01 October 2007

LAILATUL QADAR

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Satu panduan berkenaan Lailatul Qadar. Aku dapat dari email. InsyaAllah bermanfaat dan menjadi panduan buat kita semua yang mencari Lailatul Qadar. Namun, seperti pesanan di bawah, janganlah kita memilih malam-malam tertentu sahaja kerana beribadah di Bulan Ramdhan itu sendiri telah digandakan pahala amalan.
------------------------------------------------------------------------------

LAILATUL QADAR

Pesan Nabi Muhammad S.A.W bahawa malam QADAR berlaku pada satu malam daripada 10 malam terakhir (hari ganjil) bulan Ramadhan. Petua Imam Ghazali dan lain-lain ulama untuk mencari malam LAILATUL QADAR. Jika awal Ramadhan jatuh pada hari:

v AHAD @ RABU
Malam Qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan

v ISNIN
Malam Qadar dijangka berlaku pada malam 21 Ramadhan

v SELASA @ JUMAAT
Malam Qadar dijangka berlaku pada malam 29 Ramadhan

v KHAMIS
Malam Qadar dijangka berlaku pada malam 25 Ramadhan

v SABTU
Malam Qadar dijangka berlaku pada malam 23 Ramadhan

Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan LAILATUL QADAR pada malam yang tepat mengikut petua di atas.

Berdasarkan petua di atas, insyaALLAH malam qadar jatuh pada malam ke-25 Ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 6 Oktober 2007.

Walaubagaimanapun janganlah beribadat pada malam ini sahaja. Carilah Al-Qadar pada malam-malam lain di 10 terakhir ramadhan ini.

Tanda malam Al-QADAR ialah:
§ Malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas
§ Siangnya cahaya matahari warnanya pucat
§ Malaikat jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudian menangis teresak-esak secara tiba-tiba

MARILAH KITA MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN MENINGKATKAN AMAL DAN IBADAT KEPADA ALLAH DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN. MUDAH-MUDAHAN KITA DIKURNIAKAN KELEBIHAN PAHALA MELEBIHI 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA…AMIIN
------------------------------------------------------------------
Seorang kawan pernah bertanya, adakah pada Malam Qadar ini dosa kita juga akan digandakan sehingga 1000 bulan?? Aku lupa untuk bertanya ustaz. Tapi cukuplah sekadar aku nasihatkan kita semua supaya sama-sama tingkatkan amal dan perbaiki diri. Wallahua'lam..

1 comment:

Anonymous said...

6 Okt malam / 7 Okt dini hari kemarin belum Lailatul Qadar. Maha benar Allah, kesalahan adalah milik manusia. Tetap semangat beribadah :)