08 May 2008

Siapa Paling Tidak Cerdik: Mohd Shaid, TV3 atau PDRM?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Melayan orang gila boleh membuatkan kita menjadi gila". Itu antara kata-kata yang selalu diulang oleh orang yang mengaku waras bila berdepan dengan orang gila. Namun pada aku, orang gila itu sewajarnya dijauhi kerana kita mudah mengecamnya dengan pakaian dan sikapnya yang sememangnya pelik.

Berdepan dengan manusia yang TIDAK CERDIK sebenarnya lebih bahaya. Bahaya itu bilamana puak-puak tidak cerdik itu bergabung dan cuba berlagak cerdik. Aku petik sedikit Buletin Utama malam tadi untuk dinilai bersama.

video

Walaupun lulusan universiti, Mohd Shaid tidak boleh dikatakan cerdik kerana telah bertindak tidak cerdik. Membuat laporan polis terhadap manifesto Pakatan Rakyat di Selangor sekadar mencari publisiti murahan. Sungguh murahan dan langsung tidak cerdik!. Memalukan lulusan UiTM je.

Begitu juga penilaian aku terhadap TV3 yang menyiarkan berita tidak cerdik itu sebagai berita keduanya pada malam tadi. Aku tidak nampak langsung nilai keutamaan pada berita sebegitu rupa. Apakah Buletin Utama sudah menjadi rancangan Melody?

Pihak Polis pula yang menerima laporan tersebut terus menjalankan siasatan dan dikatakan masih menjalankan siasatan. Tiada kes lainkah negara kita ini sehingga laporan polis yang sebegitu rupa mahu diambil perhatian oleh polis?

Aku rasa cukuplah jika dikatakan sekadar menerima laporan sahaja. Kesungguhan menjalankan siasatan terhadap kes-kes sebegini juga menampakkan sikap polis yang dicucuk hidungnya oleh pemerintah.

Tidak cerdik! Sungguh tidak cerdik mereka-mereka ini. Mahu rasanya kasihankan mereka ini, terutamanya si Mohd Shaid itu. Namun, orang yang tidak cerdik bercampur sombong sebegini bukan senang diajar. Jika ditegur, kita pula dikatakan salah. Kesian.

Masalahnya, orang-orang berpakaian kemas itu dilihat cerdik pada pandangan umum masyarakat (bagi sesetengah golongan tidak cerdik). Jika mereka yang tidak cerdik ini pakaiannya sama seperti orang gila, sudah tentu kita tidak sukar menasihati orang ramai dari menjauhi mereka. Tetapi bilamana lagak mereka bagus, pakaian kemas, berkereta mewah dan besar pula, sudah tentu sukar kita membezakan. Hanya jauhari yang mengenal manikam.

Jika aku ditanya, antara Mohd Shaid, TV3 dan Polis siapakah yang paling cerdik, sudah tentu aku sukar menilainya memandangkan aku hanya tahu Mohd Syahid itu lulusan UiTM tanpa disebut bidang dan pengajiannya. TV3 dan PDRM sudah tentu sukar dinilai kecerdikan mereka.

Tetapi jika ditanya antara mereka siapa paling tidak cerdik, aku suka membungkus ketiga-tiga mereka dalam satu bungkusan dan melabelkan TIDAK CERDIK! sambil mencampakkannya ke tempat kitar semula. Semoga ketiga-tiganya sedar atas sikap tidak cerdik mereka itu.

Apakah penilaian anda sebaliknya??

link petikan Utusan pasal laporan Mohd Shaid. KLIK.

Wallahua'lam.

1 comments:

biskutliat said...

dam, kawan aku tanya.. kita keje ngan kerajaan BN tetapi x sokong BN. benci BN, nape hukum gaji kita? sedangkan kita tahu BN menghalalkan arak dan judi dalam malaysia. mungkin gaji kita sedikit sebanyak bercampur dgn duit haram tu. gane pendapat mung dam?

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks