27 December 2006

Salam Zulhijjah & Eidul Adha

1. Fadhilat dan Amalan di bulan Zulhijjah

Mengapa bulan Zulhijjah dianggap bulan yang mulia ?

1. Allah bersumpah dengan 10 malam pertama bulan Zulhijjah dalam surah al-Fajr.

2. Sabda Nabi Muhammad SAW:

"Tidak ada hari-hari yang dilakukan amalan soleh padanya lebih disukai oleh Allah berbanding pada hari-hari yang sepuluh ini. Sahabat bertanya, dan bukan juga jihad fi sabilillah ? Jawab Nabi saw : bukan juga jihad fisabilillah, melainkan seorang lelaki yang keluar dengan diri dan hartanya (berjihad fisabilillah) dan dia tidak kembali lagi selepas daripada itu." (al-Bukhari)

3. Bulan ibadah Haji dan juga Qurban.

Justeru, amalan yang amat digalakkan pada bulan ini antaranya ialah:

a. Berpuasa, khasnya pada hari Arafah (9 Zulhijjah, hari Jumaat 29 Disember 2006 /tapi di Malaysia jatuh pada 30 Disember 2006). Di dalam sepotong hadith Sohih riwayat Al-Nasaie dan Abu Daud, beberapa isteri nabi Muhamammad SAW dilaporkan berkata, Rasulullah SAW berpuasa pada 9 Zulhijjah, hari Asyura dan 3 hari pada setiap bulan, ie Isnin pertama dan dua hari Khamis yang lain.

b. Memperbanyakkan zikir tahlil, tahmid dan takbir.

"Tidak ada hari-hari yang lebih mulia di sisi Allah, dan lebih disukai oleh Allah untuk beramal di dalamnya berbanding pada hari-hari yang sepuluh ini. Maka perbanyakkanlah Tahlil, Takbir dan Tahmid di dalamnya." (Riwayat Ahmad, dan Ahmad Syakir mensahihkan isnadnya)

c. Bagi yang mampu, segerakanlah untuk menunaikan Haji. Berdasarkan pengalaman peribadi dan juga pandangan rakan-rakan, menunaikan haji adalah lebih baik dilakukan ketika umur masih muda, badan masih kuat. Janganlah bertangguh dalam menunaikan ibadah haji, sedangkan kita sudah ada kemampuan yang lebih daripada mencukupi.

d. Begitu juga dengan ibadah qurban, ianya amat digalakkan pada bulan ini.

e. Serta amalan-amalan soleh yang lain.

2. Isu Takbir Raya Eidul Adha oleh al-Qaradawi
(http://www.islamonline.net/Arabic/Hajj/FirstTenDayes/Fatwa_ Ruling/articles/02.shtml)

Takbir pada 'Aid al-Adha ada dua jenis : Takbir Mutlak dan Takbir Muqayyad.

Takbir mutlak boleh dilakukan pada awal bulan Zulhijjah hingga pada hari 'Aid (hari raya). Dilakukan takbir itu di jalan-jalan dan di pasar-pasar, di Mina, Apabila mereka (umat Islam) bertemu sesama mereka, mereka bertakbir kepada Allah.

Adapun Takbir Muqayyad, ialah takbir selepas daripada solat-solat fardhu, terutamanya apabila dilakukan secara berjamaah, sepertimana yang disyaratkan oleh kebanyakan fuqaha. Demikian juga di Musolla (tempat menunaikan solat) 'Aid (kebiasaannya di padang-padang atau seumpamanya) , di jalan-jalan menuju ke Musolla, ketika duduk di Musolla, sepatutnya mereka bertakbir dan jangan mereka duduk sahaja dalam keadaan senyap, samaada pada 'Aid al-Ftri ataupun 'Aid al-Adha. Ini kerana hari tersebut sepatutnya dizahirkan padanya syiar-syiar Islam.

Antara syiar yang utama itu ialah Takbir,

"Hiasilah hari-hari raya kamu semua dengan takbir." (Diriwayatkan oleh al-Tobrani di dalam al-Soghir dan al-Ausath, dan di dalam sanadnya ada beberapa perawi yang mungkar).

Sepatutnya setiap muslim menzahirkan syiar ini (takbir) pada hari raya, apabila mereka hendak pergi ke musolla, atau duduk di musolla sementara menunggu waktu solat. Mereka sepatutnya mengangkat suara-suara mereka bertakbir dengan menyebut :

Allahuakbar.. Allahuakbar.. Laa'ilaha'illallah.. wallahuakbar.. walillahilhamd..

Bentuk takbir ini warid dari Ibn Mas'ud, dan Imam Ahmad mengambil (memilih) bentuk takbir ini. Terdapat juga bentuk takbir yang warid dari Salman :

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar kabiraa..

Adapun selawat dan apa-apa yang selainnya dari zikir-zikir, tidak terdapat dari (petunjuk) Nabi saw, seperti menyebut :

Allahumma Solli 'ala syaidina Muhammad, Wa'ala 'ali syaidina Muhammad..

Adapun selawat kepada Nabi saw suatu yang disyariatkan pada bila-bila waktu, akan tetapi menentukannya dalam bentuk lafaz sebegini, menentukannya pada waktu ini, ianya tidak warid dari Nabi saw, dan tidak juga salah seorang dari sahabat baginda. Demikian juga apa yang diucapkan di dalam takbir hari raya ini (dengan lafaz) :

Lailaha'illallahu wahdah, Sodako-wa'dah, wanasoro-abdah, wahazamal ahzaba wahdah..

Lafaz ini juga tidak warid untuk dikaitkan dengan hari raya. Adapun takbir yang ma'thur yang warid adalah sepertimana bentuk lafaz yang disebut sebelum ini :

Allahuakbar.. Allahuakbar.. La'ilahaillallah.. wallahuakbar.. Allahuakbar.. walillahilhamd.

Maka bagi seorang muslim sepatutnya mengambil berat perkara takbir ini, supaya ia memenuhkan (dengan seruan takbir) takbir pada setiap penjuru musolla, dan bertakbir kepada Allah pada hari-hari sepuluh dalam bulan Zulhijjah kesemuanya. Adapun takbir muqayyad selesai daripada solat, dia mulakan setelah selesai solat fajar pada hari 'Arafah, dan berterusan hingga 23 solat, yakni sehingga hari keempat hari raya. Dimana tamatnya waktu takbir, setelah solat Asar pada hari tersebut.

nota: Takbir terpaksa 'dimelayukan' kerana tiada kemudahan font arabic.. harap dibaca dengan kefahaman yang sebaik mungkin. Wallahua'lam..

copy, paste n edit dari email Ustaz Irfan :)

No comments: