10 March 2009

PPSMI: Menanti UMNO Perjuangkan Bahasa.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Marahnya Hishamudin bilamana diketahui bahawa perhimpunan membantah PPSMI berjaya diadakan dan jumlah kehadiran memberangsangkan. Aku sendiri sebenarnya tidak percaya melihat jumlah kehadiran yang hadir. Dalam sangkaan awal aku, kehadiran mungkin sekitar 3 atau 4 ribu orang sahaja.

Aku sempat mengikuti satu mesyuarat terakhir antara GMP dan wakil-wakil NGO. Ketika mesyuarat tersebut diadakan, wakil media juga terdapat sama. Dari laporan setiap wakil-wakil NGO yang hadir, jumlah kehadiran yang tercatat sekitar 2000 orang sahaja. Malahan, lebih mengecewakan bilamana ada yang wakil NGO yang hadir tidak dapat memberi sebarang jaminan untuk hadir kerana terikat dengan 'Kakitangan Awam'.

PPSMI bukan isu politik. Ianya isu pendidikan dan bahasa. Itu yang cuba digambarkan oleh para pemimpin UMNO. Kononnya perarakan mansuhkan PPSMI tersebut didalangi orang politik. Apakah salah orang politik berbicara isu pendidikan dan bahasa? Apakah salah orang politik berjuang untuk bahasa dan pendidikan? Apatah lagi isu pendidikan dan bahasa yang diperjuangkan itu adalah bahasa yang melambangkan bangsa mereka.

Aku tercari-cari di mana kekuatan UMNO untuk berdepan dengan isu PPSMI ini. Pak Lah mengambil jalan selamat bilamana mengatakan mahu ianya segera diselesaikan. Seolah-olah Pak Lah tiada kuasa dalam menentukan dasar PPSMI ini. Namun, ianya masih jauh dari penyelesaian sebenar.

Hishammuddin yang dilihat paling tertekan. Sebagai Menteri Pelajaran, PPSMI secara langsung berada dalam bidangnya. Baik buruk PPSMI adalah baik buruk Hishammuddin. Ketika mana kini PPSMI sedang berjalan, sudah tentu Hishammuddin akan bertahan bahawa PPSMI adalah baik dan wangi. Jika disebut PPSMI buruk dan busuk, tetapi mahu diteruskan maka sudah tentu Hishammuddin akan dilabel buruk. Silap percaturan, Hishammuddin akan kehilangan senyum lebarnya. Kerusi Naib Presiden yang bakal ditandinginya juga bakal melayang.

Dikatakan Hishammuddin akan menggunakan senjatanya yang terakhir bagi mempertahankan PPSMI sebelum menjelang Persidangan Agung UMNO. Senjata itu tidak lain dan tidak bukan adalah keputusan SPM 2008. Dikatakan keputusan SPM bagi tahun sudah itu akan diumum sebelum persidangan tersebut. Keputusan bagi mata pelajaran Sains dan Matematik dikatakan akan Cemerlang dan Gemilang. Pelajar yang lulus juga bertambah.

Aku sendiri tidak tahu sejauh mana kebenaran senjata ini akan digunakan Hishammuddin. Dalam keadaan PPSMI ditekan sehabis mungkin oleh golongan-golongan 'jutawan bahasa' ini, apakah keputusan cemerlang Sains dan Matematik tersebut boleh dijadikan ukuran?

Umum mengetahui markah penuh satu-satu kertas adalah 100 markah. Namun, markah lulus adalah berbeza. Adakalanya 50 dijadikan aras lulus. Kadangkala 40 sahaja sudah lepas. Malah, markah 30 bukan sesuatu yang tidak mungkin berlaku. Dikatakan bergantung kepada berapa ramai pelajar yang mahu 'diluluskan'. Begitu juga bagi menentukan A, B, C dan seterusnya. Jadi, apakah itu nilai PPSMI diukur?

Meletakkan PAS khususnya sebagai dalang kepada himpunan 100 000 Rakyat membantah PPSMI adalah suatu kelaziman UMNO bagi menghilangkan fokus sebenar. PAS memang menganggotai GMP sebagai suatu badan di bawah GMP. Jadi, tidak timbul samada PAS dalang atau tidak. Namun, sesuatu yang perlu disedari adalah kejayaan himpunan tersebut adalah kerana sokongan dari PAS secara khusus. Pemimpin GMP sendiri silih bertukar negeri di Pentas PAS bagi menerangkan mesej GMP.

Pada aku, PAS yang diperalatkan oleh GMP. Selain pentas PAS, aku percaya media PAS, blog penyokong PAS dan sebagainya amat berperanan dalam membantu GMP memberi tekanan kepada UMNO dan BN. PAS bersama GMP kerana mahu membantah PPSMI. Jika UMNO mahu dan merasakan inilah peluang memperjuangkan bahasa Melayu, kenapa tidak menggunakan peluang ini?

Apabila himpunan besar, lain ceritanya. Apabila tiada penyertaan, dikatakan PPSMI disokong kebanyakan rakyat. Itu adalah lumrah yang selalu dimainkan media dan berita. Hishammuddin pula persoalkan kenapa selepas 6 tahun baru dibantah. Sedangkan sebelum ini sudah banyak bantahan demi bantahan dilakukan. Namun, kerana kurangnya 'tekanan' dan bentuk tekanan yang diambil dalam keadaan aman, maka kerajaan merasakan isu ini akan senyap suatu hari nanti.

Membaca tulisan Prof Dr Awang Sariyan - Tak Perlu Mencari Jalan Berliku Pertahan PPSMI aku kira cukup menarik. Mesejnya jelas dan tepat sekali dengan apa yang berlaku dengan PPSMI ini. Mereka bukan ada kepentingan pun dalam politik, dalam mendapatkan tender. Apatah lagi gila glamour di saat penghujung nafas. Aku percaya golongan 'jutawan bahasa' ini bukan seperti UMNO sifat mereka.

Mereka tidak UMNO dan tidak akan bersama-sama dengan UMNO. Silap UMNO apabila memilih golongan 'lembut' dan lama ini untuk ditentang. UMNO silap!

2 comments:

Penggali Kubur said...

Hishamuddin ni patut dapat anugerah "bahalol of the year"

Dalam UMNO, dia ni paling bengong kot. Setakat ini la.

tok iskandar said...

Semalam dan kelmarin se Malaya heboh pasal beberapa orang termasuk bloggers yang ditahan kerana menghina Sultan Perak.Tok nak pesan sikit lepas ni kengkawan bloggers cuba dapatkan nasihat peguam dan paparkan kat blog masing-masing apa yang boleh tulis dan tak boleh ditulis.siap dengan hukuman yang bakal diterima.

Tok bimbang tak lama lagi habis semua blog yang pro Pakatan Rakyat kena tutup kedai.dahlah paper dan tv pro UMNO-BN.susahlah rakyat nak dapat info yang sahih dan benar.

Tok yakin blog-blog yang pro Pakatan Rakyat sentiasa diawasi dan tok nak beri cadangan kepada PDRM siasatlah siapa yang menghina Sultan Mizan dalam sepanduknya"Kami mahukan deris,natang".Sultan Mizan adalah penghulu kepada segala Raja Melayu dan kedudukannya sebagai Yang Di Pertuan Agong amat dekat di hati rakyat Malaysia.segerakanlah siasatan terhadap penderhaka-penderhaka Melayu itu.Tok nak minta kerjasama kat rakan bloggers siarkan semula gambar mamat tu.takkan pendam je kes yang berat macam tu.Eloklah MP Pakatan Rakyat bawak usul ke parlimen desak polis segerakan siasatan ke atas mamat-mamat penderhaka tu.tok bagi tips sikit.cuba tanya Derih jusoh pasal demo tu kan buat kat rumahnya.jika polis tak siasat atau dilihat seolah-olah melengahkan siasatan,tok bimbang semakin ramai rakyat yang meragui keberkesanan polis.Eloklah suatu pasukan khas ditubuhkan untuk menyiasat kes menghina sultan Mizan.MP Pakatan Rakyat pulak boleh bawak usul di parlimen mintak ditubuhkan suruhanjaya di raja siasat perkara ini.

Tahniah kepada adik Nik Nor Madihah yang berjaya mendapat 20A dan menjadi pelajar SPM terbaik 2008.Sebelum ini Siti Fatimah Mukhtar yang juga satu sekolah yang sama dengan Nik Nor Madihah iaitu sekolah Maahad Muhammadi Perempuan pernah menjadi pelajar terbaik SPM beberapa tahun yang lepas setelah memperolehi 18A.Ketika itu Hishamuddin umumkan seorang pelajar dari Johor sebagai pelajar terbaik kebangsaan biarpun jumlah A yang diperolehi Siti fatimah melebihi pelajar dari Johor yang tok tak ingat namanya itu.Tok masih ingat ada subjek yang dia tak dapat A.
Patutnya Hishamuddin berikan anugerah kepada mereka yang berhak kerana ini melibatkan pendidikan anak bangsa tanpa mengambil kira dia orang Johor atau Kelantan atau mak bapaknya UMNO ataupun PAS.Berhentilah mempolitikkan isu pendidikan.Kecemerlangan merentasi parti politik.Memang satu tamparan hebat kepada Hishamudin kerana sekolah Maahad Muhammadi Perempuan di bawah kelolaan Yayasan Agama Islam Kelantan.Tok tak pasti sekolah agama rakyat ke tidak.Eloklah sistem pendidikan di sekolah ini digunapakai di semua sekolah kebangsaan kerana keberkesanannya.Hishamuddin tak harus rasa malu tapi bangga kerana seorang anak nelayan yang serba daif boleh dapat 20A MENGALAHKAN RAKAN-RAKAN SEBAYANYA YANG BELAJAR DI SEKOLAH BERASRAMA PENUH DAN MRSM.Nik Madihah jiga tidak boleh dibandingkan dengan anak Hishamudin dan Najib yang bersekolah di sekolah antarabangsa.MP-MP Pakatan Rakyat eloklah berikan cadangan semua rakyat Malaysia termasuklah menteri perlu menghantar anak mereka belajar di sekolah yang disediakan kerajaan.Jika tidak berbuat demikian seolah-olah merendahkan martabat sekolah kebangsaan dan tak yakin kepada sistem pendidikan yang digunapakai di sekolah kebangsaan.Lebih-lebih lagi jika dia menjadi seorang menteri pelajaran.Patutlah Hishamudin sendiri tak peka dengan hasrat pejuang bahasa Melayu untuk memansuhkan PPSMI.Anaknya sendiri belajar di sekolah antarabangsa.Itulah persepsi ramai orang ketika ini.

Keluarga Nik Madihah pula ditawarkan lot rumah oleh TG Nik Aziz kerana kecemerlangannya itu.Tok sedih Noh Omar masih sempat umumkan MRSm nak beli sut angkasawan berharga RM185 ribu dari Rusia ketika ekonomi negara tengah meleset.Bukannya sedikit duit tu.Eloklah wang sebanyak itu digunakan untuk memberi biasiswa kepada pelajar-pelajar miskin.

Tok perhatikan pemimpin UMNO semakin tidak peka dan prihatin kepada nasib rakyat.Tun Dr Mahathir dalam kenyataan terbarunya mengulas tindakan UMNO-BN di negeri pasir dua butir sebagai tergesa-gesa dan sepatutnya dibuat undi tak percaya dalam sidang DUN Perak terhadap kerajaan Pakatan Rakyat.
inilah bukti UMNO semakin hilang sentuhannya di hati rakyat.bercakap soal perpaduan memang mudah tapi apa yang UMNO buat selama ini tak menunjukkan perpaduan sebagai agendanya.asal kalah aje cakap pasal perpaduan.itulah umno.dulu,kini dan mungkin selama-lamanya
Tentang kerajaan perpaduan pula tok percaya isu ini sengaja ditimbulkan media totok UMNO untuk melaga-lagakan tok guru Nik Aziz dengan tok guru Haji Hadi.Pakatan Rakyat perlu lebih berhati-hati.jangan berikan peluang kepada UMNO untuk mencari ruang untuk menjatuhkan Pakatan Rakyat.

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks