20 November 2007

Tempurung Untuk Idris, Bantal Untuk Pak Lah

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ahad lalu (18 Nov), seharian Pak Lah berkunjung ke Terengganu atas program yang dinamakan Lawatan Kerja Sehari ke Terengganu. Seminggu sebelum kedatangan Pak Lah, tiada sebarang 'tanda-tanda' persiapan dilakukan kecuali bunting Majlis Jamuan Bersama Rakyat yang diadakan di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Budiman. Kerja-kerja lain dilihat dilakukan sehari sebelum kedatangan Pak Lah.

Seorang sahabat menyebut, kedatangan Pak Lah ke Terengganu kali ini bukanlah untuk merasmikan itu dan ini, tetapi untuk menghadiri mesyuarat khas UMNO Terengganu. Pak Lah dikatakan mahu memastikan sejauh mana persiapan UMNO Terengganu dalam menghadapi PRU-12 nanti sebelum berani mengumumkan tarikh Parlimen dibubarkan. Ini kerana Terengganu dilihat sebagai satu kayu ukur bagi sokongan kepada UMNO kerana pengundi di sini majoritinya adalah Melayu.

Dalam lawatan sehari itu, sesuatu yang menarik perhatian ramai dan media adalah bilamana Pak Lah dengan secara terbuka mencabar Deris Jusoh mengeluarkan golongan nelayan di Terengganu dari kemiskinan.

"Saya beri cabaran kepada Idris sebab nelayan di Terengganu dianggap kumpulan miskin," Kata Pak Lah dalam ucapan Perasmian Program Skim untuk Kesejahteraan Petani (Sutratani) di Kampung Telaga Papan, Setiu.

Pak Lah boleh dianggap lebih lunak dari Khir Toyo yang menghadiahkan penyapu bilamana secara halus memberitahu Deris Jusoh telah gagal memerintah Terengganu. Ini kerana Deris Jusoh gagal menjaga kebajikan rakyat sehingga kemiskinan di Terengganu jatuh ke tangga ke-2 selepas Sabah. Ini agak berbeza semasa PAS memerintah, kemiskinan Terengganu telah turun sehingga ke tangga keempat dalam masa 2 tahun pemerintahan sahaja.

Cabaran Pak Lah ini juga menunjukkan acara Monsoon Cup yang ideanya dari Pak Lah juga gagal membasmi kemiskinan terutamanya golongan nelayan. Ini kerana tidak banyak manfaat yang dapat diambil dari acara-acara yang diadakan dan lebih jelas menunjukkan suatu pembaziran dan salahguna kuasa dalam pengendalian acara yang menelan wang rakyat yang berjuta-juta itu.

Itu tidak termasuk beberapa projek mega yang dirancang secara begitu tergesa-gesa yang kononnya mahu mengeluarkan rakyat dari kemiskinan. Namun, sasaran peserta dan mereka yang mendapat keuntungan tidak lebih kepada kroni sahaja. Ini dapat dilihat dengan projek Zon Indusri Akuakultur (ZIA) di Sungai Como. Dirasmikan oleh Pak Lah awal tahun ini, tetapi sudah dikhabarkan mati dan sepi begitu sahaja.

Lawak pula bila melihat kenyataan balas Deris Jusoh bilamana menyahut cabaran itu dengan menjadikan 2010 sebagai tahun inflasi kemiskinan tegar. Ini tiada beza dari Pengerusi SPR yang sudah hampir expired mengeluarkan beberapa kenyataan yang agak ke depan walaupun tahu tempoh yang ada pada dirinya amat terhad. Itu secara tidak langsung dilihat mengeluarkan kenyataan bersifat 'lepas tangan' sahaja.

Sepatutnya Pak Lah hadiahkan sahaja tempurung kelapa kepada Deris Jusoh sebagai tanda kegagalan memerintah negeri kedua terkaya di Malaysia, tetapi gagal mengeluarkan rakyat dari belenggu kemiskinan. Namun, sudah tentu Pak Lah tidak berbuat demikian, kerana beliau akan dihadiahkan bantal oleh Deris Jusoh kerana beliau adalah mentor kepada MB Terengganu itu!

Klik untuk berita Projek ZIA.
lagi artikel projek ZIA.

Tak serik lagi ke kalu lagu ni gaya pemerintah kita?

nota: Gambar dari artikel Reformis Muda diambil dari TKO.

No comments: