13 December 2006

catatan 0: "Maa Laa Yal Zam"

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum wbt...

Maa Laa Yal Zam... bukan sesuatu yang biasa...
wajah baru pada blog aku... aku pun tak tahu kenapa aku 'terpaksa' berbuat sesuatu dengan blog ini... kalu diikut hati, aku lebih sukakan Hitam & Putih yang pada aku bukan sahaja penuh makna yang tersirat, malah penuh dengan misteri yang perlu diterokai (hitam la maksud aku..)

anggap je blog baru ini memulakan langkah baru di tahun baru sempena ulangtahun kelahiran... usia yang makin bertambah, hidup perlu diredah... segala cabaran dan dugaan di hadapan ditempuh sabar dan redha... hidup lebih kemas dan tersusun (blog ni rasa lagi kemas susunan)... dan juga hidup lebih ceria dengan warna yang lebih TERBUKA..

kata seorang kawan, HITAM tu tanda gelap, kelam.. sunyi dan sepi... maknanya aku berada dalam kegelapan.. bercakap seolah2 seorang diri.. seolah-olah aku pengecut.. yang bersembunyi dalam gelap... HITAM juga dikatakan tidak menarik... tiada keceriaan.. ada gak kebenaran walaupun aku tetap sayang pada Hitam & Putih... sebenarnya aku masih berkira-kira untuk menukar kembali kepada rupa lama... tapi bila melihat kekemasan template ini, ada terasa kelainan.. tersusun dan kemas... susuatu yang BARU dalam hidup aku...

susah sebenarnya mahu menamakan blog ni.. sebelum aku menukar template blog ini,seorang adik bertanya, apakah nama yang sesuai untuk diletakkan pada NAMA BLOG.. (ketika tu aku ajar dia register blogger) aku jelaskan pada dia supaya menjadi dirinya sendiri... seeloknya namakan blog dengan nama yang serasi ngan jiwa.. serasi dengan perlakuan.... apa jua yang dilakukan cuba jujur dengan diri... tapi, bila aku DISURUH menukar WARNA BLOG, aku sendiri tercari-cari identiti...x tau mahu menamakan apa.... agaknya sudah sebati HITAM & PUTIH tu dengan aku...

tukar template.. maknanya satu pelajaran yang baru dipelajari... Thanks MUMTAZAH kerana ajar ilmu ini... dia ni gak org pertama yang kenalkan aku dengan dunia blog.. b4 ni aku hanya tahu format HTML, tahu macamana nak buat website yg spastik, tapi x tau macamana untuk di ONLINEKAN... aku harap aku tak terlalu lembab di ajar... kerana aku tahu betapa susahnya mengajar.. susahnya mahu memastikan ilmu itu dihadam.. susahnya mahu murid faham.... pada aku, aku tak mampu menjadi seorang guru yang baik... kadang2 wujud sifat kurang sabar dan cepat marah... satu sifat yang aku sendiri tidak suka.. dan belajar untuk meng'cool'kan diri... sifat yang lahir secara semula jadi.. kata orang, faktor pemakanan turut membantu... kurangkan makan daging..

Thanks gak kepada SODIQAH84 atas nama "maa laa yal zam" ini... buntu berfikir, mencari dan mencari... ingat pada mulanya cukup sekadar KUNING & KELABU, tetapi terasa tidak cukup 'kuat' untuk nama itu berdiri sendiri... perlu mencari sandaran yang kuat dan betul jika sesuatu nama itu simple dan tersirat.. nanti susah untuk explain kat sesape yang tanya...

harap sahabat-sahabat pelawat semua dapat memberi respon kepada perubahan yang insyaAllah ke arah kebaikan ini... semoga hidup lebih ceria dan bermakna...

wallahua'lam...

No comments: