18 March 2009

Hishammuddin, PPSMI Gagal lah!!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kurang 4% sahaja yang berjaya menguasai Bahasa Inggeris melalui PPSMI. Apa lagi agaknya alasan mahu meneruskan pelaksanaan PPSMI. Apakah kurang 4% tersebut mahu dinilai sebagai suatu kejayaan yang besar setelah melalui banyak tahun kegelapan?

4% terlalu jauh dari cemerlang. Mendekati lulus pun masih teramat jauh. Jika diberi gred, aku tidak pasti 4% itu mewakili E, F atau G.

Dato Seri Hishammuddin, PPSMI gagal lah! Hentikanlah segera!!

Aku malas dah nak komen pasal PPSMI. Apa boleh buat bilamana Pemimpin-Pemimpin Sombong, Mereng dan Isim. Golongan yang mempertahankannya secara membabi-buta dan membuta-tuli lagilah kesian. Golongan yang digunakan untuk mempertahankan dasar PPSMI itupun turut aku kesian. No komen. No komen. Wallahua'lam.

2 comments:

Anonymous said...

Masalahnya cikgu-cikgu yang mengajar matapelajaran Sains dan Matematik telah dikunci mulutnya untuk bercakap tahap pencapaian sebenar Bahasa Inggeris anak muridnya. Kelabu dan siliau mata mereka dengan elaun yang diterima setiap bulan sehingga tak boleh berkata-kata. Takut elaun ditarik-balik, walhal mereka itu mengajar dalam Bahasa Melayu, kerana murid tak fasih dan cikgu tak reti cakap-tulis-baca dalam bahasa penjajah itu.
Yang menjadi ruginya anak-anak kita telah dieksperimenkan dan mereka gagal menguasai matapelajaran Sains dan Matematik. Yang bersalahnya ibubapa tidak memberikan bimbingan di rumah, itu kata cikgu dan menteri. Kata cikgunya, cikgu sekolah tak ajar betul.....cikgu Bahasa Inggeris pun cakap Melayu lebih fasih. Kaedah mengajar BI tidak banyak beza dengan zaman kita belajar pada tahun 70an.
Undang-undang bikinan manusia, boleh diubah-ubah. Dalam perlembagaan tolonglah semak ada atau tidak peruntukan yang membolehkan Bahasa Inggeris menjadi bahasa pengantar bagi matapelajaran Sains dan Matematik. Tetapi bahasa undang-undangnya sekarang PENGAJARAN MATAPELAJARAN SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS, mudahnya rakyat diterkelirukan.

Intan Hanina said...

yer yer.. cian anak buahkku duk terkedek2 nak study.. adeh