18 May 2008

Selamat Hari Guru!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Alamak! aku dah terlepas 2 hari nak wish selamat Hari Guru kat sumer guru-guru aku. Apa nak buat, pada tarikh 16 Mei tu aku ada program besar yang perlu dihandle. Jadi semalam adalah hari rehat merayakan selesainya program tersebut yang tidak berapa berjaya.

Cikgu masa tadika dulu-dulu sekarang dah tak jadi cikgu. Nama dia Cikgu Esah. Nama betul mana nak tahu sebab zaman budak-budak dulu tahu panggil cikgu je. Dengan tukang masak kat tadika tu pun aku panggil cikgu.

Cikgu sekolah rendah pula yang best dan masih aku ingat Cikgu Latifah, Cikgu Midah (sekarang pensyarah kot?), Cikgu Wan Marzuniah (aku kena rotan dengan dia sebab tak siap kerja sekolah), Cikgu Baharudin (muka garang), Cikgu Fauzi (muka garang gak, tapi bila aku darjah 6 selamba je aku gurau-gurau dengan dia).

Cikgu Mat Jin (Guru Besar sampai mati kot, hehehe), Cikgu Norizan (cikgu math yang baik), Cikgu Ruzhan (Cikgu BM yang pandai melukis), Cikgu Syukri (Cikgu yang pernah aku dendam dengan dia sebab denda aku depan kelas sampai aku menangis. Malu la nangis depan budak pompuan! Huhuhuh)

Cikgu Ravi dan Siva (Cikgu BI), Cikgu Rais (Cikgu BI dan guru pengakap. Antara cikgu BI aku yang best dan membuat aku minat dengan BI), Ustazah Wan Zubaidah (ustazah seluar jeans. Heheheh. Camne la ustazah yang kecik ni sekarang), Cikgu Hanafi (Thanks hadiahkan aku tafsir tu, sampai sekarang masih ada), Cikgu Shahril Hj Liwangsa (Cikgu praktikal dari sarawak yang suka naik basikal racing. Aku selalu la baik dengan dia sebab nak naik basikal dia).

Cikgu Zulkifle (merangkap abang angkat la waktu tu. Heheh. Abis student jeles ngan aku), Ustaz Ibrahim (ustaz yang sporting dan baik. Ingat lagi waktu aku gagap-gagap baca lafaz niat Solat Maghrib masa darjah 3. Hehehe).

Semuanya best dan ada nilaian tersendiri pada aku. Guru-guru di sekolah rendah ini pada aku berperanan memberi tunjuk ajar yang tidak sedikit khususnya dalam mendedah aku kepada alam seorang pelajar.

Guru-guru sekolah menengah pula Ustazah Fatimah (ustazah bahasa arab yang tegas walaupun berperwatakan lembut), Ustazah Zaleha (ustazah Quran Sunnah yang banyak pro kepada budak lelaki pada aku. Agaknya sebab budak lelaki kelas aku baik-baik kot. Hahaha), Cikgu Halim Koh (cikgu math yang selalu pulas pusat aku dan suruh aku berdiri luar kelas sebab tidak siapkan sifir dan latihan), Cikgu Syed Anuar (Cikgu yang paling tidak suka diam), Ustaz Rosli (Matanya menakutkan kami pelajar asrama).

Ustaz Ibrahim (Ustaz yang lembut dan sesekali menegur memang buat aku takut. Pernah sekali kena rotan dalam bilik guru kerana ponteng kelas), Arwah Ustaz Wan (tergiang-giang bacaan Surah Ar-Rahman yang dibacanya dalam solat), Arwah Ustaz Soufi (banyaknya dosa aku dengan dia dulu-dulu walaupun sekejap bersama. Semoga dia memaafkan muridnya yang nakal ini), Ustaz Nawawi (Pengetua yang selalu datang ketuk pintu bilik kejut Subuh. Memang rasa bersalah sangat kalu dah ustaz datang kejut Subuh. Huhuhu).

Teacher Salmi (akhirnya aku dapat 5 untuk BI dalam SPM. Rekod tu. hehehhe), Cikgu Hendon, Cikgu Hassan dan Isteri, Cikgu Arifin, Cikgu Mohamad (Cikgu sains yang ada mengajar secara langsung atau tidak), Tidak lupa juga Cikgu Zaleha (Bersungguh ajar kami add Math. Satu ketika kami pernah fail sekelas. Namun lembut je dia tegur. Tapi aku sampai ke akhir tidak minat add Math. Huhuhu), Cikgu Mazni (bersuara halus je. Cikgu akaun yang penyabar dengan kami yang bising dalam kelas).

Ustazah Maznah (ngajar arabic), Ustazah Wan Fatimah (PK yang agak serius walaupun bersifat sedikit keibuan), Cikgu Mahasan (Kaunselor yang selalu agak sibuk), Cikgu Syed Omar (ajar bertukang mesti kami tak tidur. Tapi kalu kelas, sure kami tidur), Cikgu Zul (bertindak semacam guru disiplin. Tegas gak. Nasib baik aku ni tak nakal. So, tak pernah ada kes dengan dia. Heheh)

Masa kat kampus lak, Encik Jamal (Lecturer balik dari Jepun, speaking pun mcm jepun), Puan Norazah (aku repeat paper dia. Huhuhu), Puan Azmi, Ustaz Wan Sanusi (HEP), Ustaz Zul, Ustaz Zaid (Antara ustaz-ustaz yang biasa dengan Masjid), Hajah Rohana (Lecturer Stat), Puan Fadilah (Aku drop paper dia sebab dia cabar aku. Huhuh), Tuan Hj Ahmad (Lecturer yang best dan baik. Selalu support usrah kitorang)

Ada ramai lagi yang aku x sempat nak sebut. Semuanya mendidik aku secara langsung mahupun tidak. Terutamanya mak dan ayah yang selamanya menjadi guru dan rujukan aku. Tidak lupa kepada Cikgu Jue yang sentiasa bersama aku. Memberi tunjuk ajar dan menjadi teman hidup yang sangat membahagiakan.

Selamat Hari Guru! Semoga kalian semua berbahgia.

Wallahua'lam.

No comments: