21 August 2007

Bloggers, kehadirannya membawa warkah pembelaan di alam maya - TG Nik Aziz

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Wan Nordin Wan Yaacob

KUALA LUMPUR, 21 Ogos (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat mengkiaskan kehadiran dan kewujudan 'bloggres' yang pedas mengkritik kerajaan mutakhir ini untuk membawa warkah pembelaan di alam maya.

Menurutnya, krisis akan timbul apabila manusia yakin bahawa mereka tidak dapat lagi menikmati kebebasan untuk memuja, menyembah dan melaksanakan Islam dengan segala kemerdekaan fikrahnya, dengan tunduk kepada Allah semata-mata.

"Di ketika itu, bagaikan air yang deras mengalir, air itu akan melanda batas-batas buatan yang dicipta, atau air itu boleh menggali lubang dari bawah benteng untuk melepasi segala halangan.

"Demikian juga dengan 'bloggers'.Hakikat wujudnya 'bloggers' berpunca daripada fitrah semulajadi manusia yang cenderung membawa warkah pembelaan di alam maya, melalui kemudahan internet. Mungkin disebabkan berita dan media yang sedia ada terlalu terkongkong,"katanya dalam ucaptama sempena Majlis Makan Malam 20 Tahun Harakah di sebuah hotel dekat sini pada 19 Ogos lalu.

Antaranya ialah Presiden PAS, Tuan Guru Dato Seri Abdul Hadi Awang; Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr Haron Din; Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa; Timbalan Presiden KeADILan, Syed Husin Ali; Naib Presiden PAS, Muhamad Sabu dan Ustaz Ahmad Awang; Naib Presiden KeADILan, Sivarasa Rasiah; Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar; Setiausaha Agung KeADILan, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Bendahari Agung PAS, Dr Hatta Ramli;

Pengerusi Lembaga Pengarah Harakah, Dato' Mustafa Ali; Ketua Biro Penerangan DAP, Ronnie Liu; Pengerusi MTRK, Dato' Ibrahim Ali;Pengerusi GMI; Syed Ibrahim Syed Noh; Presiden MTUC, Syed Sharir Syed Mohamood; Eksekutif Koordinator Suaram, S.Arutchelvan; kolumnis Harakah, Rustam A.Sani dan Abdul Shukor Harun dan beberapa wakil NGO lain serta kira-kira 800 tetamu.

Tuan Guru Nik Aziz berkata, beliau tertarik untuk menyentuh tentang bloggers setelah mengikuti kes pengendali lkaman web Malaysia-today, Raja Petra Kamaruddin dan tulisan bekas Ketua Pengarang News Straits Times Press (NSTP), Dato' Abdul Kadir Jasin,.

Katanya, barangkali terlalu ramai orang yang berkuasa menggunakan demokrasi untuk menggunting, meminda dan mengubahsuai demokrasi untuk membunuh demokrasi.

Justeru bloggers yang setia kepada nilai kebebasan berkarya dalam mepertahankan hak, sudah tentu mencari jalan untuk mengikut lurah naluri, kata Menteri Besar Kelantan itu.

"Bagaikan anak kecil yang dahagakan susu, walaupun anak itu dari bangsa Melayu, atau Inggeris, atau Jepun, atau Siam, dia akan menangis dan meraung. Tanpa perlu diajar ia akan bersuara dalam suara kemanusiaan yang serupa. Suara yang menuntut agar haknya dikembalikan,"katanya.

Dalam konteks media dan bloggers, mereka sedang melaungkan mesej yang satu, yakni kembalikan kebenaran dan hak kepada rakyat yang mengundinya, katanya.

"Banteras rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Tegakkan keadilan. Kembalilah kepada sebab-sebab asal kenapa kita perlu merdeka di tahun 1957 itu. Dan apa peranan Islam dalam mengisi erti kemerdekaan tanah air,"ujarnya.

Jika semua pihak kembali kepada sejarah Nabi Muhammad s.a.w, kehadiran bloggers ini ada asasnya, katanya.

"Sewaktu Nabi Muhammad mengerjakan haji, baginda berkhemah di Mina, baginda bergerak dari khemah ke khemah di malam hari. Menyampaikan mesej-mesej dakwah dan pesanan-pesanan mengenai kebenaran Islam.

"Bukan setakat itu, baginda susuli pula dengan melantik nuqaba' yakni ejen-ejen media yang menjadi proksi kepada wahyu-wahyu kebenaran yang diterima oleh Rasulullah s.a.w,"ujarnya.

Tuan Guru Nik Aziz berpendapat, peranan yang dimainkan oleh sesetengah bloggers hari ini, ada yang menyerupai apa yang dijalankan oleh para nuqaba' yang pernah dilantik oleh Rasulullah s.a.w itu lebih seribu tahun dahulu, katanya.

No comments: