30 July 2008

Kisah di Kedai Gunting..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Dua hari lalu aku ke kedai gunting di sebuah kampung di pinggir kota. Ketika itu jam sudah menunjukkan jam 5.20 petang. Aku yang pertama kali ke kedai gunting terbabit terus masuk dan duduk menunggu di atas kerusi yang disediakan. Ketika itu seorang lelaki 30-an sedang disiapkan pengguntingan. Sebetulnya dibotakkan. Licin.

Di sisi aku, seorang lelaki yang agak berumur juga menunggu untuk digunting. Dalam menanti, aku mengambil beberapa akhbar lama yang disusun di dalam kedai berkenaan untuk dibaca. Sambil membaca, aku memerhatikan keliling kedai. Ada keratan akhbar yang ditampal di dinding, ada sijil penghargaan, ada kalendar Taman Tamadun Islam dan juga ada Kalendar Umno.

"Silap masuk kedai ke aku ni ?" Getus hatiku.

Apa salahnya masuk kedai Umno. Kedai Cina yang jelas kafir pun aku biasa masuk. Aku memang tidak berniat untuk keluar pun. Bagi aku, kedai mana-mana pun boleh. Cuma jika aku tahu ada kedai orang yang lebih baik imannya dan akhlaknya yang turut menyediakan servis dan menjual barang yang sama, aku akan berusaha ke sana.

"Mahu gunting macamana?" Tanya si tukang gunting bila tiba giliran aku. Jam ketika itu sudah pukul 6 lebih.

"2-1" Aku menjawab seperti jawapan yang biasa aku berikan kepada tukang-tukang gunting yang biasa aku kunjungi sebelum ini. Pada aku, dia akan faham maksud 2-1 tersebut.

Sedang digunting, Si Tukang Gunting cuba mengajak aku berbual.

"Awak ni suka baca suratkhabar kan, jadi saya nak tanya skit pendapat awak tentang kereta Merc yang Mat Said beli" Tegur si Tukang Gunting. Sewajarnya dia membahasakan dirinya Pakcik dan aku dibahasakan anak atau awang** sahaja. Umurnya aku kira dekat 60-an.

"Ikut saya, molek je. Lagipun benda beli doh. Pakai je la. Kalu tak pakai, bazir plok." Aku menjawab malas.

"Awak rasa Mat Said tu saje nak kenakan Deris ke?" Soal Pakcik tu lagi. Ketika tu dalam kepala aku mula berfikir, pakcik ni saje nak test aku ni Umno ke Pas je kot.

"Kebetulan je kot. Dah Perdana V6 tu ada masalah, dia try tukar Merc. Konon nak berjimat. Alih-alih jadi isu gini lak" Aku cuba menjawab seadanya. Malas nak provok pakcik tu.

"Isu Anwar macamana. Betul ke Anwar ada nafsu nak meliwat? Umur 60 dah, kuat lagi ke? Tipu la saya rasa si sepul tu" Sambil menggunting pakcik tu terus melontarkan soalan cepu emas.

Belum sempat aku menjawab, tetiba pakcik tu kata "Minta maaf la ye. Saya tanya je. Mana la tahu kot-kot awak sokong Saiful ke, sokong Umno ke."

"Tak tahu la saya. Tak faham sangat dunia hari ini" Aku terus mendatarkan suasana. Dalam kepala aku, pakcik ni biar betul. Gantung kalendar Umno dalam kedai, cakap macam tak sokong Umno plak. Terasa lak macam aku nak diuji. Hahaha.

Apapun, bila balik rumah, mandi dan lihat cermin, aku tersenyum kelat. Rambutku tidak seperti yang dikehendaki. :(

Wallahua'lam.

Awang** = Panggilan bagi seorang lelaki di Terengganu. Perempuan biasa digunakan sebagai Mek. Panggilan Awang dan Mek ini sesuai digunakan oleh orang yang lebih berumur kepada orang yang lebih muda darinya.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks