14 February 2008

Dato' Che Mat Jusoh Mengamuk!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Seawal jam 5.30 pagi tadi aku menerima sms yang berbunyi " Dato Che Mat Jusoh acu senapang kepada petugas PAS yang pasang bendera dekat jalan depan rumah dia tadi!"

Dalam terpinga-pinga aku bangun membaca sms tersebut. Dalam muka belum berbasuh aku senyum. Isu panas nih. Mahu sambung sedikit lagi tidur sebelum menjelang Subuh, tiba-tiba dapat lagi satu SMS yang berbunyi "Dato Che Mat Jusoh mengamuk dan acu senapang kepada petugas PAS yang pasang bendera depan rumah dia. Tension la tu sebab tak leh jadi calon Batu Buruk"

Tak jadi sambung tidur dan bangun untuk siap-siap solat Subuh.

Tengahari ini sewaktu di opis tertunggu-tunggu juga ada maklumat lain yang diterima, namun tiada. Seorang kawang mengatakan akan dibuat laporan polis insiden berkenaan, tapi sehingga aku balik dari opis pun masih tidak ada sebarang berita mengenai laporan polis tersebut.

Cuma aku terima maklumat, MBKT pun turut mengamuk dengan mencabut bendera PAS di Bulatan Batu Bersurat. Asalnya bendera UMNO/ BN juga dipasang di situ, namun awal-awal pagi sudah ada beberapa puak UMNO yang membuka kembali. Rupa-rupanya mereka sudah mendapat arahan dari pihak atasan MBKT supaya membuka bendera mereka kerana MBKT bercadang membuang bendera PAS. Agaknya ada arahan kerana bendera PAS yang dipasang di situ cukup strategik.

Seorang sahabat yang mengikuti pertemuan parti-parti politik dan MBKT hari ini menceritakan suatu hal yang menarik juga semasa perbincangan dengan Datuk Bawasir. Datuk Bawasir menerangkan peraturan yang perlu dipatuhi semasa kempen berjalan nanti. Antaranya, diberi contoh, bendera PAS tidak boleh dipasang di DUN Bandar kerana PAS tidak bertanding di DUN Bandar. Maka hanya bendera PKR sahaja yang boleh dipasang.

Maka segera ada wakil dari PAS menegur Datuk Bawasir dengan mengingatkan bahawa PAS tetap boleh memasang bendera PAS di DUN Bandar. Ini kerana PAS bertanding di Parlimen Kuala Terengganu yang akan diwakili Mohamad Sabu, sedangkan DUN Bandar adalah sebahagian dari Parlimen Kuala Terengganu.

Bila dipersoal bendera umNOlah sebenarnya yang tidak boleh dipasang kerana umNO tidak bertanding satu kerusi pun di Malaysia ini, maka diberi alasan umNO parti berdaftar dan kompenan BN. Alahai Datuk Bawasir, baru 2 bulan dah pening. Ini baru jaga bandaraya sekangkang kera, kalu jaga bandar yang lagi besar tak tahu la jadi apa.

Seorang kawan semasa minum tengahari tadi bergurau mencabar MBKT mencabut bendera PAS di Pekan Batu Enam. Itu masih wilayah MBKT. Agaknya tak berani MBKT tu nak cabut bendera PAS di sana. Apapun, aku mahu tunggu dan lihat...

Video Bendera PAS di Bulatan Batu Bersurat sebelum ianya 'tersurat' oleh MBKT. KLIK.
------------------------------------------------

NOTA: Tulisan di atas sebelum ini terdapat sedikit KESILAPAN yang tidak disengajakan. Bagaimanapun, setelah menyedari dan dirujuk kembali kepada pemberi maklumat, maka aku dah perbetulkan. Harap Maaf atas segala KESILAPAN.

No comments: