23 September 2008

Bantuan Dana Raya, RM200 atau RM300?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Aku pun boleh Bantuan Dana Raya".

Aku tanpa segan mengaku kepada beberapa orang sahabat yang nama aku turut tersenarai dalam senarai penerima Bantuan Dana Raya. Ketika itu mereka sedang kecoh berbicara soal ketelusan JKK dalam menguruskan wang tersebut.

Sinar Harian melaporkan di Dun Ladang, seramai 1515 orang namanya tercicir dari senarai penerima. Manakala di lain-lain tempat juga hampir memperkatakan perkara yang sama. Perkara ini yang sebenarnya saban tahun berlaku menjadi sedikit hangat bilamana MB Ahmad Said dilihat berlagak telus bilamana meminta BPR menyiasat.

"RM 100 hok boleh tu, aku nak buat bagi duit raya tahun ni". Aku menjelaskan kepada Saudara Wan yang sibuk bercerita.

"Aik, RM 100 je? Kan dapat RM 300?" Saudara Wan bertanya.

"Ye ke? Aku ingat RM 200 je sebab kakak ipar aku hulur RM 200 je. Dia yang pergi ambik duit tu. Memang dia pun yang beria-ria isi borang bagi pihak aku. RM 100 aku dah bagi kat dia sebab 'upah' dia bersungguh sangat." Aku menerangkan.

"RM 300 la. Mungkin JKK dah ambik kot RM 100 tu" Saudara Wan terus bersungguh.

Aku diam. Tak tahu nak kata apa. Aku bukan kisahkan berapa yang aku patut dapat. Aku langsung tak berniat mahukan duit tersebut. Aku memang dah niat jika dapat duit itu sekalipun akan digunakan untuk dibahagi-bahagikan semasa raya nanti.

Apa yang aku fikirkan sejauh mana kejujuran JKK yang memang diketahui memang tidak jujur. Bukan mahu bersangka buruk, tetapi label JKK yang turut berlogo UMNO dan BN itu memang aku tidak percaya. Memang tidak boleh dipercayai.

Moral: Siapa nak duit raya, datang la beraya kat rumah. Aku tengah plan nak buat rumah terbuka, tapi masih memikirkan tarikh sesuai kerana terlalu padat program dan kerja yang menunggu.

Wallahua'lam.

1 comments:

Cik Biey said...
This comment has been removed by the author.
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks