28 December 2006

Selamat Tinggal 2006 II

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

2006 yang telah berlalu...

Januari 2006
Mak dan Ayah ke Mekah menunaikan haji. Jadi masa ni la aku ambik alih bisnes mak. Jadi tokey sendiri. Masa ni jugak terasa susah dan penat Mak di rumah. K mak, anakanda akan ingat pesan mak baru-baru ni. Jarang kita berdiskusi begitu. Kena hidup sederhana dan berpada dengan apa yang ada. Mesti jadi anak yang baik!

Februari 2006
Masa ni mak dan ayah dah balik dari Mekah. Masa ni gak plan sesuatu yang agak besar dalam hidup. Masuk bisnes. Mula lepak kat KT dan mula kenal KT walaupun sebelum ini dah lama belajar di KT. Belajar memulakan sesuatu yang baru. Belajar jangan sombong dan bongkak. ikut resmi padi. Betul ke?

Mac, April, Mei, Jun, Julai, Ogos 2006
Cepat masa berlalu. Tak banyak yang dapat diingat kembali. Cuma perasan yang masa amatlah pantas. Ogos sambutan Jubli Emas PAS Terengganu. Sempat juga mengikuti perbarisan dan turut menyibuk dalam kerja-kerja pameran. Sejarah tidak boleh dihapuskan. Sejarah juga tidak menipu. Tetapi penipu sejarah memang KEPARAT!

September 2006
Dah dekat dengan Ramadhan. Tapi tiada persiapan yang khusus ke arah itu. Memang mengecewakan. Cuma Usrah bulanan tak pernah tinggal. Cuma Usrah mingguan je yang banyak tertinggal kerana berada di luar kawasan. Dan mula berpuasa. Alhamdulillah permulaan yang baik walaupun tadarrus tak sempat khatam. Ingat lagi Asiah hantar sms tanya dah berapa juzu'. Malu sangat nak jawab. Malu tanda ada iman. Harapnya laa.. :(

Oktober 2006
Puasa dan Raya. Menghabiskan sisa-sisa Ramadhan. Raya yang kurang meriah kerana Abg Dhil tak balik. Amir pun raya kat Sabah. Tahun depan boleh bersama kot. Mungkin dengan jumlah yang lebih besar. Bertambahnya anak-anak buah harapnya. Bertambah ahli keluarga? Tentulah aku akan mulakan. Tetapi, sempat ke sebelum raya tahun depan?

November 2006
Mulakan tugas baru di Kuala Terengganu. Berat mak dan ayah nak melepaskan. Tapi harapnya mereka faham apa yang cuba diperjuangkan ini. Aku turut berat menerima amanah ini. Berat kerana memang sedang kesempitan, dan berat meninggalkan 'kawasan' sekali lagi. Tapi harapnya betul keutamaan yang aku berikan ini. Semoga kekal istiqamah.

Disember 2006
Sibuk dengan kerja. Mula bekerja. Bertambahnya umur ke angka 25 tahun. Lewatnya. Tapi terasa muda. Cepatnya masa berlalu. Teringat janji yang belum ditunaikan. InsyaAllah akan segera dilaksanakan. Pertama juga jumpa adik-adik di kampus. Sudah lama menanam hasrat untuk berjumpa, tetapi ada sahaja halangan dan alasan yang dicipta. Selamat Hari Raya Eidul Adha. Selamat berkorban. Hidup perlu berkorban. Kerana jiwa pejuang itu adalah dengan berkorban dan terkorban.

Januari 2007...
Mesti terus berani. Yakin pada diri. Melangkah ke hadapan jangan undur lagi. Tunaikan janji. Apa azam 2007? Bila dilaksanakan baru aku cakap itulah azam yang terpendam. Tutup Buku lama, buka buku baru. Keluar barisan, masuk bulatan. Selamat jalan 2006, Selamat Jalan umNO!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks