24 September 2008

Minyak Turun 10 sen je!!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

10 Sen je! Tapi akhbar-akhbar perdana macam bersungguh nak royak berita penurunan harga minyak yang 10 sen tu. Hampir semua akhbar menyiarkan berita 10 sen di halaman depan. Aku tidak tahu sejauh mana maksud editor memuatkan berita 10 sen di halaman utama. Nak tunjuk Kerajaan BN prihatin, atau mahu menyindir 10 sen tersebut?

Muka Depan The STar

Muka depan Berita Hairan

Melihat kepada reaksi beberapa wakil pertubuhan pengguna dalam Utusan Meloya pada hari ini, rata-rata melahirkan rasa 'cuba' berpuas hati dengan penurunan yang amat sedikit itu. Walhal, aku percaya jauh sebenarnya mereka mahukan penurunan yang paling kurang adalah 20 sen.

Rata-rata beberapa kenalan yang aku lontarkan persoalan ini turut menyatakan sedikit kekecewaan dengan pengumuman yang amat tidak berpihak kepada rakyat. Apatah lagi bilamana pimpinan kerajaan meminta penurunan 10 sen ini akan memberi kebaikan segera dari segi penurunan harga barangan. Kelakar betul!

Seorang sahabat dengan sinis mencadangkan dikumpulkan syiling 10 sen dan diserahkan kepada Pak Lah. Pada aku suatu cadangan yang baik juga. Tinggi simboliknya. Atau mungkin juga boleh dibuat replika 10 sen untuk diserahkan kepada Pak Lah.

Untuk Pak Lah!

Lontaran kecewa ini bukan soal syukur atau tidak. Tapi penurunan itu dijangkakan oleh ramai pihak sepatutnya boleh turun kepada 20 sen. Mungkin kerajaan boleh memberi seribu satu alasan, namun menaikkan harga minyak secara mendadak 70 sen selepas PRU 12 lalu pada aku masih tidak boleh dimaafkan.

Memaafkan sebelum Hari Raya? Mana mungkin memaafkan perompak yang merompak 70 sen, tetapi baru memulangkan 25 sen. Bila nak pulangkan 45 sen lagi???

Kepada anak-anak sedara aku, dan budak-budak yang bakal datang beraya rumah aku, walaupun Pak Lah dan Kerajaan BN masih berhutang 45 sen, namun duit raya pada tahun ini tetap sama. Anak sedara semestinya tetap istimewa dari budak-budak lain.

Adik-adik? Ermm. Tahun ni ada rezeki lebih. InsyaAllah walaupun dah besar panjang, tetap dapat duit raya. ;)

Wallahua'lam.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks