07 December 2006

Murtad di Terengganu siri V

Pertamanya maaf sebab tak sempat nak habiskan 'ayat-ayat cinta'... terlalu byk kerja dan aku merasakan sesuatu yg lebih penting untuk dikongsi.. apa lagi kalu bukan isu MURTAD! bukan maklumat baru, cuma aku baru diberitahu... ini pun maklumat ni aku dapat semasa pengerusi Forkad Terengganu ditemubual oleh seorang siswi KUIM yang sedang buat kajian pasal kes Murtad di Malaysia...

aku ikuti temubual tu secara sekejap-sekejap... cuma hari ni aku beranikan diri bersama ustaz Wan kerana siswi tu datang untuk dapat maklumat... bukan macam sebagai 'pesakit' yg perlu diberi privacy... camana permulaan aku tak tahu... masa tu aku saje offer diri pergi beli pisang goreng.. takut dikatakan tidak menghormati tetamu... nak hidang nasi? mmg tak sesuai kerana pukul 3 adalah waktu org sudah makan tengahari... lagipun aku duk opis.. bukan rumah yg ada serba serbi... kacau air, then hidang pisang goreng...

aku mula ikuti temubual tu bila siswi yang 'manis' tu tanya ustaz wan pasal cara bagaimana modus operandi pihak kristian ni masuk berdakwah... seperti 'dakwaan' email aritu, mmg mereka menggunakan hospital sebagai salah satu cara mereka mencari mangsa... sebenarnya ada diantara KAKITANGAN HOSPITAL yang terlibat dengan menjadi 'tali barut' kepada pihak kristian ini... bukan sahaja di HOSPITAL, malah dipercayai wujud di KUSZA (tidak pasti skrg masih ada lagi atau tidak) dan KUSTEM... satu keluarga besar yang menjadi penggerak utama kepada kegiatan kristian ini adalah sebuah keluarga SEORANG LAWYER yang terkenal di Terengganu.. dan gerakan mereka ini dipercayai bermula dari seawal penubuhan sebuah SEKOLAH SWASTA DI TERENGGANU... sekolah ini menyediakan peluang untuk pelajar lepasan SPM mengulang peperiksaan.. dan juga terdapat kemudahan TADIKA disediakan oleh pihak ini...

seperti dakwaan yang menyebut, mereka akan menziarahi pesakit yang tiada pelawat... 'tali barut' ini hanya memerhatikan sekadar 2 hari tiada pelawat melawat pesakit dan melaporkan kepada pihak 'atasan' mereka... mereka akan datang sekitar 10 orang dengan bercampur lelaki dan perempuan... jumlah seramai itu sudah cukup untuk 'menutup' pandangan pengunjung lain terhadap pesakit jika mereka mengerumuni (betul ke eja ek??? lupa laa.. hehehe) katill pesakit..

SATU KES yg dikesan... seorang ibu mempunyai seorang anak yang dilahirkan mempunyai ketumbuhan di kepala.. keluarga ini terpaksa membawa anak mereka saban hari ke hospital Kuala Terengganu (sudah ditukar kepada Hospital Sultanah Nur Zahirah... thanks jannatul adnin atas pembetulan maklumat) dan kerap kali juga dalam sebulan ke Hospital Kota Baru, Kelantan... suatu hari, pihak kristian ini datang dan bertanyakan khabar... sesuatu yang cukup menyentuh perasaan si ibu apabila salah seorang dari yang mengunjungi mereka mengusap dan menyentuh kepala si anak yg dalam usia setahun... menitis air mata si ibu melihat perbuatan itu.. bila ditanya, si ibu mengatakan inilah kali pertama kepala anaknya disentuh oleh orang lain.. sebelum ini ramai yg hanya melihat dan memandang dengan geli...

bermula dengan lawatan pertama, hinggalah lawatan2 seterusnya.. mereka ini hanya memperkenalkan diri sebagai 'badan kebajikan' sahaja... segala bil hospital, dan urusan berkaitan keluarga ini diuruskan sepenuhnya oleh pihak kristian ini... siapa yang tak terasa dihargai bilamana ada pihak membantu disaat yang diperlukan... cukuplah bayangkan berapa tambang ke hospital seminggu 3 kali dan sesekali ke kota bharu... mana ada masa untuk uruskan keluarga dan mencari rezeki sampingan... bantuan tentulah dianggap TUAH dan RAHMAT....

bila Forkad Terengganu mendapat maklumat perihal keluarga ini, maka Forkad Terengganu telah mengunjungi keluarga tersebut... terkejut mereka kerana diberitahu bantuan yang mereka terima selama ini adalah dari pihak kristian... sungguh mereka tidak syak apa2 melainkan bantuan kemanusiaan semata.... cepat-cepat keluarga ini mendedahkan ada lagi 2, 3 keluarga sekitar mereka yang turut mendapat bantuan... ending citer ni aku x pasti... melayang jap fikiran.. tapi rasanya alhamdulillah sbb mereka dapat maklumat yg agak awal dr Forkad Terengganu... lagipun tujuan utama temubual tu mahu tahu modus operandi je...

ni bukan sambungan kisah.. tapi sambungan modus operandi mereka.... bantuan demi bantuan akan dihulur kepada keluarga yang dikatakan 'layak' menerima... biasanya mereka akan mengambil masa kira2 2 bulan untuk memulakan MENYUNTIK JARUM yang PERTAMA... pada masa ini, keluarga / individu yang dibantu akan dihadiahkan dengan SALIB KECIL... kecil je.. dalam 1 inci je... tapi menarik sebab disediakan lubang untuk dijadikan rantai.. dan salib ini memang cantik kerana terdapat 'berlian-berlian' kecil ditatah di atasnya... aku sempat melihat dan memegang salib2 tuuu... sehinggakan aku pun terasa 'tertarik' untuk menyimpan kerana kecil dan cantiknya salib itu... bayangkan jika orang yg memberi kepada kita itu adalah seorang yg kita hargai mereka.. kita percaya kepada mereka... dan aku rasa tidak pelik untuk muda-mudi menjadikannya rantai kerana menarik dan terasa seolah-olah TIDAK SALAH.. Na'uzubilllah!..

dalam jangkamasa ini, mereka tidak akan menunjukkan sebarang perkara / perbuatan yang kita tidak senangi seperti bercakap / dakwah kepada sasaran... mereka hanya datang memberi bantuan dan bertanya khabar... dalam lebih kurang bulan ke 6, mereka akan memulakan JARUM KEDUA dengan mengucap SYUKUR KEPADA ALLAH ATAS RAHMAT DAN BANTUAN... bantuan yg diutus Allah menerusi anak Allah iaitu ISA melalui mereka diharap menghapuskan dosa-dosa ISA dan UMAT.... gitu la lebih kurang ayat yg akan digunakan... jika kita mendengar.. apa nak kisah.. mereka kristian.. punya cara utk bersyukur... walhal masa itu mereka sedang membiasakan kita dengan ANAK TUHAN... membiasakan kita dengan ucapan-ucapan yang kita tak selesa, tetapi sebagai orang MELAYU yang berbudi bahasa, kita tidak akan marah.... kerana budi dan bantuan mereka.... melayu mudah lupa...

step yang ke 3, dalam masa setahun, mereka akan offer kepada sasaran untuk DIBAPTISKAN... inilah peringkat yang akhir... namun tidak dinafikan ramai yang akan menolak... namun dakwah mereka cukup halus.. mereka tidak akan marah / melenting seperti pendakwah kita.. mereka tidak akan pergi meninggalkan sasaran mereka ini.. malah meneruskan bantuan seperti biasa.. kalu orang politik, bila diberi bantuan, tapi tak nak undi dia.. kalu dia tahu.. siap laaa.. next time takde DUIT IHSAN... sbb tu orang kita cukup sayang dengan DUIT kerana kita diajar utk CINTAKAN DUNIA... kerana sayang RM200, ada yang sanggup UNDI parti yang SEKULAR.. kerana RM 200 jugak, ada yang sanggup DIBODOHKAN... diangkut ke sana kemari untuk menunjukkan sokongan kepada PARTI yang memberi WANG IHSAN... malangnya Umat Melayu Islam bila harga diri dan Aqidah boleh dirobek dengan hanya beberapa RM.....

Usaha demi usaha akan diteruskan dari semasa ke semasa... ini bagi memastikan sasaran yang sedia ada akan menerima ajaran kristian dan bersedia dibaptiskan... bantuan tidak akan dikurangkan... malah mereka akan berlagak seperti biasa... para pendakwah kita patut ambik SEMANGAT ini dalam berdakwah... "Ya Allah, Jauhilah aku sifat Putus Asa dan lemah semangat... Amin" dari tahun ke tahun mereka akan cuba dan mencuba...

suka juga untuk dikongsi di sini, bantuan yang mangsa ini dapat sebenarnya cukup banyak... dan pendakwah kristian ini akan dikira mendapat bonus sekiranya mereka berpeluang merapati wanita.... ini kerana wanita biasanya bersama anak-anak... bantuan yang diberikan bagi keluarga yang susah bukan setakat bantuan duit poket.. malah bagi yang anak belajar di IPT / universiti akan diberikan Laptop! mereka akan menanggung hampir keseluruhan keperluan keluarga ini... dan dikatakan bantuan tersebut membolehkan ada keluarga yang tidak perlu bekerja.. hanya goyang kaki sahaja... menarik bagi bangsa yang dikatakan PEMALAS! (sape kata ek? lupa dah..)

sasaran mereka... tentulah seperti yang disebut di atas.. wanita... wanita berkeluarga satu bonus terutamanya ibu tunggal... isteri kedua / yang ditinggalkan suami / yang kebajikannya tidak dijaga... / yang nafkah tidak diberikan suami... dan anak muda samada gadis / remaja yang sangat suka dan mahukan kemewahan... dan terbaru yang dikesan adalah mangsa ALONG!..

terdapat KES seorang Isteri yg dimadukan / bermadu dimana tinggal di rumah yang amat besar.. dianggarkan terdapat 10 bilik tetapi menerima bantuan dr pihak kristian ini kerana kesempitan hidup apabila si suami hanya 'mengurung' isteri di Istana yang besar, tetapi tanpa nafkah kewangan... kalu kita tengok, tentu kita tak terfikir yang dia pun nak mintak bantuan dr org lain.. ye laa.. umah besar.. dan kalu kita jiran pun tentu kita 'kutuk' dia sbb minta dr kita sedangkan rumah dia lagi laa besar dr rumah kita....

ada juga KES dimana ibu tunggal yang amat susah terpaksa menerima bantuan dr pihak kristian lantaran masyarakat tidak sudi membantu... oleh kerana dia ni bukan rakyat terengganu, maka wang zakatnya dinafikan... walhal suami makcik ni orang terengganu.. dan dah kawin dan menetap di Terengganu lebih 10 tahun... kali pertama minta bantuan dr jiran, bg jer.. tak kisah.. kali kedua mintak, bagi lagi.. tapi dah mcm lain jer... kali ketiga mintak, bagi jugak.. tapi dah mula bising la mulut tuuu.. kali ke empat pun bagi jugak... tapi dengan DILEMPAR KE TANAH!.. walaupun terasa seperti ANJING diperlaku begitu, tapi demi anak sanggup dikutip...

bagi KES ALONG (tidak berlesen) ada dua di trg yg beroperasi yg dipercayai MEMBANTU KES MURTAD NI.. satu di sekitar plaza perdana.. satu lagi aku lupa laa.. (sorry!) dengan bunga yang tinggi, ada kes sampai tidak mampu untuk membayar balik pinjaman... sehinggalah ditawarkan UNTUK MURTAD, DIHAPUSKAN HUTANG dan MENERIMA BANTUAN SECARA BULANAN dan PENDAHULUAN SEBANYAK RM20,000.... mcm pucuk dicita, ulam mendatang... tapi, renunglah tekanan yang diterima kesan dari tekanan hidup... ada kes sehinggakan jentera Forkad terpaksa menjelaskan hutang yang agak banyak demi menyelamatkan AKIDAH saudara seagama ini... sedih untuk diterima.. tapi itulah yg berlaku dalam masyarakat kita....

p/s: seperti biasa aku ingatkan.. artikel ini ditulis hanyalah membangkitkan rasa BENARNYA berlaku kes MURTAD di sekitar kita... dan di samping membuka peluang untuk saudara seagama yang berpeluang untuk menyumbang kepada Forkad Terengganu.... kalu tidak mampu, bolehlah sebarkan supaya perjuangan Forkad ini tidak terhenti hanya kerana tiadanya 'tenaga' untuk meneruskan... ingatlah kita tetap bertanggungjawab terhadap AQIDAH UMAT yang sedang PARAH ini... wallahua'lam...

Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks