13 May 2008

Boleh ke kerja dengan Umno / BN?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku cuba kongsi satu persoalan yang ditimbulkan oleh seorang pengunjung blog ini. Mulanya aku merasakan malas juga menjawab persoalan ini kerana jauh dari bidang aku. Namun, aku cuba menjawab dari pandangan seorang ustaz yang pernah memberi pendapat dalam bab ni. Apapun, jawapan sahih dari ustaz berkenaan aku dah lupa. Aku cuma cuba-cuba ingat kembali. Kalu ada salah dan pendapat lain dialu-alukan la. Sekadar yang ingat...

At 10 May, 2008, Anonymous biskutliat said…

dam, kawan aku tanya.. kita keje ngan kerajaan BN tetapi x sokong BN. benci BN, nape hukum gaji kita? sedangkan kita tahu BN menghalalkan arak dan judi dalam malaysia. mungkin gaji kita sedikit sebanyak bercampur dgn duit haram tu. gane pendapat mung dam?

Sesuka hati dia je panggil aku DAM. Ingat aku Dam Aji ke? Hehehhe.

Ustaz tu jawab tak apa.

Pendapat aku pun tak apa. Kerajaan hak rakyat, bukan hak parti mana-mana. Parti tu hanya diberi kuasa untuk memerintah.

Ustaz tu bg pendapat, hukum kerja makan gaji ni harus je. Harus sebagaimana kerja-kerja lain untuk mencari nafkah. Itu hukum kerja makan gaji. Walau siapa majikan sekalipun samada kerajaan memerintah itu Pas, Umno, Melayu, Cina mahupun Amerika.

Tak perlu timbul soal sokong kerajaan ke tak. Cuba bayangkan jika kita tinggal di Amerika, takkan langsung tak boleh kerja sebab Amerika tu kita kata kafir? Sedangkan kerajaan Amerika tu lagi la ntah apa-apa sumber pendapatan yang mereka ada.

Aku pernah ditegur kerana tidak mahu kerja dengan kerajaan. Alasan aku terdedah kepada banyak benda tak baik dan terdedah kepada sumber rezeki yang tidak baik seperti rasuah, salahguna kuasa dan sebagainya.

Rupa-rupanya Imam Hassan Al-Banna pernah menyebut tentang kerja makan gaji dengan kerajaan ni dulu-dulu. Aku lupa buku apa. Kerja dengan kerajaan memang tidak digalakkan. Namun, adalah lebih baik sekiranya jika kita merasakan dengan memegang sesuatu jawatan / tugas di sana, kita dapat mengawal suasana dari bertambah teruk.

Mungkin jika mereka yang tiada fikrah Islam memegang sesuatu jawatan, maka setiap keputusan / aktiviti yang bakal direncana juga tiada nilai Islam. Maka, boleh la diadakan majlis tarian, karaoke, joget lambak dan sebagainya. Begitu juga dengan dasar muamalat yang akan berlaku seharian.

Namun, dengan kita yang mempunyai kefahaman tentang Islam memegang jawatan itu, maka kita akan berjaya mengawal suasana yang ada tu, maka di situ la letaknya keharusan untuk menerima jawatan tersebut. Mungkin kita menukar akaun bank dari konvensional kepada yang lebih islamik dan sebagainya.

Gitu la lebih kurang yang aku ingat.

Kadang-kadang, kita tengok si A tu baik je. Tapi kenapa la kerja jadi Polis. Kerja yang tersangat-sangat la aku minta jauh keturunan aku dari menceburinya. Namun, mungkin di situ la letaknya kebaikan si A tadi menjadi polis. Maka, dengan dia jadi Polis dan tidak mengamalkan rasuah, ugut dan halalkan maksiat, maka ada la polis yang baik dalam banyak-banyak polis yang tidak baik itu.

Namun, jika yang bersama Umno atau bekerja untuk Umno secara langsung, aku berpendapat ianya berbeza dengan hukum kerja dengan kerajaan. Aku lebih cenderung mengatakan ini lebih teruk dari kerja dengan kerajaan walaupun mungkin ada yang berniat mahu mengubah dari dalam.

Wallahua'lam.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks