01 April 2008

Mari belajar bahasa Tranung.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pernah baca blog Awang Goneng (AG)? kecek-kecek nama blognya. Orang Tranung asli la kiranya dia tuu. Apa yang aku nak kongsi adalah kisah yang dimuatkan dalam blog AG pasal video youtube Mat Said. Video mana lagi kalu bukan video ajak gocoh tu. Berikut adalah ulasan AG pasal video tersebut. Korang cuba baca dulu dah fahamkan, kalu tak faham jugak, nanti aku cuba buka kamus untuk explain.

Dalam TKO, Ibrahim Baba menamakan posting ini sebagai Gurindam Awang Goneng.

Bila mung bbalöh denge orang Pah ddalang Dèwang
Mung napök betol macang anök Teganung hanelang,
Bèkèng denge mmusang, mung dok ddiri ccacang
Yang di Pertua dök kata apa, gamök oh dia hèrang
Orang Pah bila tèngok mmata mung dok cerlöng
Basöh jjerok seluör dalang, rasa macang nök nnölöng
Mung kata dia peranga macang sètang, pé’é nnatang
Géng-géng mung pong tepok meja ddegung ddegang
Sokong mung anok Teganung betollah anök jatang
Bila aku tengok tu aku teringak masa sekölöh
Lepah nngaji petang-petang masok rök ajök ggöcöh
Aku suka mung hidop balik warisang kita hök lama
Orang le ning dök panda döh nök wak ggitu serema.
Mung kata dia paka sökök tapi peranga macang Sètang
Mung kata dia kata je gèntelmèng tapi dia dök setarang
Lepah tu mung ajök orang Pah ggöcöh lluör Dèwang
Aku pong tepok tangang tèngok mung anök jatang
Tapi filem habih derah ddö'öh, dök sapa penghabisang.
Gamök öh mung gi cari rumöh dia di Wakah Ppelang
Gi tago denge batu, kalu dia ada pong döh kena tang,
Orang apa macang ggining, ajök ggöcöh tak mboh setarang
Dia gi nnusuk derumöh Haji Hadi di cerök bandör Marang.
Ggitulah hök kita nök sangak di Teganu kita jamang le ning
Kita hidopkang tabèak lama, dök payöh tertib terning
Ggömö gguling bating, ddegung degang bbira dinding
Naik semangak tèngök mung lèk-lèk macang pahlawang
Kalulah dulu mung yang kita hantör gi ke negeri Pahang
Tentu Teganu menang, Tong Teja jadi bining Panji Alang:
Tapi döh nök wak guana nök kata setarang!

Pah tu bila negeri Teganung bising bbangör takdök menteri
Kami pong rama-rama beratang tengök laporang hök di TV
Aku kkejuk tèngök mung paka sökök, surak watikah pong diberi
Yay, mölèk döh mung pulök jadi orang besör ddalang nègeri
Bila bbahah di Dèwang habih lah orang Pah tembör lari
Sebab mung bèkèng, gèntelmèng, paka sökök pulök le ni.

faham tak? Hehehhe. Sesiapa yang sudi terjemah secara bebas?

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks