11 October 2007

Selamat Hari Raya!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Lagi 2 hari nak Raya, tapi saje nak ucap awal skit. Sebab esok lusa dah tak ramai online. Lagipun Hari Raya mana ada masa sangat nak buka internet. Jadi, aku mintak izin untuk buat ucapan ini lebih awal dari tarikh Hari Raya.

Ayat aku akan sama macam orang-orang lain yang juga buat ucapan Hari Raya. Ucapan yang kadang kala kalu masuk inbox email 'cemuih' nak baca. Kalu masuk dalam inbox sms henpon pun malas dah nak baca. Sebab apa, sama jer. Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin. Itu jer ayat yang sama dan membosankan.

Sungguh aku cakap ni. Cuba tengok sms yang akan diterima dan akan dihantar. Mesti pantun "ketupat rendang di atas para", tak pun pantun sms pengganti kad raya, atau pelbagai kemungkinan lagi yang sama dan sangat biasa. Tak ada feel langsung ucapan-ucapan raya ni jika menggunakan SMS atau E-card atau seumpamanya. Paling ditunggu pun SMS dari individu-individu tertentu yang memang ditunggu dan dinanti.

Jadi, seperti juga orang lain yang membosankan dengan ucapan yang membosankan itu, maka aku tambah kebosanan dan 'kecemuihan' kalian dengan aku mengucapkan "Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin" juga. sengihnampakgigisengihnampakgigi

Aku cuba juga mencari perkataan yang lain selain dari ucapan "Selamat hari Raya" ini, namun aku tidak mahu dilihat 'teruk' dengan mengucapkan Selamat Pengantin Baru atau Selamat Hari Lahir atau juga Selamat Hari Pekerja. Jadi, Selamat Hari Raya yang membosankan itu tetap juga aku sampaikan walaupun kalian sudah penat menerima ucapan selamat ini.

Apa boleh buat, dah memang nak raya, maka ucapan Selamat Hari Raya aja yang sesuai sempena raya ni.

Kesempatan yang ada ini, aku hulur tangan untuk disambut salam dan mohon dimaafkan. Jika salam kemaafan itu tidak disambut pun tidak mengapa asalkan kemaafan diberikan. Salam hanya sebagai satu 'tanda' penerimaan, namun apa yang terlintas di hati dan kemaafan dari hati yang tulus dan ikhlas itu yang penting.

Kesalahan aku banyak kan? Usik gurau, komen dan teguran yang kadangkala nakal dan sinis. Tak kurang juga yang dilihat agak keterlaluan pada sesetengah pihak yang 'terkena'. Apa boleh buat, aku cuba berkata benar walaupun pahit.

Kemaafan untuk kalian? InsyaAllah aku tidak pernah simpan dendam. Aku awal-awal lagi maafkan segala kesalahan dan kesilapan sepanjang mengenali, bersama, bergurau senda, usik mengusik, kutuk mengutuk dan sebagainya. Pada aku, sebarang komen kalian adalah betul dan benar mengikut apa yang kalian luahkan. Namun, sebagai yang berakal dan punya alasan, aku juga punya jawapan dan dalil tersendiri. Jadi, tiada apa yang perlu dirisaukan. 0 - 0 dah harapnya.

Jika ini merupakan posting terakhir dalam hidup aku, aku harap kalian dapat doakan aku di Sana. Hidup bukan setakat dunia ini kerana hidup di Sana lebih panjang dan kekal selamanya. Kita hanya merancang dan merencana, namun perancangan Allah mengatasi segalanya. Salam Eidul Fitri dari aku, Selamat Berjuang dan teruskan Perjuangan.

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks