29 June 2008

Cikgu Pa dah ada blog!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku sedikit terlewat menerima makluman ini. Aku tahu tentang hal ini pun ketika menjengah ke sebuah blog yang menceritakan perihal blog Cikgu Pa. Cikgu Pa adalah 'nama manja' bagi Dato Mustafa Ali, Pesuruhjaya Pas Terengganu. Tak sangka gak aku Cikgu Pa pun sudah punya blog. Apapun, tahniah dan selamat datang!.

Aku suka sebenarnya bila melihat kepada beberapa pimpinan Pas mempunyai blog dan berkongsi pendapat melalui alam maya ini. Bukan sahaja mereka akan dilihat lebih mudah didekati dan disenangi, malah mereka akan dilihat sebagai pemimpin yang mengikut arus zaman dan masa.

Aku pernah mencadangkan kepada seorang YB supaya turut sama mempunyai blog memandangkan beliau bukanlah seorang yang begitu takut dengan komputer. Alhamdulillah saranan aku diterima dengan baik. Cuma setakat ini katanya dia belum sempat untuk mengadap komputer. Apapun, aku akan ingatkan beliau untuk terus berusaha ke arah mewujudkan blog sendiri.

Apa yang aku suka lagi pasal pimpinan mempunyai blog adalah respon yang bakal diterima dari semasa ke semasa. Pelbagai pandangan yang dilontar, semestinya akan menerima pelbagai persepsi dan pendapat dari pembca yang cuba memberi respon kepada apa yang ditulis. Positif dan negatif sudah tentu ada. Di sinilah akan mendedahkan pemimpin tadi kepada suara sebenar rakyat yang ada.

Walaupun dalam suka kepada blog, aku turut menyimpan sedikit rasa takut dan bimbang. Dunia penulisan di sini adalah lebih kepada pendapat peribadi. Namun, kerana memegang dan bertanggungjawab dengan jawatan, ianya akan dilihat rasmi dan dipercayai. Komen dan ulasan terhadap sesuatu isu sewajarnya dikaji dengan lebih mendalam. Memahami situasi yang berlaku akan memjadikan komen dan ulasan dilihat matang dan lebih berwibawa. Kalu tidak, ulasan kosong akan dilihat sebagai 'sampah' sahaja!

Selamat datang ke dunia blog Cikgu Pa!

No comments: