31 December 2007

Deris Jusoh Gong?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Seorang 'teman veteran' pernah bertanya kepadaku. "Awak tahu dok bakpe Deris Jusoh tu gong (angkuh) sangat?". Aku malas nak meneka. "Tak tahu" Jawab aku. "Kalu awak nak tahu, dia tu lahir di Kampung Gong Kemuntong. Sebab itulah dia 'gong'!" Jawab teman tadi. Aku ketawa. Dia serius sahaja.
Kempen Jangan Gong! yang terdapat di Terengganu. Siapa Gong, akan mengundang padah! Itu mesej yang jelas. Menariknya ada muka Deris Jusoh dengan lagak sedikit gong.

Kampung Gong Kemuntong letaknya di Besut. Gong dalam loghat Terengganu memang bermaksud angkuh walaupun makna lain bagi gong adalah sejenis alat yang berbunyi bila diketuk. Mungkin nama alat itu gong kerana bunyinya yang kuat mengatasi bunyi yang lain. Ia dikira gong bila lebih dari yang lain.

Kata teman itu tadi, Deris Jusoh dikatakan gong sebab dia buat benda sesuka hati dia saja. Langsung tidak fikir kesan jangka masa panjang dan masa depan Melayu di Terengganu. Dia merujuk kepada Bandaraya Kuala Terengganu yang sudah tentu akan meminggirkan Melayu bilamana hartanah dan kos sara hidup di bandar itu meningkat.

Deris juga gong katanya bilamana langsung tidak berbincang dengan Sultan dan pihak istana dalam soal menaiktaraf Kuala Terengganu. Kesannya, logo pun boleh silap! Memang gong! Aku diam sambil senyum. Anti betul dia dengan Deris nih. Sian Deris..

1 comment:

Anonymous said...

ha'ah la... betul3...
baru perasan...
saya kan org advertising...biasanya kalau design signboard, mesti letak gambar berkaitan!
betul la tu... DERIH GONG!