13 May 2008

UMNO Masih Kuat : Rosol

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Petikan akhbar Sinar Harian.

KUALA TERENGGANU - UMNO Terengganu menafikan bahawa wujudnya perpecahan serius melibatkankan pemimpin utama dalam parti itu, selepas tercetusnya krisis pelantikan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang menggantikan Datuk Seri Idris Jusoh, sebaik sahaja berakhirnya Pilihan Raya Umum ke-12 baru-baru ini.

Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu, Datuk Rosol Wahid berkata, sehingga ini beliau tidak nampak berlakunya sebarang perpecahan antara rakan pemimpin yang lain dan menganggap ia sebagai satu dakwaan tidak berasas.

“Sebenarnya UMNO Terengganu masih lagi kuat, sama seperti dulu,” ulasnya kepada Sinar Harian, ketika dihubungi, semalam.

Rosol memberitahu demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan wujudnya perpecahan antara pemimpin UMNO Terengganu, menyebabkan parti itu masih gagal mengadakan Mesyuarat Perhubungan sejak berakhirnya pilihan raya umum lalu.

Mengulas lanjut mengenai perkara itu, Rosol memberitahu, pihaknya masih belum membuat keputusan berhubung mesyuarat tersebut kerana ia akan diputuskan sendiri oleh Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri yang kini masih dipegang oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Idris Jusoh.

“Beliau (Idris) yang berhak memutuskan tarikh sebenar mesyuarat berkenaan dan sehingga kini saya masih belum menerima apa-apa arahan daripada beliau mengenai perkara itu,” ujarnya.

Menurut Rosol, pada kebiasaannya Mesyuarat Perhubungan diadakan sebulan selepas pilihan raya umum, tetapi kini setelah dua bulan proses pilihan raya umum berlalu, ia masih belum diadakan.

Ditanya sama ada perkara ini menjejaskan pentadbiran dan perancangan UMNO sendiri beliau memberitahu, ia langsung tidak menggugat perjalanan parti dan pihaknya juga tidak menerima sebarang desakan daripada pemimpin serta anggota UMNO.

“UMNO Terengganu masih lagi sama seperti dulu dan kita akan meneruskan usaha serta strategi untuk berjuang demi kepentingan rakyat selain membantu mereka meraih kehidupan lebih baik dalam segenap segi,” ujarnya.

Mengulas mengenai ulang tahun UMNO ke-62 yang disambut semalam, bekas Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri itu berkata, UMNO masih lagi relevan untuk semua masyarakat Melayu di negara ini walaupun sudah lebih enam dekad berlalu.

Beliau berkata, dalam tempoh berkenaan UMNO ternyata berjaya membawa banyak perubahan kepada rakyat dan negara termasuk kewujudan lebuh raya sebagai laluan perhubungan dan pelbagai dasar ekonomi ke arah meningkatkan taraf hidup rakyat.

“Oleh itu, sempena ulang tahun UMNO ini saya berharap pemimpin akan melaksanakan tugas mereka dengan lebih baik. Jangan bertengkar dan bergaduh sesama sendiri kerana rakyat yang akan menjadi mangsa.

“Kasihani rakyat terutama mereka yang tinggal di kampung kerana tidak pernah mengenal erti penat lelah dalam berjuang untuk parti,” katanya.

No comments: