21 October 2007

Raya dan Perjuangan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

SATU daripada peperangan besar yang berlaku di zaman Nabi s.a.w. ialah Perang Khandak. Oleh kerana dalam sejarah perang bangsa Arab inilah untuk pertama kali tentera muslimin menggali parit-parit besar (Khandak) di sekeliling kota Madinah, untuk menjadi kubu dan juga untuk tujuan pertahanan dan keselamatan penduduk Madinah.

Maka sempena peristiwa tersebut lalu peperangan itu disebut sebagai "Perang Khandak."

Fakta sejarah juga mencatatkan bahawa peperangan sebelum itu belum pernah terjadi pelbagai puak kaum musyrikin bergabung dalam satu pakatan dengan puak Yahudi membentuk barisan (Al-Ahzab), untuk memerangi Nabi s.a.w. dan kaum muslimin.

Sebab itulah peperangan Khandak juga dikenali sebagai "Perang Al-Ahzab."

Para ulama sejarah terdiri dari Ibnu Ishaq, Urwah bin Zubir, Qatadah, Al-Baihaqi dan majoriti ulama sirah menyatakan bahawa Peperangan al-Ahzab itu berlaku dalam bulan Syawal tahun kelima hijrah.

Bagaimanapun ada juga pandangan ulama yang mengatakan Perang Al-Ahzab itu berlaku pada tahun keempat hijrah. Tetapi hanya seorang sahaja yang berpendapat begitu iaitu Musa bin Uqbah.

"Al-Ahzab" menjadi sangat masyhur kerana, ia satu perkataan yang dituntut oleh agama supaya mengumandangkannya dengan berulang kali setiap datangnya hari raya Aidilfitri dan juga Aidiladha.

"Al-Ahzab sentiasa bergema dalam takbir hari raya: "Lailaha IllaLlahu Wahdah, Sodaqo wa'dah, wa Nasoro `abdah, wa a-`Azzajundahu wa Hazamal Ahzaba Wahdah." Yang bermaksud: Tiada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, yang benar segala janji-janji-Nya, dan telah menolong hamba-Nya, dan yang telah memuliakan tentera-Nya, yang berjaya menumpaskan tentera al-Ahzab (Barisan bersatu musyrikin dan Yahudi) dengan keEsaan-Nya."

Al-Ahzab yang sentiasa bergema disegenap penjuru alam setiap hari raya, ia membawa maksud supaya umat Islam menjadikan setiap hari raya sebagai saat yang paling bermakna untuk mengenang kembali peristiwa tentera Islam pimpinan Nabi yang telah diberi kejayaan oleh Allah SWT menumpaskan tentera al-Ahzab pada bulan Syawal tahun kelima hijrah.

Punca mulanya peperangan Khandak ialah bahawa sebahagian tokoh-tokoh Yahudi dari perkampungan Bani Nadir telah keluar dari Madinah menuju ke Makkah. Mereka bekerja keras menemui pemimpin musyrikin Quraisy, mempengaruhinya supaya diadakan kerjasama untuk memerangi Nabi Muhammad dan kaum muslimin Madinah.


Yahudi Madinah memang terkenal sebagai ahli kitab. Orang-orang Arab turut menghormati ulama-ulama Yahudi sebagai pengikut Nabi Musa yang mempunyai kitab berasaskan wahyu Allah.

Sedangkan di kalangan masyarakat Arab tidak ada ahli ilmu berasaskan kitab Allah, jika ada tok lebai pun hanyalah dari kalangan mereka yang belajar dengan ulama Yahudi.

Oleh kerana Yahudi yang berada di sekitar Madinah melihat perkembangan Islam itu terlalu pesat, maka timbullah rasa bimbang di hati mereka.

Rasa dengki menguasai diri mereka apabila melihat perkembangan Islam yang semakin meluas pengaruhnya.

Justeru itu mereka sentiasa berfikir bagaimana hendak mencantas pengaruh Nabi Muhammad yang semakin merebak dari sehari ke sehari.

Dalam pertemuan dengan pemimpin musyrikin Quraisy Makkah, tokoh-tokoh Yahudi menyatakan bahawa mereka sedia bekerjasama dengan Quraisy Makkah untuk mencabut akar umbi pengaruh Muhammad dan agamanya.

Untuk mendapatkan kerjasama itu, tokoh-tokoh Yahudi itu sanggup mengampu puak musyrikin Quraisy dengan mengatakan bahawa agama dan kepercayaan kaum Quraisy lebih baik dari agama yang dibawa oleh Muhammad.

Tidak pelik apabila tokoh-tokoh ulama Yahudi sebagai ahli kitab, sanggup mengatakan bahawa Quraisy yang menyembah berhala itu lebih baik dari agama tauhid yang dibawa oleh Muhammad s.a.w.

Semua itu dilakukan kerana hendak memuaskan nafsu dan demi sikap perkauman Yahudi yang begitu tebal.

Dendam terhadap Muhammad yang dipilih oleh Allah sebagai Nabi dan Rasul akhir zaman, sedangkan mereka yang begitu lama menanti kemunculan Nabi akhir zaman, menyangka bahawa Nabi akhir zaman itu pasti dari kalangan Yahudi.

Mereka sanggup mengatakan agama menyembah berhala yang menjadi keyakinan musyrikin Quraisy itu, jauh lebih dari agama Muhammad, kerana Nabi yang mereka tunggu itu tidak datang dari bangsa Yahudi, sebaliknya Nabi Muhammad s.a.w. dari bangsa Arab.

Allah SWT yang sentiasa memerhatikan tindak tanduk Yahudi itu, lalu menurunkan wahyu-Nya kepada Nabi Muhammad s.a.w., bagi menjelaskan sikap puak Yahudi yang keji itu. Firman Allah yang bermaksud:

"Apakah kamu tidak memperhatikan orang yang diberikan bahagian dari al-Kitab?

Mereka percaya kepada yang disembah selain Allah dan taghut dan mengatakan kepada orang-orang kafir (musyrikin Makkah), bahawa mereka (yang menyembah berhala) itu lebih benar jalannya dari orang-orang beriman."

"Mereka itulah orang yang dilaknat Allah. Barang siapa dilaknat oleh Allah, nescaya kamu tidak akan mendapati penolong bagi mereka." (Surah An-Nisa ayat 51-52).

Dengan segala helah dan muslihat licik, akhir tokoh-tokoh Yahudi itu berjaya mempengaruhi puak musyrikin Quraisy, untuk melaksanakan cita-cita jahat mereka mengadakan pakatan seterusnya memeterai perjanjian untuk tujuan keji bagi memerangi Nabi s.a.w..

Setelah puak Yahudi selesai mengadakan perjanjian dengan kafir Quraisy Makkah, lalu mereka beredar dan meneruskan misinya menuju ke Ghatfan bagi menemui penduduk Arab Ghatfan.

Mereka menjalankan kempen sebagaimana mereka berkempen kepada Quraisy Makkah.

Peringkat pertama sememangnya Arab Ghatfan tidak setuju untuk memerangi Nabi Muhammad.

Tetapi dengan putar belit puak-puak Yahudi itu, akhirnya mereka berjaya menarik perhatian penduduk Ghatfan untuk turut serta dalam pakatan tersebut.

Selepas itu tokoh-tokoh Yahudi itu pergi menemui puak Arab Bani Fazarah dan bani Murrah. Sempurnalah usaha puak Yahudi itu untuk mengadakan pakatan bersama beberapa puak Arab musyrikin untuk memerangi Nabi s.a.w..

Mereka telah memutuskan masa dan tempat peperangan itu dilaksanakan. Medan perang yang mereka tentukan ialah Madinah, sesuai dengan tujuan mereka untuk menyerang Nabi dan kaum muslimin. Masa yang mereka tetapkan ialah pada bulan Syawal.
----------------------------------------------------------------------------
Nota: Aku copy dari SINI

No comments: