25 October 2007

1924: Satu cerita Lalu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Saje nak kongsi satu lagu dari Soldier Of Allah. Aku mula diperkenalkan lagu-lagu mereka ni sejak berada di kampus lagi. Mula-mula dengar memang tak terasa apa sebab tak dapat tangkap bunyi lirik. Tetapi setelah biasa dan meneliti lirik, muzik yang agak asing ini aku boleh terima. Bukan soal muzik, tapi amatilah pada lirik. Mungkin ada yang persoalkan muzik begini dan begitu, tetapi dalam mendekati golongan yang sukakan muzik sebegini, kadangkala mungkin perlu. Bukan selalu, tetapi pada golongan yang tertentu.



Umpama seorang ustaz tidak memakai kopiah, tidak salah. Tetapi bila berada di kelompok orang lain memakai kopiah, maka si ustaz tadi perlu rasanya berserban. Paling tidak turut sama berkopiah. Sekadar menghormati pandangan umum. Kerana mungkin timbul fitnah, atau paling kurang tidak menimbulkan rasa gundah sesetengah pihak. Menjaga ummah dari berbalah perkara kecik dan remeh.

Jadi, lagu ini boleh dipasang dan didengar dari corong komputer di rumah atau di tempat yang private. Jangan terburu memasang pada corong speker sebelum ceramah, apatah lagi pada surau atau masjid. Sebab ini bukan lagu nasyid. Kerana orang kita tidak boleh menerima akal ini adalah nasyid. Tetapi panggil aja lagu dakwah. Ketika itu, hulurlah lirik di bawah. Biar mereka faham apa itu sejarah. Tidaklah mengeluh ini lagu yang apa-apa ntah! Wallahua'lam.

Layannnnzz..



Link untuk download MP3 dan Lirik lagu-lagu Soldier Of Allah.


0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks