Hadhari yang cuba diperkenalkan itu menyulitkan Islam itu sendiri. Islam itu mudah. Jika Islam yang kita anuti ini diajar dengan mencampur-campur menjelaskan prinsip-prinsip Islam Hadhari, aku percaya bukan kefahaman yang didapati, malah lebih menyusahkan, merumitkan dan tidak mustahil akan menyesatkan.

Wallahua'lam.

------------------------------------------------------------------------------

Gagasan Islam Hadhari menolak politik wang

Oleh ZIN MAHMUD

Prinsip ketiga Islam Hadhari ialah kerajaan adil dan beramanah. Tetapi tentunya dalam usaha membangunkan sebuah kerajaan adil dan beramanah, amalan-amalan buruk dalam berpolitik seperti politik wang, gila kuasa, rasuah, fitnah politik, nepotisme, tamak kuasa dan gila wanita adalah ditolak oleh gagasan Islam Hadhari.

Sememangnya Islam dengan jelas menolak amalan-amalan buruk dalam berpolitik itu. Tetapi apabila dikaitkan dengan Islam Hadhari, iaitu ciri-ciri ketamadunan adalah lebih ketara amalan-amalan itu ditolak kerana ia akan menyemai kerosakan dan akhirnya meruntuhkan peradaban dan jati diri sesebuah negara.

Dalam sejarah silam tamadun Islam, dapat disaksikan bagaimana politik wang, gila kuasa, rasuah, fitnah politik, nepotisme, tamak kuasa dan gila wanita menumbangkan kerajaan-kerajaan besar Umaiyah, Abbasiah dan Uthmaniah. Walaupun sistem pemerintahan moden jauh berbeza daripada apa yang diamalkan oleh masyarakat dahulu, tetapi bahaya yang serupa masih menjadi ancaman bagi umat Islam.

Maknanya kalau dahulu tamadun dan kerajaan Islam jatuh apabila mereka yang berkuasa, daripada khalifah hinggalah kepada pegawai-pegawainya membuat keputusan bukan berdasarkan kepada keadilan tetapi atas sogokan wang, maka ia menjadi politik wang yang akhirnya menumbangkan kerajaan-kerajaan terdahulu.

Sesungguhnya, baik pada zaman dahulu atau pun sekarang, kekuasaan merupakan amanah yang berat, bukan saja dipikul oleh khalifah tetapi pegawai-pegawainya yang dilantik. Sistem pemerintahan moden hari ini telah memperkenalkan pelbagai kaedah dan peraturan untuk menjadikan kuasa yang dipegang mencerminkannya sebagai amanah rakyat.

Justeru, sistem pemerintahan demokrasi yang meletakkan kuasa di tangan rakyat adalah memenuhi idealisme tamadun yang dikehendaki Islam. Maka, gagasan Islam Hadhari yang meletakkan kerajaan adil dan beramanah sebagai salah satu daripada 10 prinsip akan menuntut supaya politik dengan menggunakan wang secara menyeleweng tidak ada tempat dalam pembinaan tamadun.

Maka, asas kepada politik yang bersih dalam sistem demokrasi terletak pada parti-parti politik. Mereka harus bebas daripada politik wang, gila kuasa, rasuah, fitnah politik, nepotisme, tamak kuasa dan gila wanita. Jika tidak, adalah mudah untuk difahami bahawa cita-cita Islam Hadhari tidak akan tercapai kerana salah satu prinsipnya adalah masyarakat berbudaya dan bermoral.

Tetapi adakah aspirasi ini mustahil untuk dicapai kerana ia terlalu ideal? Adakah Islam Hadhari itu terlalu ideal? Dengan melihat bahawa politik wang dan segala amalan-amalan buruk itu tidak dapat dibasmi kerana sifat manusia yang normal dengan mempunyai rasa tamak, mahukan kuasa dengan menggunakan wang serta wanita bagi lelaki.

Dalam hal ini, ada baiknya melihat ajaran Islam dan hubungannya dengan tamadun. Islam merupakan suatu gerakan moral, bermula di Mekah, menjadi negara di Madinah dan akhirnya membina tamadun di Damsyik, Baghdad, Kordova, Kaherah, dan Istanbul.

Dalam hal ini, jika melihat perjalanan sejarah tamadun Islam itu, dapat disaksikan keupayaan manusia untuk bangkit mencapai kecemerlangan hingga membawa kegemilangan kepada umat Islam. Begitu juga dapat disaksikan bagaimana kelemahan manusia yang membawa amalan-amalan buruk dalam politik merupakan sebahagian sifat biasa dan akhirnya meruntuhkan tamadun,

Kebangkitan akhlak yang dirintis oleh Rasulullah s.a.w di Mekah telah membuktikan manusia mampu keluar daripada kedudukan tidak berbudaya dan ia boleh dilaksanakan, walaupun tentunya memerlukan perubahan mental dan seterusnya membangun diri bagi membina tamadun.

Sememangnya dalam perkiraan akhir, sebarang perubahan terletak pada kehendak dan usaha individu bagi menentukan jalan untuk mengelak daripada terjebak ke dalam amalan-amalan buruk dalam berpolitik. Bagaimanapun jika melihat sejarah dakwah Rasulullah s.a.w di Mekah dan Madinah, tajdid atau pembaharuan perlu dilakukan secara penglibatan masyarakat. Perkara ini pula memerlukan tindakan secara kolektif melalui jemaah. Sama ada jemaah dalam bentuk bilangan yang kecil atau angkatan yang besar. Jika dalam bentuk angkatan yang besar, maka diperlukan jemaah yang kecil di dalamnya untuk menggerakkan pembaharuan.

Sementara mana-mana jemaah bagi sesuatu pembaharuan pula memerlukan kepimpinan dengan pengikut yang berkesan untuk mencapai matlamat politik yang dikehendaki. Jika dapat difahami proses ini, maka akan disedari bahawa idealisme Islam khususnya dalam aspirasi Islam Hadhari dapat dicapai. Sememangnya kepimpinan Rasulullah s.a.w tidak dapat ditandingi oleh sesiapa, Kemampuan baginda memberi kepimpinan yang unggul telah membawa kejayaan Islam sehingga ke hari ini.

Tetapi Rasulullah s.a.w telah mewariskan ajaran baginda, baik dalam bentuk al-Quran dan Sunnah mahupun pemahaman oleh para pemikir Islam turun temurun sehingga hari ini yang mampu membantu umat Islam, dan manusia keseluruhannya mencapai ketamadunan berbudaya dan bermoral.

Maknanya kejayaan Islam juga bersandarkan kepada keupayaan kepimpinan pewarisnya bukan saja daripada Khalifah Ar-Rasyidin, Umaiyah, Abbasiah dan Uthmaniah tetapi juga pemimpin-pemimpin pejuang kemerdekaan dan juga selepas negara mencapai kemerdekaan dan berada dalam zaman pembangunan.

Dalam mendorong para pemimpin supaya melaksanakan pemerintahan yang adil dan amanah, peranan pengikut amat penting. Selain itu rakyat dan masyarakat juga mampu mencorakkan jalan mana yang akan menjadi pilihan pemimpin mereka. Lebih-lebih lagi pada zaman ini apabila pemerintahan dilakukan dalam bentuk demokrasi.

Maka, perjuangan bagi pembersihan dalam amalan berpolitik dapat dilakukan melalui kesedaran umum tentang pentingnya politik bersih daripada perkara-perkara baru. Di peringkat parti, jika ahli-ahli parti berkenaan mempunyai kesedaran tinggi dalam hal ini, mereka bukan saja menghindarkan diri daripada korupsi politik tetapi menolak pemimpin yang berbuat begitu.

Di sinilah terletaknya kepentingan pada kesedaran di kalangan masyarakat bagi menolak politik wang. Tentunya kesedaran memerlukan pendidikan yang berpanjangan dan berterusan. Maka pada keseluruhan, gerakan Islam Hadhari juga pasti merangkumi juga usaha membanteras politik wang dan rasuah.

December 4, 2008.

p/s: Aku sedang membayangkan sekiranya artikel ini dibaca oleh orang-orang tua di kampung-kampung. Sure susah nak faham apa kehendak Islam dan apa kehendak Islam Hadhari.

1 comment:

Pakcik Botak said...

Akhirnya Amdang81 bersuara vokal......sudah lama sejuk kini panas semula.