19 February 2009

Perak: Antara Pening dan Kelakar

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku tersenyum panjang bila membaca kenyataan Nazri Aziz berkenaan penggantungan MB haram Perak dari menghadiri sidang DUN. Kata Nazri ianya kelakar. Nazri juga mencadangkan kepada MB haram dan Exco haram Perak supaya mengambil tindakan mahkamah bagi menyelesaikan isu ini.

Pada aku, episod yang sedang berlaku ini tidak sepatutnya berlaku dan dilakukan. Speaker tidak sepatutnya menggantung MB haram Perak itu dari menghadiri sidang DUN. Tidak patut sama sekali. Walaupun speaker ada kuasa tersebut (jika ada) sekalipun, sudah tentu ada lunas-lunas lain yang perlu dan boleh dibincangkan bagi menyelesaikan permasalahan yang ada.

Begitu juga pada pandangan aku tentang majlis angkat sumpah MB haram Perak pada Jumaat terdahulu. Ianya adalah sesuatu yang tidak patut juga berlaku. Tergesa-gesa, dan kelihatan terpaksa sedangkan situasi yang ada tidaklah patut sampai ke tahap itu. Namun, ianya tetap dilakukan juga.

Apa yang aku nampak dalam situasi di Perak ini adalah penggunaan kuasa di tahap maksima sedang dilakukan dalam peruntukan yang ada pada diri masing-masing. Pihak BN berkeras mereka betul memperlaku sultan begitu dan merasakan MB haram mereka sah menjadi MB. Namun, ianya dilihat sebaliknya oleh rakyat.

Speaker juga dilihat agak ke depan bilamana mengambil tindakan ke tahap tersebut. Namun, pada aku asas yang digunakan itu adalah bilamana ada pihak yang menggunakan 'kuasa maksima' sebelum ini, maka perlulah dilawan semaksima mungkin.

Kelakar? Pada aku semua yang berlaku adalah kelakar. Nazri Aziz pun tidak terkecuali dalam puak-puak yang kelakar apabila pantas sahaja memberi pendapat kelakarnya. Namun tidak kurang pendapatnya memeningkan kepala.

Antara pening dan kelakar, jangan sampai rakyat di bawah terlepas pandang dan disusahkan oleh politik-politik yang ada. Peningnya...

No comments: