10 October 2007

Suwandi: Siasat penembak saya!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Berikut adalah petikan dari BuletinOnline.

------------------------------------------------------------------

KUALA TERENGGANU: Suwandi Ab Ghani, 38, mangsa yang parah akibat terkena tembakan peluru hidup dalam Tragedi Berdarah di Batu Burok pada 8 September lalu, berharap polis menyiasat orang yang menembaknya dan dikenakan tindakan undang-undang.

Suwandi yang bekerja sebagai peniaga berkata demikian dalam laporan yang dibuat di Balai Polis daerah, di sini, kira-kira jam 1.00 petang, Selasa (9 September). Bersama-sama beliau ialah peguam Fariz Irwan Mustafa, yang mengiringi beliau membuat laporan ke balai polis.

Berikut ialah laporan polis yang dibuat oleh Suwandi.

Bahawa saya pada 8 September 2007, lebih kurang jam 10 malam telah tiba di Batu Burok, Lorong Kenanga dan hendak parking kereta di situ berhampiran dengan Hotel Park Inn. Saya datang seorang diri dengan kereta Mazda plet nombor TAF 117. Saya bercadang untuk hadir mendengar ceramah politik yang dianjurkan oleh Bersih.

Selepas itu, kereta saya terperangkap kerana banyak kereta di situ dan saya parking di tepi jalan tersebut sahaja. Saya pun turun pergi meninjau dan berada di tepi warung (kedai makan) sebelah Hotel Park Inn sama ada ceramah telah berlangsung.

Lebih kurang jam 10.30 malam, saya melihat pihak polis melepaskan gas pemedih mata kepada orang yang hendak hadir ceramah.

Selepas itu, pihak Polis FRU menyembur air kimia kepada orang-orang warung termasuklah saya yang berada di situ. Oleh yang demikian, saya melarikan diri daripada pancutan air kimia tersebut dan berlindung di tepi bangunan sub-stesen TNB di sebelah Hotel Park Inn.

Tiba-tiba di kalangan orang ramai yang berada di situ, saya terdengar bunyi orang berteriak: polis, polis. Bila orang berteriak, ada seseorang yang berpakaian biasa melarikan diri ke arah Polis FRU yang berada di hadapan Hotel Park Inn.

Saya juga melihat orang ramai berkejar ke arah seseorang yang berpakaian biasa tersebut. Tiba-tiba orang tersebut, pusing ke belakang dan seingat saya melepaskan dua (2) das tembakan secara rambang ke arah orang ramai sebelum dia menuju ke arah Polis FRU.

Pada waktru tersebut (lebih kurang jam 11 malam), saya nampak percikan api daripada tembakan pistol orang tersebut. Lebih kurang beberapa saat selepas itu, saya terada pedih di bahu kanan dan saya melihat ada darah keluar daripada bahu kanan saya.

Saya meminta pertolongan daripada orang ramai dan dibawa ke hospital oleh orang ramai. Saya dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Saya dibawa ke Bahagian Kecemasan dan saya diberi bantuan pernafasan.

Saya dipindah selepas itu ke Wad CCU dan bahagian rusuk saya ditebuk oleh doktor untuk mengeluarkan pendarahan dalaman.

Lebih kurang jam 12 malam, saya terdengar perbualan doktor menyatakan peluru berada dalam badan saya dan tidak dapat dikeluarkan di hospital ini kerana ketiadaan pakar dan peralatan yang sesuai. Saya cuba menghubungi keluarga saya tetapi mereka tidak dibenarkan melawat saya.

Keesokan harinya, pada waktu pagi, saya dilawati oleh beberapa orang pegawai polis yang mengaku daripada Tabung Kebajikan Polis menyerahkan bantuan hamper kepada saya.

Saya kemudiannya dilawati oleh pimpinan PAS Terengganu, Tuan Haji Yahaya Ali dan Ustaz Hassan Salleh. Selepas itu, barulah isteri saya dan ayah saya dibenarkan melawat saya.

Saya juga dibawa ke Bilik CT Scan dan ketika keluar daripada Bilik CT Scan, saya mula digari oleh pihak polis. Pada waktu tengah hari, lebih kurang jam 3 petang, saya dibawa keluar oleh pihak hospital untuk dipindahkan ke Hospital USM Kubang Kerian, Kota Bharu.

Bermula pada 9 September 2007, saya dirawat di HUSM sehingga 19 September 2007 saya dibenarkan pulang ke rumah saya di Terengganu.

Saya tidak dapat membuat report ini sejurus selepas kejadian tembakan tersebut kerana saya dimasukkan ke hospital dan selepas dikeluarkan oleh hospital, saya masih belum pulih sepenuhnya. Saya masih lagi merasa sakit-sakit di bahagian dalam dada saya.

Saya membuat report ini supaya orang yang menembak saya itu disiasat dan dikenakan tindakan undang-undang.

Sekian laporan saya.

1 comment:

Anonymous said...

bagi hamper arini, esok lusa bagi gari..

jahat sungguh..