05 August 2007

Kisah Durian dan Mentimun

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Cerita durian lak. Balik dari kampung, semalam ada lak member ajak makan durian kat kebun bapa saudara dia. Umah pakcik ni area jalan Manir - Telemong. Orang KT tau la kot jalan ni. Kampung apa, lupa plak. Kebetulan pagi tu meeting Fasi dengan dia, jadi lepas meeting terus berkejar ke rumah pakcik dia tu. Hari Jumaat, terkejar la skit sebab masa tu dah nak masuk zohor. Sesampai, pakcik dia dah 'cekah' (kopek) durian tu. Apa lagi, kami semua serbu makan je laa. Ntah berapa biji makan tak kira. Laju jer sebab kat masjid dah dengar bunyi ngaji Quran sayup-sayup. Pakcik dia kata, "Sini lambat skit solat. Tunggu makmum". Kitorang macam dapat lampu hijau jer. Terus makan.

Rumah pakcik ni tepi jalan. Ada kedai makan. Kedai Makan Kak Yah (dah dibetulkan!) namanya. Kitorang makan durian tu depan kedai je. Bawah pokok rambutan. Rambutan tu kalu ikut pakcik tu no 1 dalam sirinya. Aku tahu makan jer. Yang aku kenal rambutan Rakyat, Gula Batu dan Perak jer. Itupun kadang kala salah juga meneka. sengihnampakgigi Apa nak buat, tahu makan jer.

Khutbah aritu pasal permasalahan anak-anak muda sekarang. Pelbagai masalah diselongkar. Pelbagai pesanan disampaikan. Termasuk cadangan yang aku kira agak membina. Antaranya termasuklah nasihat kepada ibubapa dalam mendidik anak-anak. Juga ditekan kepada media yang memainkan peranan dalam masyarakat. Apakah mereka sama-sama membantu, atau menambah luka yang ada sahaja.

Selesai Solat Jumaat, kami dijamu makan tengahari. Lauk biasa jer. Takat gulai lemak kuning ikan, tomyam skit, ikan panggang tawar, ikan goreng, ulam-ulaman dan budu. Tak tahu kenapa aritu tak ada segan walaupun makan rumah orang, yang kebetulan ada anak-anak dara lawa. Menambah cam biasa, siap sanggup tunggu lagi tuan rumah ambik budu + durian. Selera sangat makan aritu. Nak jalan pun tak larat. Huhuhuh. Berdosa tul rasa makan bila melampau nih.

Bertolak pulang sambil bonet berisi dengan rambutan dan durian. Dalam perjalanan pulang, aku melalui Tanah Rancangan Berkelompok (RTB) Batu Hampar yang bersebelahan Kampung Peradong. Terkedu bila melihat rumah-rumah di situ diletakkan kain rentang yang berbunyi “Jangan Roboh Rumah Kami”, “Ya Allah Selamatkan Hak Kami”, “Kami Penerima Yang Sah Jangan Usir Kami”, “Ini Milik Kami Jangan Cabuli Hak Kami”, “Jangan Rampas Tanah Kami” dan “Jangan Halau Kami Ini Hak Kami”.

Sebenarnya aku sudah seminggu menerima gambar-gambar rumah ini, tetapi belum punya kesempatan menjenguk sendiri suasana di situ. Kesian rakyat yang umpama mentimun ini bila berdepan dengan kerajaan yang umpama durian. Jika setakat duri durian itu, mungkin tidak apa-apa. Tapi bilamana golok yang patut digunakan mencekah durian pun memotong mentimun, maka tiada lagi harapan rakyat mengadu. Polis sepatutnya menjadi Check n Balance dalam pentadbiran kerajaan ala-durian itu. BPR juga begitu. Tetapi jika mereka bersekongkol dengan durian bagi menindas rakyat, maka hanya Allah jualah tempat mengadu yang terbaik.

Kisah RTB ini bukan hanya di DUN Manir, malah turut melibatkan kesemua tanah RTB lain yang juga dianugerahkan kepada rakyat oleh kerajaan Terengganu pimpinan PAS sebelum ini. Di Dungun, tanah RTB yang dulu sudah diserahkan kepada rakyat, kini diambil semula dan diserahkan kepada individu lain pula. Tindakan zalim ini memang melampau kerana pejabat tanah yang sama juga meluluskan tanah kepada rakyat. Bezanya adalah itu zaman PAS, sekarang zaman Hadhari. Benarlah jika Idris kata dia mahu mencipta sejarah dia sendiri. Maka, semua jasa-jasa PAS dahulu bahkan jasa-jasa Wan Moktar dahulu pun cuba dimusnahkan!. Memang seorang yang gila kuasa dan nama!. Seorang kawan menggelarkan sifat ini sebagai diktator. Aku angguk je tanda setuju.


Gambar 1: Pemandangan dari Jalanraya

Gambar 2: Rumah ini terpaksa dihentikan pembinaan bilamana kerajaan mengeluarkan arahan mengosongkan tanah. Siapa pula yang harus menanggung kerugian ini?

Gambar 3: Sudah nasib mentimun untuk merayu pada durian. Memang itulah hasrat durian menunjukkan kuasanya. Allah Maha Besar. Semoga Allah menghukum mereka yang zalim

Gambar 4: Rakyat yang perlu dijaga hanyalah kroni. Jika mereka orang kampung biasa, tiada suara, tiada penyokong, durian tidak akan heran. Kezaliman berleluasa bila mentimun tak bersatu. Dalam melawan durian, perlu ada mentimun yang luka. Tapi bersatu itu yang utama! Luka dalam perjuangan adalah biasa. Tanpa luka, perjuangan seolah-olah tiada dan biasa. Semoga luka itu menjadi tanda kita pernah berjuang melawan durian!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks