01 January 2009

Kuala Terengganu: Menang Bonus, Kalah Tiada Apa-Apa.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Siapa calon?" Soalan yang biasa diulang-ulang kembali.Justify Full
"Malam ini Tok Guru (Presiden PAS) umum" Jawab aku.

"Ada harapan ke PAS?" Soalan lagi.

"Ada" Jawapan yang rasanya tidak perlu dijawap pun.

"Agak-agak susah ke nak kalahkan Wan Farid?" Soalan camni pun ada.

"Kita buat kerja je. Nak bagi menang dan kalah tu bukan urusan kita." Jawapan yang mesti buat si penanya sedikit bengang. Biarkanlah dia.

"Kalu si A jadi calon, tentu harapan PAS menang tinggi" Lain macam je bunyi.

"Penyokong PAS undi PAS bukan kerana calon sangat. Tetapi kerana yakin dengan perjuangan. Calon tu sebagai alat sahaja." Betul ke kata-kata aku ni aku bertanya dalam diri.

"Ada ura-ura yang tak suka si B jadi calon". Ni usikan lagi.

"Kalu tak suka kerana si B pelaku maksiat, kaki rasuah, jahat dan sebagainya oklah jika tak suka." Aku membalas. Diam kelihatan termenung.

"Tapi, ramai orang bawah kata ini dan itu tentang dia." Minta kepastian kot.

"Kadang-kala ada yang kata itu dan ini tentang calon, tapi bila undi tetap pilih parti." Aku pula membuat andaian.

"Masalahnya bila orang atas pagar" Nadanya mendatar.

"Hmmm. Apapun aku percaya keputusan pimpinan malam ni sudah yang terbaik. Sama-sama kita tunggu. Aku menenangkan suasana.

"Pada aku, PAS boleh menang. InsyaAllah!" Dia mula bersemangat.

"Ini kerusi BN. PAS kalah tiada apa-apa. Menang itu bonus. Nak melihat mood rakyat yang terkena tsunami politik di Terengganu, hanya pengundi Cina dan India sahaja yang perlu difokuskan. Pengundi Melayu aku rasa tetap sama." Aku cuba menutup bicara dengan suatu andaian.

Aku rasakan andaian aku itu berasas. Walaupun Pakatan Rakyat memerintah 5 negeri, namun di Terengganu aku tidak melihat suatu gelombang rakyat ke arah menyokong PR. Pengundi Cina dan India, itu sesuatu yang amat asing bagi aku. Namun PR ini akan menjawab semuanya.

"Tiada mood Permatang Pauh?" Soalan yang lazim juga ditanya.

"Agak jauh dari sini. Lebuh raya pun belum siap." Aku jawab apa yang aku nampak.

Aku malas mengulas selagi calon sebenarnya belum diumumkan. Meh sama-sama kita ke Stadium Negeri malam ni!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks