07 November 2007

Bala diburu ‘api misteri’; YB ada anak luar nikah?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sebenarnya aku berniat menyusun email yang aku terima berkaitan dengan YB Nizam dengan penulisan sendiri, tetapi selepas mendapati tulisan yang sama telah diterbitkan di Buletinonline (maybe di hantar orang yang sama), maka aku tidak berniat meneruskan penulisan lain. Cukuplah aku copy artikel yang sama juga untuk dimuatkan di sini. Maka, hilanglah suspen yang dirancang itu. Hehehe

------------------------------------------------------------------------

Oleh :YB Pulau Tempurung

Pada suatu pagi minggu lepas, ketika sedang bersarapan dengan teman-teman di sebuah warung dekat Pasar Chukai. Tiba-tiba datanglah seorang kawan lama yang suatu ketika dahulu sama-sama belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Bandul Alam Shah, Kemasik, Kemaman. Wah! lama sungguh kami ‘dok’ (tidak) berjumpa dan rasanya tidak kurang dari 10 tahun. Macam mana ‘nok’ (hendak) jumpa dia (Shahbery) bukan nama sebenar duduk di Kampung Darat Air Putih dan aku pula duduk di Kampung Darat Kijal.

Sambil sarapan pagi kami berbual-bual ‘kosong’ serta ‘membelek’ surat khabar. Tumpuan kami semua tertumpu dengan satu laporan akhbar berkenaan tentang cerita rumah seorang wakil rakyat iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Air Putih (N.32), Wan Ahmad Nizam Wan Abd. Hamid yang mengalami kebakaran. YB ‘Mat Nijam’ (gelaran popularnya) itu ditimpa musibah dengan berlaku kebakaran ‘misteri’

Aku terus membaca laporan itu dari A to Z untuk tahu apa cerita sebenar. Tapi yang peliknya aku tengok Shahbery ‘relex’ dan sekali-sekala tersenyum ‘kambing’. He!, engkau ni apa hal orang duduk baca kisah rumah YB terbakar engkau pula asyik tersenyum sahaja. Ini YB kampung engkaulah, apa cerita tolong bagi tahu kat kami semua.

“Aku ‘dok’ (tidak) terkejut dengan apa yang berlaku kepada dia (YB Mat Nijam) dan kawan-kawan dia dalam Umno serta orang kampung yang tahu cerita tentang ‘feel’ perangai dia pun tidak terkejut dengan berita itu”, kata Shahbery.

Katanya, kejadian yang menimpa YB Mat Nijam itu adalah ujian dari Allah SWT supaya segera bertaubat jika benar dia bersalah dan sedia bertanggungjawab, mohon maaf dan ‘berubah’. Aku dan teman-teman lain masih tidak berapa faham dengan apa yang dimaksudkan oleh Shahbery itu dan mahukan cerita yang lebih lanjut lagi. Aku minta dia (Shahbery) ‘perdetailkan’ sikit apa kesalahan yang YB itu pernah buat dan lakukan. Aku kenallah sikit-sikit tetapi tidak serapat bagaimana Shahbery kenal dengan YB Mat Nijam itu.

Latarbelakang Kejadian Api Misteri

Sebelum itu, aku hendak cerita dahulu latar belakang laporan akhbar harian yang menjadi ‘kitab’ rujukan yang ‘mutawattir’ dan mutlak bagi orang-orang Umno bukan sahaja di Kemaman tetapi juga orang Umno di negeri Terengganu dan seluruh Malaysia amnya. Akhbar KOSMO! 5 November lalu melaporkan, seorang wakil rakyat di Terengganu telah dihantui suatu kejadian misteri sejak awal Ramadan lalu dan kini sudah sampai ke pengetahauan para pemimpin Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri termasuk Menteri Besarnya, Dato’ Seri Idris Jusoh ‘pengasas’ Ulul Albab Islam Hadhari di Terengganu.

Yang Berhormat (YB), Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Hamid, 40, mengaku kepada KOSMO! Sudah berbelas-belas kali dia ‘diserang’ api misteri berkenaan sehingga menyebabkan dapur dan bilik tidur rumahnya mengalami kebakaran ‘kecil’. Lebih pelik lagi apabila ‘api’ seakan-akan mengikut jejak Ketua Pemuda Umno Bahagian kemaman itu ke mana sahaja beliau pergi dan gangguan itu termasuk ketika beliau menginap di sebuah hotel di Kuantan sebelum api tiba-tiba menyambar biliknya.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Exco Kebudayaan, Beliau, Sukan dan NGO negeri berkata serangan terbaru berlaku pada hari Khamis 1 November 2007 lalu di bilik di tingkat bawah rumahnya di Kemaman.

“Sudah banyak kali berlaku tetapi saya ketika ini sedang berubat dan membuat solat hajat setiap malam,” ujarnya kepada akhbar berkenaan. Apa yang menghairankan, katanya punca kebakaran tersebut tidak diketahui kerana ia berlaku walau pun pelbagai cara dilakukan termasuk memutuskan bekalan elektrik di rumahnya.

Sejak itu juga, beliau (YB Nijam) dan keluarganya tidak pernah tidur lena kerana bimbang jika rumahnya terbakar dan beberapa kali terpaksa ‘lari’ dari kediaman tersebut tetapi masih diekori oleh api misteri itu.

Kisah Peribadi YB

Sebenarnya, Shahbery memulakan ceritanya kejadian yang sedang dihadapi oleh YB Nijam itu kerana dosa-dosa dan kesalahan yang dilakukannya sejak bergelar ‘Yang Berhormat’. Semua orang Kemaman yang mengenali batang tubuh dia akan tahu bagaimana baik-buruknya ‘feel’ perangai YB Nijam ini.

“Saya bukan tidak kenal dia (Nizam), kami sama-sama satu sekolah walau pun dia lebih senior setahun dari saya. Dia pimpin Pemuda Umno Kemaman dan jadi wakil rakyat di tempat saya (Air Putih),” ujarnya.

Katanya, ‘Mat Nijam’ (YB) itu bernasib baik dari saya kerana dia jenis orang ‘ligat’ dan boleh ‘naik atas’ (jawatan) sebab pengaruh arwah ayahnya yang pernah menjadi Penghulu Kemasik dan Air Putih. Jika hendak harapkan kredibiliti ‘no way’ (takdok jalan) jadi ‘YB Cap Ayam’ bolehlah.

Menurutnya lagi, YB Mat Nijam seorang yang berperangai angkuh, sombong, suka cakap lepas, sikap ego, tidak hormati orang lebih tua, hina golongan ‘ustaz’ terutama orang PAS dan jenis suka kepada wanita dahi licin.

“Saya ni bukan orang PAS dan ahli PAS jauh sekali, tetapi saya tengok dia (Mat Nijam) berucap dalam sidang dewan yang disiarkan secara langsung di pejabat U-Best Umno sangat ‘meluat’.

“Dia boleh cakap ‘lepas-lepas’ dan hina pada seorang ulama’ macam Haji Hadi dan Harun Taib,” jelasnya kepada aku dan teman-teman di warung tersebut.Katanya, siapa dia (YB Mat Nijam) yang hendak hina orang dan adakah dia itu lebih baik dan lebih alim dari Tok Guru Haji Hadi itu. Menurutnya, orang macam dia (YB Mat Nijam) hendak hina orang sedangkan dia sendiri tidak bayar hutang orang dan gaji orang yang buat kerja untuk dia.

“Bila orang pergi jumpa dia untuk dapatkan bayaran itu, dia ‘tengking’ orang dan dia hina orang. Ini menyebabkan orang ‘sakit’ hati dan Tuhan balas dengan balasan di dunia ini dahulu secara ‘cash’.

“YB kena ingatlah, kalau atas dunia ini Tuhan sudah balas dengan api misteri…macam mana jika sudah mati tidak sempat taubat dan balasan di dalam kubur dan di akhirat kelak?,” soalnya.

Anak Luar Nikah?

Beliau menjelaskan lagi, dari cerita-cerita yang sedang popular di kalangan orang-orang Umno sendiri bahawa YB Mat Nijam itu ada mempunyai seorang anak ‘luar nikah’?.Katanya, jika betul bagai diperkatakan orang walau pun YB Mat Nijam itu cuba sembunyikan ‘nauzubillah’ dan dia tidak layak jadi pemimpin masyarakat.

Menurutnya, isu anak luar nikah, zina, arak, rasuah adalah amalan biasa bagi sesetengah pemimpin Umno dan pemimpin Barisan Nasional (BN). “Saya ada dengar khabar-khabar ‘angin’ di kalangan orang dalam Umno sendiri cakap, YB Mat Nijam itu ada kes anak luar nikah tetapi bukan di Malaysia tetapi di Indonesia.

“Orang sana (Indonesia) minta dia (YB Mat Nijam) bertanggungjawab tapi dia tidak mengaku. Jadi orang sana pun hantar bomoh sihirlah,” ujarnya. Katanya, tidak mahu percaya macam hendak percaya tetapi hendak percaya sangat takut-takut juga tidak benar.Tetapi, menurut Shahbery pemimpin Umno bila sudah ada pangkat dan jawatan dan hartawan semua itu boleh jadi dan lebih teruk lagi.

YB oh! YB..bertaubatlah sebelum terlambat

Lebih kurang dua jam kami duduk bersembang di warung tersebut dan masing-masing mula mahu beredar untuk ke destinasi masing-masing. Kotak fikirku mula bermain-main dikepala apakah benar apa yang telah diceritakan oleh temanku Shahbery tadi suatu hal yang sangat sensitif kepada umat Islam tetapi biasa bagi umat Umno/BN iaitu ‘YB Mat Nijam ada anak luar nikah’?

Apa pun kita semua tidak tahu kecuali tuan ampunya diri (YB Mat Nijam) sendiri yang tahu dan serba tahu akan hal-hal tersebut. Namun begitu, jika benar kisah itu aku nasihatkan YB Mat Nijam agar segeralah bertaubat kepada Tuhan serta kembali ke pangkal jalan dan sesungguhnya perjuangan Umno itu sesat lagi menyesatkan.

Bahkan, ajaran Islam Hadhari yang kamu ‘dokong’ itu yang diasas serta dipimpin oleh ‘Imam Abdullah Ahmad Badawi’ itu ‘menambahburuk’ lagi perjuangan kamu.

Badan YB Ada Magnet

Manakala, bagi menutup kepincangan tersebut dikeluarkan pula satu kenyataan dari Mantan Ketua Jabatan Geologi Universiti Malaya (UM), Prof. Madya Datuk Ali Hasan kononnya di dalam badan YB Mat Nijam itu ada ‘magnet’.

Jelas beliau, geselan cas besi pada badan mangsa dengan barangan yang tinggi kandungan besi boleh mewujudkan siri ‘bipolar’ di mana kuasa positif dan negatif bergabung menghasilkan tenaga. “Jadi tidak hairanlah kalau di mana sahaja beliau (YB Mat Nijam) pergi, terdapat percikan api kerana bahan itu tertarik dengan barangan di sekelilingnya,” ujarnya.

Pada pendapat akulah dalam hal ini, jika benar dalam badan YM Mat Nijam itu ada bahan magnet kenapa baru hari ini dan tidak dari dulu sebelum dia jadi YB atau orang hebat dalam Umno di Kemaman?

Kenapa tidak berlaku 24 jam sehari tetapi hanya berlaku lima kali dalam masa tiga bulan menurut laporan sebuah akhbar harian yang lain termasuk yang pernah disiarkan Harian Metro, baru-baru ini. Dahulu, YB Mat Nijam bukan main angkuh dan sombong meski pun hanya berjawatan Ketua Pemuda Umno Kemaman dan bagai tidak kenal dunia yang fana ini.

Hari ini, barulah YB Air Putih ini ‘kenal’ dengan solat hajat dan sebagainya untuk memohon keselamatan hidup di dunia agar dijauhi dari gangguan ‘api’ misteri dan bala.

YB jangan ingat dunia ini luas dan orang tidak tahu apa yang kita lakukan walau pun kejahatan sebesar zarah kerana Allah SWT itu Maha Kaya dan Maha MengetahuiNya.

Sebenarnya, kejadian itu mahu menyedarkan YB Mat Nijam agar kembali kepangkal jalan dan jika masih tidak berubah tunggulah akan kifarah Allah Taala yang lebih dahsyat, nauzubillah. Sekian, jumpa lagi.
-------------------------------------------------------------

Itu sahaja, nilailah sendiri..

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks