10 September 2008

Berubahkah Malaysia?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sehingga hari ini ramai yang menanti detik 16 September, kemudian dikatakan 20 September. Apapun ianya tetap dinanti dan ditunggu. Aku percaya terlalu ramai yang menanti. Namun, pada telahan aku lebih ramai yang menanti dengan mengambil sikap tunggu dan lihat. Jika ya, benarlah. Jika tidak, tidaklah.

Ada juga beberapa sahabat di alam nyata dan maya bertanya soalan berkaitan perkara itu. Aku lebih suka mengatakan tunggu dan lihat. Namun jauh di sudut hatiku biarlah ianya tidak berlaku dalam masa yang terdekat ini. Pada aku, September 2008 terlalu awal.

Aku melihat Pakatan Rakyat sebenarnya berdepan dengan beberapa masalah yang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Beberapa itu mungkin 10, mungkin 50 dan mungkin 1001 masalah.
Antara yang perlu diselesaikan adalah persetujuan melantik siapa menjadi PM. Mesti jelas antara pimpinan PR. Masalah yang satu ini sahaja sudah cukup dapat menggoyahkan PR. Andaikata tiba-tiba ada satu parti yang tidak bersetuju dan menarik diri dari pakatan, maka lenyaplah impian.

Dasar dan halatuju PR juga mesti lebih jelas. Jika perlu, keluarkan 'dasar bersama' yang bakal digunakan. Itu diperingkat Pusat. Di negeri-negeri juga sepatutnya sudah diselaraskan dengan baik. Jangan PR di Selangor begini caranya, di Perak lain caranya. Mungkin setiap negeri ada kelainan, namun perlu dilihat asas yang ada adalah tetap kebersamaan.

Aku cukup tertarik sebenarnya dengan apa yang ditulis oleh MSO yang memetik kata-kata Cikgu Mustafa Ali. Mungkin ada yang melihat pandangan Cikgu Pa sebagai 'membangkang' kepada terlaksananya 16 September. Namun sebenarnya disitulah letaknya kefahaman politik Cikgu Pa dalam isu yang ada sekarang.

PR berada pada tahap yang cukup rapuh jika dibandingkan dengan BN. Pada aku, sebenarnya PR masih jauh di belakang. Melihat kepada komponen BN yang sehari dua ini tidak boleh dijadikan ukuran. Apatah lagi Umno Penang sudah sekian lama terasa tersisih oleh Gerakan Penang.

Senario yang dikatakan Tsunami ini juga perlu dilihat dari beberapa sudut. Pertamanya, adakah gelombang yang wujud itu sekata di seluruh negara? PR jika membentuk kerajaan juga bakal berdepan dengan gangguan kerajaan-kerajaan negeri yang masih dikuasai BN. Itu belum lagi dilihat dari sejauh mana sokongan rakyat secara menyeluruh.

Aku masih menanti. Namun, jauh di sudut hati aku tidak mengharapkan ianya berlaku 'sekelip mata'. Biar lambat, asalkan selamat. Mungkin dilihat peluang sebegini tidak datang selalu. Namun jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

Tapi, aku tetap menanti untuk menikmati.

No comments: