01 April 2008

Filem Fitna: Boikot atau Penjelasan?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam seorang sahabat lama di kampus menegur menerusi YM dan meminta aku menukilkan suatu artikel berkenaan Filem Fitna. Aku menolak dengan meminta suaminya sahaja yang menulis sedikit berkenaan filem tersebut. Suaminya ustaz, aku ni sesekali sahaja dipanggil ustaz. Aku pun segan dengan panggilan berkenaan yang tidak secocok dengan aku yang agak nakal.

Semalam juga aku sempat ke Sabasun. Banyak barang dapur yang sudah kehabisan. Hanya ada sardin satu tin. Aku kurang makan makanan segera kecuali terpaksa dan terlalu malas. Menariknya bila tiba di sana, petugas Sabasun sedang memasang keratan akhbar semalam berkenaan kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad yang menyeru boikot terhadap barangan keluaran negara tersebut.

Keratan akhbar tersebut diletakkan betul-betul pada susunan barangan Ducth Lady. Aku tidak sempat melihat ruangan lain yang turut memuatkan barangan dari negara Belanda yang terdapat dalam kedai berkenaan. Antara barangan lain keluaran Belanda adalah minyak Shell, susu Dutch Lady, barangan elektrik Philips, coklat Forrero Roche, insurans ING, teh Lipton, perisa makanan Knor dan cecair mandian Dove. Apapun, Tahniah Sabasun kerana memulakan sesuatu yang baik!

Pada penelitian aku, filem yang lebih bersifat dokumentari itu perlu dijawab dan diberi penjelasan maksud sebenar ayat dan sebab turunnya ayat berkenaan. Di sinilah aku merujuk kepada perlunya seorang ustaz ataupun yang lebih mendalam ilmunya tentang perihal ini.

Jika kita sekadar mengutuk si Geert Wilders celaka itu tanpa menjelaskan maksud sebenar ayat yang dirujuk itu, kita seolah-olah sekadar menafikan, tetapi tidak menjawab persoalan yang ditimbulkan kepada umum.

Contohnya sebahagian ayat 60 Surah Al-Anfaal yang dirujuk dalam dokumentari berkenaan:

"Dan persiapkanlah dengan segala kemampuan untuk menghadapi mereka dengan kekuatan yang kamu miliki dan dari pasukan berkuda yang dapat menggentarkan musuh Allah, musuhmu..."

Ayat ini diambil sebahagian dan digambarkan pula dengan tragedi 11 September. Seolah-olah Islam menghalalkan perbuatan 11 September itu.

Sedangkan sehingga hari ini masih tidak dibuktikan siapa pesalah atau individu yang benar-benar terlibat dalam tragedi ini. Cuma yang timbul adalah pelbagai persoalan adakah insiden itu benar berlaku seperti mana dakwaan Amerika atau tragedi ini merupakan satu dari siri 'lakonan' sepertimana yang cuba didedahkan oleh beberapa pihak. KLIK.

Sepatutnya ayat itu perlu dilihat secara keseluruhan dan dilihat kepada sebab musabab turunnya ayat berkenaan. Di sana kita akan tahu orang yang bagaimanakah yang mesti diperangi, dan apakah pula batasan atau penyebab musuh itu boleh dimaafkan. Penerangan sebegini aku rasa perlu dan wajar dilakukan juga manerusi internet.

Jika ayat 60 surah Al-Anfaal itu dilihat kepada ayat sebelumnya iaitu ayat 55, 56, 57, 58 dan 59 sudah tentu pemahaman kita terhadap 'memerangi' musuh sebenarnya bukanlah boleh dilakukan sewenang-wenangnya. Jika ayat 60 itu disambung pula dengan beberapa ayat kemudiannya, maka di situ terletak kemaafan dan pengecualian bagi mereka yang perlu diperangi.

Aku tidak berniat mengupas panjang. Namun aku suka mulakan bagi melontarkan pandangan ini untuk para ustaz dan alim ulama' yang lain mengupasnya dengan lebih cantik dan baik lagi. Malah memperbetulkan tulisan aku ini supaya selari dan mencapai maksud sebenar.

Wallahua'lam

No comments: